Huis, tuin en keuken
MMcGonagall
04-08-2026 om 21:47
Spullen weggooien
Ik ben net gaan samenwonen in een nieuw huis en er is enige discussie ontstaan omdat ik minstens 12 dozen boeken, ‘herinneringen’, foto-albums en ‘dingetjes’ heb meegenomen. We hebben daar eigenlijk geen ruimte voor. Ik ben dus nu met de botte bijl aan het ontspullen maar het gaat me wel aan het hart.
Hoe doen jullie dat? Het gaat dan bijvoorbeeld om tientallen kinderboeken nog uit mijn eigen jeugd (45 jaar oud), tientallen later gekochte boeken die je niet meer leest, schoolrapporten, zwemdiploma’s, knutselwerkjes, onderzetters van oma die je niet gebruikt, etc etc. Oh en 8 curverboxen met speelgoed voor eventueel nog te komen kleinkinderen.
Een deel bewaar ik natuurlijk wel, ‘mooie’ boeken, boeken die ik ooit nog wil herlezen, Playmobil, foto-albums.
Poezenmeisje
05-08-2026 om 15:17
Due-scimmie schreef op 05-08-2026 om 14:38:
Wij bewaren niet zo veel. Denk dat we 2 dozen hebben aan jeugdspullen. Ik heb mijn trouwjurk niet eens meer.
Mijn moeder daarentegen heeft nog studieboeken uit 1980 bewaard🙈 en nog veel meer. Die hebben een zolder vol staan en zijn nu wel iets aan het opruimen maar niet veel.
Technische studieboeken ZEKER bewaren, of doneren aan mensen als mijn man.
Onze zoon heeft meer geleerd uit de jaren '80 LTS-boeken van zijn vader dan in vier jaar op MBO4-Techniek...
Bedrijfseconomie, rechten, weg ermee. Al meer dan 20 jaar niet in handen gehad. Zal ik ook direct doen als ik thuis ben na mijn vakantie (waar ik de meegenomen leesboeken inmiddels aan de campingbibliotheek heb gedoneerd. Ze zijn ook al meegenomen door anderen. 👍🏼).
Poezenmeisje
05-08-2026 om 15:23
Babyspullen hebben we doorgeschoven naar kennissen en familie. Gewoon de saaie dingen als logeerbedje, fietsstoeltje, draagzak.
Zoons wieg was een rieten mandje, dat is als 10 dagen cadeautjesmand doorgeschoven.
De kraamhulp gebruikte hem direct als slaapplek voor in de box in de woonkamer.
Speelgoed ook doorschuiven, we zijn een doorgeeffamilie t.a.v
Knex, (Pocket)Loco, Lego, Duplo.
Houten treinrails naar een collega.
Marty1984
05-08-2026 om 15:33
De man die mij verplicht spullen weg te doen heeft de verkeerde aan mij en kan alleen in dat grote huis gaan wonen. Daar heb ik best een relatiebreuk of scheiding voor over.
Ik zou dus gewoon alles bijhouden. Er is namelijk een reden dat je het mee verhuisd hebt.
Herinneringen en oude spullen zijn een deel van mij. Wie denkt dat ik mijzelf de vuilbak in gooi heeft een probleem.
Jojo63
05-08-2026 om 16:00
Ik lees graag mee.
Maar een vraag van wat doe ik met mijn foto reportage na een mislukt huwelijk.
Zit verweg hoor niet gelijk om het te pakken.
En verder lees ik gezellig mee.
Marty1984
05-08-2026 om 16:03
Jojo63 schreef op 05-08-2026 om 16:00:
Ik lees graag mee.
Het huwelijk was misschien slecht, maar niet alle aanwezigen lijken mij slecht. Er zullen toch best leuke foto's van familie of vrienden bijzitten die je nog af en toe kan terugkijken? Desnoods haal je de foto's van je ex en zijn familie eruit.
Poezenmeisje
05-08-2026 om 16:18
Mijn moeder bladert nog regelmatig door de trouwfoto's van haar eerste huwelijk (1968).
Eén daarvan (alleen zij in trouwjurk) is haar profielfoto op de socials.
Ysenda
05-08-2026 om 16:18
Ik lees graag mee.
Was het hele huwelijk slecht of kun je nog met plezier terug kijken naar die dag?
Ik ben dan wel gescheiden maar ga nog goed om met mijn ex, wij vergelijken onze trouwdag nog wel eens met die we nu bijwonen en komen steeds tot de conclusie dat onze dag toch wel heel goed was.
Ik vind het toch wel speciale foto's onze grootouders staan er nog in, neven en nichten die inmiddels overleden zijn. Ik kijk er met veel plezier naar.
Mevrouw75
05-08-2026 om 16:43
De enige tip die ik heb: laat je niet een kant op duwen.
12 dozen is niks en ik geloof er niks van, dat jullie er eigenlijk geen plek voor hebben. Zeg ik als 'minimalist' tussen de maximalisten.
Mevrouw75
05-08-2026 om 16:45
Ik lees graag mee.
Onderdeel van je leven. Laat lekker ver weg zitten.
Mevrouw75
05-08-2026 om 16:45
Marty1984 schreef op 05-08-2026 om 15:33:
De man die mij verplicht spullen weg te doen heeft de verkeerde aan mij en kan alleen in dat grote huis gaan wonen. Daar heb ik best een relatiebreuk of scheiding voor over.
Ik zou dus gewoon alles bijhouden. Er is namelijk een reden dat je het mee verhuisd hebt.
Herinneringen en oude spullen zijn een deel van mij. Wie denkt dat ik mijzelf de vuilbak in gooi heeft een probleem.
Ik ben het helemaal met je eens.
MMcGonagall
05-08-2026 om 16:58
Ik lees graag mee.
Ik heb mijn oude trouwalbum gewoon bewaard. De ringen heb ik aan ons kind gegeven, die zelf mag bepalen of ze er iets mee wil (of verkopen).
Zojuist ook zeven paraplu’s naar de kelder gebracht. In de auto liggen er nog drie. En toch loop ik regelmatig zonder en koop er dan maar weer eentje bij de lokale HEMA/Xenos/Euroshopper 
Ambra
05-08-2026 om 17:32
Ik lees graag mee.
Mijn zoon heeft dat trouwalbum. Twee geweldige kinderen dus zo mislukt was het hier nou ook weer niet..
Vf_Watervrouw
05-08-2026 om 18:47
kenfan schreef op 05-08-2026 om 10:14:
Ik lees even mee, tegen de tijd dat man met pensioen gaat wil ik weg uit deze streek en naar een kleiner huis. Het huidige huis is ooit gekocht voor 6 personen, en heeft een vliering en een kelder. Ik ben zachtjes aan wel dingen aan het wegdoen, maar hard gaat het niet.
Om er vaart achter te zetten ga ik tzt maar een doortastender persoon inschakelen. Mijn zwager bijvoorbeeld, die had bij het ontruimen van zijn ouderlijk huis het motto: "zou je het meenemen als je het op straat vond". Dat werkte heel goed.
Due-scimmie schreef op 05-08-2026 om 14:38:
Wij bewaren niet zo veel.
Mijn moeder daarentegen heeft nog studieboeken uit 1980 bewaard🙈 en nog veel meer. Die hebben een zolder vol staan en zijn nu wel iets aan het opruimen maar niet veel.
Due-scimmie schreef op 05-08-2026 om 14:54:
[..]
Mijn moeder en stiefvader zitten ook rond die leeftijd. En mijn opa was ook zo'n verzamelaar dus daar hadden ze al veel op te ruimen.
Ouder en stiefouder zijn recent gescheiden. Hopelijk worden ze honderd maar tzt hebben wij een kleiner, (vooralsnog) minder vol huis te ontruimen dan wat het gezamenlijke huis was.
Probeer al tijdje met verjaardagen en kerst vooral iets mee te nemen dat op kan. Douchespul, dinerkaart, theaterbon, favoriete thee of koffie.
Vf_Watervrouw
05-08-2026 om 18:49
Komend weekend maar eens weer bezig met 20/20 regel en overwegingen als zou ik het meenemen als ik het vind / als ik morgen ga verhuizen.🦾
Joszy
05-08-2026 om 20:58
Vf_Watervrouw schreef op 05-08-2026 om 18:47:
[..]
[..]
[..]
Probeer al tijdje met verjaardagen en kerst vooral iets mee te nemen dat op kan. Douchespul, dinerkaart, theaterbon, favoriete thee of koffie.
Moeten ze het alleen wel ook echt opmaken.. mijn vader is begin dit jaar overleden en mijn moeder heeft twee kratten vol aangebroken flessen autowas gevonden in de schuur. Was hij altijd heel blij mee met sinterklaas en verjaardagen, altijd handig! En nu zit mijn moeder er alsnog mee... gelukkig blijkt er een buurvrouw te zijn die zo ongeveer wekelijks haar auto met de hand wast en die wil in elk geval een deel wel hebben 🤣