Huis, tuin en keuken
MMcGonagall
04-08-2026 om 21:47
Spullen weggooien
Ik ben net gaan samenwonen in een nieuw huis en er is enige discussie ontstaan omdat ik minstens 12 dozen boeken, ‘herinneringen’, foto-albums en ‘dingetjes’ heb meegenomen. We hebben daar eigenlijk geen ruimte voor. Ik ben dus nu met de botte bijl aan het ontspullen maar het gaat me wel aan het hart.
Hoe doen jullie dat? Het gaat dan bijvoorbeeld om tientallen kinderboeken nog uit mijn eigen jeugd (45 jaar oud), tientallen later gekochte boeken die je niet meer leest, schoolrapporten, zwemdiploma’s, knutselwerkjes, onderzetters van oma die je niet gebruikt, etc etc. Oh en 8 curverboxen met speelgoed voor eventueel nog te komen kleinkinderen.
Een deel bewaar ik natuurlijk wel, ‘mooie’ boeken, boeken die ik ooit nog wil herlezen, Playmobil, foto-albums.
Rekenenisleuktaalook
05-08-2026 om 08:40
Als je ruimte hebt om te bewaren is het makkelijk om te bewaren en dus bewaar je. Hier staat de zolder ook vol. Mochten wij kleiner willen wonen, moeten we ook opruimen. Wij hebben wel het ledikantje, de kinderstoel en zo bewaart voor als er kleinkinderen zouden komen.
Op zolder staan ook kampeerspullen voor vijf, liggen vier of vijf tenten. Als wij kleiner gaan wonen moet dat uitgezocht en eventueel verdeeld worden onder de kinderen.
Met mijn kerstspullen kan ik die bomen versieren dus meer dan de helft kan weg.
Ik heb ook ongeveer aan kuub aan knutselmateriaal, veelal voor mijn werk. Als ik het op school zet is het van school en van iedereen dus veel dingen gaan weer mee terug na gebruik. Zoals dus twee bananendozen vol met bolletjes wol, een doos lapjes.
Voor nu stellen we dat uitzoeken nog even uit en dus het verhuizen ook. En als we kleiner gaan toch hopelijk wel een appartement met drie slaapkamers. Eén om te slapen, één om te werken, en één voor logees, (toekomstige kleinkinderen, vriendin die ver woont etc) en dus ook de spullen.
En misschien komt er dan ook wel een externe opslag voor bijvoorbeeld de kampeerspullen want de huidige nieuwbouwappartementen hebben weinig bergruimte voor zulke spullen.
Neweve
05-08-2026 om 08:41
Auwereel schreef op 05-08-2026 om 07:42:
De rest zet je op de foto... Ook daar heb ik een opruimprobleem. Mijn Google foto-opslag raakt vol. Google moedigt mij aan om extra opslagruimte te huren. Daar heb ik geen zin in. Wat ik dan wel moet doen is een vraag voor de pijler "digitaal"…!
Wat je kan doen is alles waar je over twijfelt op een harde schijf zetten. Dan is het risico op verdwijnen (door stuk gaan) groter maar je je wel weer ruimte in Google voor de leuke dingen.
Verder heb ik vooral gekeken naar dubbelen. Zeker van de kinderen had ik baan 20 fotos van hetzelfde. Dan is de 1 of 2 leukste bewaren ook prima.
Auwereel
05-08-2026 om 08:49
Neweve schreef op 05-08-2026 om 08:41:
[..]
Wat je kan doen is alles waar je over twijfelt op een harde schijf zetten. Dan is het risico op verdwijnen (door stuk gaan) groter maar je je wel weer ruimte in Google voor de leuke dingen.
Verder heb ik vooral gekeken naar dubbelen. Zeker van de kinderen had ik baan 20 fotos van hetzelfde. Dan is de 1 of 2 leukste bewaren ook prima.
Ik heb bij Digitaal een draadje aangemaakt, want zo, hop, op de harde schijf lukt me niet
Happyapple
05-08-2026 om 08:55
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-08-2026 om 08:40:
Als je ruimte hebt om te bewaren is het makkelijk om te bewaren en dus bewaar je. Hier staat de zolder ook vol. Mochten wij kleiner willen wonen, moeten we ook opruimen. Wij hebben wel het ledikantje, de kinderstoel en zo bewaart voor als er kleinkinderen zouden komen.
Mijn schoonouders hadden ook een ledikantje en box bewaard voor de kleinkinderen, maar die bleken 35 jaar later echt niet meer bruikbaar 🫣
MMcGonagall
05-08-2026 om 08:58
Dees! schreef op 05-08-2026 om 08:09:
Jullie wonen met z’n tweeën in een heel huis? En hebben echt geen plek voor 12 dozen en 8 curverboxen? Of is het meer een principeding vanuit je partner?
Dat laatste zou ik persoonlijk slecht trekken. Wie met mij gaat samenwonen krijgt mijn rotzooi erbij en gaat niet voor mij bepalen dat mijn oude foto’s, oud speelgoed en knutselwerkjes van de kinderen en hebbedingetjes wel weg kunnen.
Hebben jullie echt geen schuur, berging of vliering waar je dit kwijt kunt?
Ik heb nog een kind en twee katten mee, dat is dus ook al een hele invasie van zooi. In mijn oude huis had ik een zolder van 30 m2 die ramvol stond en een schuur. Bovendien in elke ruimte een grote vaste kast waarin verhuisdozen stonden. En bijvoorbeeld een hele kast met reistassen, strandtassen en 15 grote strandlakens. Ik ga soms op strandvakantie en dan neem ik er 1 mee. Ik heb nu de drie oudste weg gedaan.
Het is ook een beetje een principeding, maar ik wil zelf ook niet meer de chaos die ik had.
Rekenenisleuktaalook
05-08-2026 om 09:01
Happyapple schreef op 05-08-2026 om 08:55:
[..]
Mijn schoonouders hadden ook een ledikantje en box bewaard voor de kleinkinderen, maar die bleken 35 jaar later echt niet meer bruikbaar 🫣
Wij gaan het wel zien, ik kan me niet voorstellen dat een houten ledikant niet meer bruikbaar is na ruim twintig jaar zolder. Misschien dat de lijmverbindingen los zijn geraakt maar dat kan mijn Handige Harry dan wel fixen. En de lakentjes en dekentjes kan toch ook weinig mee mis zijn.
Maar voorlopig is het nog niet zo ver dus dat zijn zorgen voor later.
Ted68
05-08-2026 om 09:23
We gaan over 2 jaren verhuizen, en gaan van een 10 kamer huis naar een 4 kamer huis. Nu hebben we nog een kelder en een zolder, en een grote Garage. Dat hebben we straks niet. De kinderen krijgen hun herrineringsdozen mee. En die dozen die we verder nog hebben, daar hebben we de afgelopen 20 jaar niet naar gekeken. Du’s die gaan weg….Net zoals x servieren, Pannen en nog meer troep. Ik zou dus echt rigoreus te werk gaan….
Happyapple
05-08-2026 om 09:30
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-08-2026 om 09:01:
[..]
Wij gaan het wel zien, ik kan me niet voorstellen dat een houten ledikant niet meer bruikbaar is na ruim twintig jaar zolder. Misschien dat de lijmverbindingen los zijn geraakt maar dat kan mijn Handige Harry dan wel fixen. En de lakentjes en dekentjes kan toch ook weinig mee mis zijn.
Maar voorlopig is het nog niet zo ver dus dat zijn zorgen voor later.
Ik verwacht inderdaad dat een bedje van nu er wel wat beter tegen kan. Maar dat ding uit de jaren '70 was echt niet veilig meer.
kenfan
05-08-2026 om 10:14
Ik lees even mee, tegen de tijd dat man met pensioen gaat wil ik weg uit deze streek en naar een kleiner huis. Het huidige huis is ooit gekocht voor 6 personen, en heeft een vliering en een kelder. Ik ben zachtjes aan wel dingen aan het wegdoen, maar hard gaat het niet.
Om er vaart achter te zetten ga ik tzt maar een doortastender persoon inschakelen. Mijn zwager bijvoorbeeld, die had bij het ontruimen van zijn ouderlijk huis het motto: "zou je het meenemen als je het op straat vond". Dat werkte heel goed.
MMcGonagall
05-08-2026 om 10:51
Wat ook een hobbel is, zijn de spullen van mijn oudste. 8 dozen met voornamelijk boeken. Ze is vijf jaar geleden geëmigreerd en heeft alles achtergelaten wat ze niet kwijt kon in haar studentenkamer. Inmiddels heeft ze een heel leuke eigen woning van 40 vierkante meter
En niets mag weg maar ik mag het ook niet naar Engeland sturen.
Plan is nu om dat hier te houden en bij haar eerstkomende bezoek samen keuzes te maken.
Tuinfluiter
05-08-2026 om 10:52
MMcGonagall schreef op 05-08-2026 om 08:58:
[..]
Ik heb nog een kind en twee katten mee, dat is dus ook al een hele invasie van zooi. In mijn oude huis had ik een zolder van 30 m2 die ramvol stond en een schuur. Bovendien in elke ruimte een grote vaste kast waarin verhuisdozen stonden. En bijvoorbeeld een hele kast met reistassen, strandtassen en 15 grote strandlakens. Ik ga soms op strandvakantie en dan neem ik er 1 mee. Ik heb nu de drie oudste weg gedaan.
Het is ook een beetje een principeding, maar ik wil zelf ook niet meer de chaos die ik had.
Oei 12 strandlakens, ik snap je partner wel. De helft zou ik al veel vinden. Ik heb er twee want meer wil ik als we met z'n tweeën weggaan niet in mijn koffer stoppen.
Auwereel
05-08-2026 om 11:00
MMcGonagall schreef op 05-08-2026 om 10:51:
Wat ook een hobbel is, zijn de spullen van mijn oudste. 8 dozen met voornamelijk boeken. Ze is vijf jaar geleden geëmigreerd en heeft alles achtergelaten wat ze niet kwijt kon in haar studentenkamer. Inmiddels heeft ze een heel leuke eigen woning van 40 vierkante meter
En niets mag weg maar ik mag het ook niet naar Engeland sturen.
Plan is nu om dat hier te houden en bij haar eerstkomende bezoek samen keuzes te maken.
Ik mag (bijna) alles wegdoen wat nu nog van dochter hier in huis ligt. Alleen heeft ze moeite met het idee dat ik haar dierbare vakantiefiets zou wegdoen, alhoewel ze de laatste 9 jaar niet meer op fietsvakantie is geweest. Ze zei, je mag 'm wegdoen, maar laat het me maar niet weten.
Van zoon staan er ook nog behoorlijk volumineuze zaken hier, maar hij woont ook klein.
Herfstappeltaart
Ik ben zelf best opruimerig. Onze zolder is bijna leeg. Ik zou wel alles op het gemakje doen, zodat je later geen spijt krijgt dat iets weg is.
En een tip voor prullaria met een herinnering: maak er een foto van en doe het dan weg.
kenfan
Hier zijn de hobbels het mooie, duurzame speelgoed (denk grote houten blokken, Schleich dieren en ridders , duplotreinbanen waar oneindig veel mee gebouwd is door de kinderen en ik zelf. Teveel mooie herinneringen aan schoolvakanties dat de huiskamer een grote speelplek was met bouwsels, En ondertussen hadden daar al lichtingen kleuters plezier aan kunnen hebben terwijl het hier staat te wachten op kleinkinderen die misschien nooit komen of toch geplakt aan hun tablet gaan zitten.
En de kampeerspullen. Voor autovakanties en fietsvakanties Gaan we dat ooit nog doen, nu we de laatste jaren met zijn tweeen verder en luxuezer op vakantie zijn geweest. Maar het voelt weer definitief bejaard/ 1 been in het graf om daar afstand van te doen.
Auwereel
05-08-2026 om 11:02
kenfan schreef op 05-08-2026 om 11:00:
[...]
En de kampeerspullen. Voor autovakanties en fietsvakanties Gaan we dat ooit nog doen, nu we de laatste jaren met zijn tweeen verder en luxuezer op vakantie zijn geweest. Maar het voelt weer definitief bejaard/ 1 been in het graf om daar afstand van te doen.
Zou dat erachter zitten dat mijn man er ook moeilijk afstand van doet?