Huis, tuin en keuken
MMcGonagall
04-08-2026 om 21:47
Spullen weggooien
Ik ben net gaan samenwonen in een nieuw huis en er is enige discussie ontstaan omdat ik minstens 12 dozen boeken, ‘herinneringen’, foto-albums en ‘dingetjes’ heb meegenomen. We hebben daar eigenlijk geen ruimte voor. Ik ben dus nu met de botte bijl aan het ontspullen maar het gaat me wel aan het hart.
Hoe doen jullie dat? Het gaat dan bijvoorbeeld om tientallen kinderboeken nog uit mijn eigen jeugd (45 jaar oud), tientallen later gekochte boeken die je niet meer leest, schoolrapporten, zwemdiploma’s, knutselwerkjes, onderzetters van oma die je niet gebruikt, etc etc. Oh en 8 curverboxen met speelgoed voor eventueel nog te komen kleinkinderen.
Een deel bewaar ik natuurlijk wel, ‘mooie’ boeken, boeken die ik ooit nog wil herlezen, Playmobil, foto-albums.
Auwereel
04-08-2026 om 23:17
Hij stelt opruimen van zijn spullen zo vaak uit, "dat kan later wel". Hij is nu met pensioen, geen excuus meer dus.
MMcGonagall
04-08-2026 om 23:19
Er gaat ook veel op Marktplaats en Vinted. Mijn dochter heeft daar een leuke bijverdienste aan, soms van dingen waarvan je het echt niet verwacht.
MMcGonagall
04-08-2026 om 23:23
Auwereel schreef op 04-08-2026 om 23:17:
Hij stelt opruimen van zijn spullen zo vaak uit, "dat kan later wel". Hij is nu met pensioen, geen excuus meer dus.
Ik ben ook wel zo. Ik heb dus een hele verhuisdoos met losse foto’s, uit het pre-digitale tijdperk. Aan de andere kant kan ik niet goed dingen kopen en ik vind het al snel best als bijv handdoeken zes jaar op een stapel op de badkamervloer blijven liggen, omdat ik er nog geen kastje voor heb. In mijn oude huis hingen op sommige plekken nog peertjes omdat ik de lampen die ik mooi vond zo duur vond.
RavIvaR
04-08-2026 om 23:33
Haha, om 'peertjes na zoveel jaar' te voorkomen heb ik eens een heel aantal simpele plafonnieres gekocht bij de Ikea.
Zo hoefde ik voorlopig geen lampen meer te kiezen en was het toch netjes.
In de loop van de tijd zijn er wel een aantal vervangen voor mooiere lampen.
Happyapple
05-08-2026 om 00:08
MMcGonagall schreef op 04-08-2026 om 23:19:
Er gaat ook veel op Marktplaats en Vinted. Mijn dochter heeft daar een leuke bijverdienste aan, soms van dingen waarvan je het echt niet verwacht.
Ik heb al mijn gelezen boeken behalve die waar ik echt aan gehecht ben op vinted gezet. Er is inmiddels een flink deel verkocht en de rest staat nog in de kast. En dat doe ik met vanalles wat ik niet meer nodig heb maar tegelijkertijd gooi ik ook echt niet makkelijk dingen weg.
nlies
05-08-2026 om 00:25
Lees eens een paar van die kinderboeken, als je dat tenminste niet regelmatig doet. 9 van de 10 zijn saai en langdradig dus de kleinkinderen zullen ze niet lezen, en jij na een paar bladzijdes ook niet meer Dus weg ermee zelfde met andere boeken. Ik heb 1 serie die ik echt wil bewaren, en soms nog een deel van lees, en nog een paar boeken waarvan ik denk "misschien nog eens" maar de rest kan als het nodig is zo weg. Knutsels heb ik niet, mijn moeder was niet zo bewaarderig, en die mis ik niet. Kijk jij er wel eens naar?
Ik heb ruimte genoeg, en bedenk me nu data er op zolder nog een halfvolle doos staat van de verhuizing 30 jaar geleden. Geen idee wat er in zit, misschien toch maar eens weggooien om het de erfgenamen makkelijker te maken 
Maar echt, je leven wordt niet zwaarder of moeilijker als je die "wat zou ik er mee moeten" dingen wegdoet