Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Sluitstrip bij plastic zakje

Ik gebruik regelmatig plastic boterhamzakjes, om brood mee te nemen of om aangebroken verpakkingen (vleeswaar, crackers) in te doen. Bij een rol plastic zakjes zit altijd een aantal metalen sluitstripjes. Die gaan rechtstreeks de vuilnisbak in. Ik geloof dat ik er hooguit eens een heb gebruikt omdat ik een heel dun ijzerdraadje nodig had.
Ik vermoed dat de meeste mensen die stripjes niet gebruiken, dus de fabrikant zou zich die moeite kunnen besparen.

Peiling

Gebruik jij dat sluitstripje?
114 stemmen
9%
68%
11%
12%

Ik gebruik wel eens plastic boterhamzakjes, maar dan koop ik die zonder sluitstrips. Dan kan je ze bovenaan dichtknopen.

Mijn man smeert iedere werkdag 6 boterhammen die gaan in een zakje dat hij met een sluitstripje dicht maakt.  Die dingetjes worden wel bewaard voor vanalles en nog wat maar die stripjes gaan nooit op.  Er ligt en hele rol nu. Fragiele tomatenplantjes opbinden is het voornaamste wat we er mee doen. 

Een aantal ervan; de meeste sluitstripjes worden hergebruikt omdat ze nogal eens op het aanrecht blijven liggen en dan liggen ze meer voor de hand dan eerst de kast open te moeten doen en een nieuwe afscheuren.

Een aantal van die zakjes wordt gesloten met een wasknijper. Daar heb je maar één hand bij nodig.

Als ik 15 kopjes erwtensoep ga invriezen dan scheur ik idd eerst 15 stripjes af.

Ik koop altijd van die zakjes met hemdmodel. Geen stripje nodig, je kunt ze dichtknopen.

Ik knoop altijd zakjes (zowel boterhammen als vuilniszakken) dicht, mijn man gebruikt altijd de sluitstripjes. 

Ik gebruik haast geen boterhamzakjes en vind het stom dat de keuze om ze boterhamzakjes te noemen marketingtechnisch zo goed werkt. Koop een goede herbruikbare broodzak en gebruik die gewoon jaren lang. 

Sluitstripjes zijn veel te kort om fatsoenlijk iets mee te kunnen dichtknopen (vind ik). Gaan onmiddellijk de container in als doosje wordt geopend. Alle soorten zakjes kleef ik dicht met herbruikbare tape. Of als er bovenaan het zakje nog lange uiteinden zijn omdat er niet zoveel in het zakje zit, elastiekje, maar die prullekes van sluitstrips: no way! 

Schoondochter schreef op 27-09-2025 om 12:42:

Ik gebruik haast geen boterhamzakjes en vind het stom dat de keuze om ze boterhamzakjes te noemen marketingtechnisch zo goed werkt. Koop een goede herbruikbare broodzak en gebruik die gewoon jaren lang.

Ik gebruik ze alleen om een nat washandje in te doen als ik op stap ga met de kleinkinderen (met vieze smoeltjes). Die hemdmodelletjes knoop je makkelijk dicht en ook weer open.

Herfstappeltaart schreef op 27-09-2025 om 12:44:

[..]

Ik gebruik ze alleen om een nat washandje in te doen als ik op stap ga met de kleinkinderen (met vieze smoeltjes). Die hemdmodelletjes knoop je makkelijk dicht en ook weer open.

Ben jij de reïncarnatie van mijn oma?

De huidige generatie heeft gewoon vochtige wegwerpdoekjes mee. 

Boterhammen gaan in de lunchtrommel, maar als ik plastic zakjes gebruik, gebruik ik zippers voor de vriezer. Zit niet zo'n sluitertje bij, niet nodig 

En als ik al boterhamzakjes gebruik, vouw ik ze dicht. Ik zou niet weten of ik de sluitertjes van de boterhamzakjes die ik lang geleden eens gekocht heb, nog ergens liggen.

Kampeerder schreef op 27-09-2025 om 13:21:

[..]

Die vind ik stinken. Ik heb er al verschillende geprobeerd maar er zit over al een rotluchtje aan.

Ik gebruik werkelijk waar nooit boterhamzakjes. De kinderen nemen hun boterhammen mee in een broodtrommel. Zelfs de puber. 
Ik gebruik wel de strips die bij de vuilniszakken zitten, ik kan moeilijk dichtknopen ivm krachtsverlies in mijn handen. 

letterkoekje schreef op 27-09-2025 om 12:43:

Sluitstripjes zijn veel te kort om fatsoenlijk iets mee te kunnen dichtknopen (vind ik). Gaan onmiddellijk de container in als doosje wordt geopend. Alle soorten zakjes kleef ik dicht met herbruikbare tape. Of als er bovenaan het zakje nog lange uiteinden zijn omdat er niet zoveel in het zakje zit, elastiekje, maar die prullekes van sluitstrips: no way!

Dat is omdat je ze niet knoopt, maar dichtdraait. Dan voldoet een kortere strip.

Kampeerder schreef op 27-09-2025 om 13:21:

[..]

Nee, de volgende generatie die snapt dat al dat wegwerpspul niet nodig is en vooral een belasting voor deze aarde. 

Hier gaat alles wat in een zakje kan, moet, wil in een Ikea ziplock zakje. Sluiten altijd perfect zonder te lekken. Love die dingen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.