Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

scheiden van afval

Naar aanleiding van een gesprek met een vriendin:
Wat doen jullie aan afval scheiding?

Hier: de gft bak, vooral voor het tuinafval en als ik een keer veel schillen heb, bv  na het maken van stoofpeertjes. Als ik in de keuken een mandarijntje pel, of een theezakje weggooi, ga ik daar niet speciaal voor naar de gft lopen ( die  naast de garage staat). Etensresten gaan in de vuilnisbak keuken

Plastic in de zak die naar de bak bij de supermarkt gaat, ben ik best secuur in, ook omdat die zak in de bijkeuken hangt. Soms wel eens iets waar nog een restje eten in zit, en dan gooi ik het gewoon in de vuilnisbak in de keuken, restafval dus.

Papier gaat in de papiercontainer die ook bij de garage staat, maar dat spaar ik op in een krat ook in de berging, soms loop ik voor een theezakje naar de berging, maar soms heb ik daar geen zin in.

Glas bewaar ik en gaat mee als ik de PMD inleveren

Oude kleding ook in de container, soms maak ik er een poetsdoek van voor vieze klusjes, ne versleten dingen mik ik gewoon weg

Mijn vriendin was nogal verbaasd dat ik niet voor elk wissewasje naar de gft loop. Geen zin in en dat enkele schilletje maakt ook het verschil niet ( en ik wil geen bakje met gft op mijn aanrecht,,,brr)

Op vakantie mik ik gewoon alles bij elkaar trouwens

Hoe doen jullie het?


glas naar glasbak
Papier in papierbak
Plastic in plastic zak
Planten ed in groenbak

Ik heb in de keuken zo'n Brabantia-afvalbak met drie compartimenten. Daarin gaat rest, plastic en gft, dat scheelt continu lopen naar de kliko's.

Papier in de papierbak, batterijen breng ik apart weg, kleding naar de kringloop(container). Glas hebben we zelden, dus dat gaat wel bij het restafval.

Overigens wil ik wel als een betweterige Brilsmurf opmerken dat theezakjes niet bij het gft-afval horen

groen, grijs, oranje (pmd) in de juist kleur kliko, 
papier en karton, glas, textiel, batterijen, klein elektrisch afval in de container ergens. 
stort-dingen naar de stort. 
nog te gebruiken kinderkleding en speelgoed doorgeschoven. 
kan man het verkopen? Verkopen. 
Koffieprut en eierschalen in de tuin. 

in het aanrechtkastje onder de gootsteen, 2 kleinere bakjes:
Papier
Restafval

In de keuken, grote clickbin:
Plastic metaal drinkkartons

In de halve gootsteen:
Vergiet (zit passend in die halve gootsteenbak) met gft (legen we dagelijks na koken). Daar overheen ligt een houten snijplank om het af te sluiten.

Verderop in de keuken, in klepkist:
Plastic shopper met  glas

Dit bevalt mij erg goed, heel praktisch. 

ik heb voor gft en klein afvalbakje op het aanrecht met een deksel die kan draaien (zolang het bakje nog niet te vol is).
Gedurende de dag gaan daar de thezakjes en koffiefilters in.  Ook de schikken van mandarijnen/ bananen en klokhuizen van fruit gaan er in. Als ik ga koken gaan daar ook de aardappelschillen in en bijvoorbeeld de drink van de bloemkool. In de avond als ik ga afwassen dan leg ik dat bakje in de kliko.
Verder gaat alles wat apart moet van de gemeente hier ook echt apart. Olie uit de frituurpan levert ik keurig in in de milieustraat. 

Wij hebben 4 containers. (Groen, rest, PMD, papier).
In de keuken een prullenbak met 3 vakken: 
- groen (met zo'n speciaal groen-zakje)
- plastic, blik, drinkbakken
- rest

In de keuken ook een bakje voor oud papier. 

Glas bewaar ik in de schuur en breng ik weg als de bak vol is.
Batterijen en kapotte lampen breng ik ook weg. 

1x per kwartaal wordt hier de 'BEST'-tas opgehaald: Boeken, (kapot) elektronica, speelgoed en textiel. Die zak ligt in de schuur.

Zelf vind ik dat ik best goed bezig ben. 
Al moet ik toegeven dat er vast wel eens een keer een leeg verfblik bij het restafval is beland. De milieustraat is een dorp verderop, en sorry, ik ga niet 2x 3kwartier fietsen voor zo iets. 

RoosOpJeHoed schreef op 28-10-2021 om 11:22:

Ik heb in de keuken zo'n Brabantia-afvalbak met drie compartimenten. Daarin gaat rest, plastic en gft, dat scheelt continu lopen naar de kliko's.

Papier in de papierbak, batterijen breng ik apart weg, kleding naar de kringloop(container). Glas hebben we zelden, dus dat gaat wel bij het restafval.

Overigens wil ik wel als een betweterige Brilsmurf opmerken dat theezakjes niet bij het gft-afval horen

Dat hangt ervan af welke zakjes je gebruikt.  Die van lipton niet maar van De wel. 

Wij kunnen plastic hier inmiddels niet meer scheiden en we hebben ook geen GFT bak maar alleen ondergrondse containers.
Papier en glas scheiden wij wel. Tuin afval en bloemen gaan op een composthoop hier en de rest gaat gewoon in de vuilnisbak.

RoosOpJeHoed schreef op 28-10-2021 om 11:22:

Overigens wil ik wel als een betweterige Brilsmurf opmerken dat theezakjes niet bij het gft-afval horen

Dat is afhankelijk van het materiaal van dat theezakje. Lipton en Pickwick horen bijvoorbeeld niet bij het gft, maar er zijn genoeg merken die van afbreekbaar materiaal zijn gemaakt, zonder metalen nietje. 

Zelf gebruik ik alleen losse thee, soms in een knijper en soms in een filter. Dat filter gaat ook, gewoon bij het gft afval.

En on topic: ik scheid alles wat mogelijk te scheiden is in mijn gemeente. En ja, dat zijn veel bakken en zakjes in een klein appartementje. 

Ik heb wel een bakje voor gft op het aanrecht staan. Etensresten gooi ik na het avondeten direct in de container die buiten staat, dan neem ik het gft-bakje mee.

Bakken voor papier, plastic, batterijen, statiegeldflessen en glas voor de glasbak staan in de bijkeuken, als die vol zijn leeg ik ze in bakken in de garage. Voor restafval heb ik een bak in de keuken.

Oude kleding breng ik naar de kringloop, 2e hands winkel de C&A of de kledingcontainer. In mijn garage staat ook een doos met oude lappen voor vieze klussen.

PriceyRook54

PriceyRook54

28-10-2021 om 11:40

Wij hebben drie kliko's; gft, Plastic & blik & papier, en Overig. De eerste twee zijn gratis, de derde betalen we per leging en per kilo, dus het is de moeite om zoveel mogelijk te scheiden. 
Ik heb dus wel een gft-bak in de keuken die elke avond geleegd wordt (heb er trouwens zo'n groen afbreekbaar zakje in hangen). Ook voor Plastic & blik & papier hebben we een krat in de keuken staan, zodat we niet vijf keer per dag naar de kliko hoeven.

Alleen glas en kleding moeten we zelf wegbrengen, tenzij we het in de Overig-bak gooien natuurlijk maar dat doen we niet. Voor batterijen gebruik ik een collectiebak op mijn werk.

wij scheiden wel alles, maar ik loop gewoon naar de kliko. Ik heb 3 bakken in de keuken staan. 1 plastic, 1 glad, 1 statiegeld. Boven staat bij ons textiel, maar de rest loop ik naar de kliko. 

Als ik het niet meteen opruim dan laat ik het te lang liggen en gaat het stinken. Dus dan maar meteen in de juiste bak.

RoosOpJeHoed schreef op 28-10-2021 om 11:22:

Overigens wil ik wel als een betweterige Brilsmurf opmerken dat theezakjes niet bij het gft-afval horen

Hier kwam ik dus onlangs pas achter! Ik vind het ronduit belachelijk dat in theezakjes plastic zit. Het is totaal contra-intuïtief dat je theezakjes niet in de GFT-bak mag gooien. Daar valt niet tegenop te communiceren. Die bedrijven zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik vind dit echt symbolisch voor het gebrek aan gezond duurzaam perspectief dat zo’n keuze kennelijk normaal wordt gevonden in een op winst gerichte bedrijfsvoering. Ieder bedrijf zal denken: waarom wij? En intussen gaat het milieu naar de filistijnen. Ik kan me hier echt boos om maken. 

Mija schreef op 28-10-2021 om 11:41:

[..]

Hier kwam ik dus onlangs pas achter! Ik vind het ronduit belachelijk dat in theezakjes plastic zit. Het is totaal contra-intuïtief dat je theezakjes niet in de GFT-bak mag gooien. Daar valt niet tegenop te communiceren. Die bedrijven zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik vind dit echt symbolisch voor het gebrek aan gezond duurzaam perspectief dat zo’n keuze kennelijk normaal wordt gevonden in een op winst gerichte bedrijfsvoering. Ieder bedrijf zal denken: waarom wij? En intussen gaat het milieu naar de filistijnen. Ik kan me hier echt boos om maken.

Dat merk met plastic zakjes niet meer kopen. Als we dat massaal doen, merken ze pas dat er iets moet veranderen. 

heel strict wordt er hier gescheiden. papier gaat van het blikje, het labeltje van het theezakje, de thee in de groene bak, de rest bij het rest afval. Daarom ook vooral losse thee. 
En het afval uit de kinderkamer laat ik ze ook scheiden daar hebben ze ook diverse bakken staan. Dat kijken we ook even na voor het weggaat. 
 
gft staat een klein bakje naast de restafval bak in de keuken en dat wordt dagelijks in de gft bak geleegd.

chemisch afval
papier,
pmd 1: bak
p2: statiegeld ook de kleine flesjes die je her en der aangeboden krijgt.
gft
glas 1: statiegeld
glas 2: glasbak
kringloop
textiel
bouwafval

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.