Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Schapenwollucht uit vest krijgen?

Ik heb een wollen vest gekocht, zo'n beetje ruig ding. Alleen zat mijn neus denk ik dicht toen ik het kocht, want nu merk ik dat er een schapenlucht/wolvetlucht omheen hangt. Ik heb al een kort voorzichtig wasje gedraaid en hem al dagenlang buiten laten hangen, maar het is nog niet weg. 
Iemand nog tips? 

nachtje in de vriezer?

Ginevra

Ginevra

09-07-2025 om 12:15 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 09-07-2025 om 11:17:

HG tegen stinkend wasgoed al geprobeerd?

https://www.koopjesdrogisterij.nl/hg-tegen-stinkend-wasgoed-wasmiddel-toevoegen-282340.html?gexcl=true&gad_source=1&gad_campaignid=21376177403&gbraid=0AAAAAqq6Fv9lfDxvNNmG8BPDwF9IxXZ7j&gclid=EAIaIQobChMIrf_ntrivjgMVLrCDBx2JKzqEEAAYAyAAEgLhEPD_BwE

Eigenlijk durf ik een heel wasprogramma niet aan, ik ben een beetje bang dat de boel dan meteen vervilt. 

Dat met die vriezer ken ik tegen kriebel, helpt dat ook tegen luchtjes? Dan moet ik eerst de halve vriezer leegeten, het is een joekel van een vest 

Komende dagen in de zon leggen/hangen? 

Ginevra schreef op 09-07-2025 om 12:15:

[..]

Eigenlijk durf ik een heel wasprogramma niet aan, ik ben een beetje bang dat de boel dan meteen vervilt.

Dat met die vriezer ken ik tegen kriebel, helpt dat ook tegen luchtjes? Dan moet ik eerst de halve vriezer leegeten, het is een joekel van een vest

Ja dat begrijp ik. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dit goedje zijn werk doet op (lage temperatuur) wolwas. Ik gebruik het eigenlijk voor de 60 graden wasjes.

ik heb gehoord dat het bacteriën doodt in de vriezer en die stinken. Maar ik weet niet of het ook voor deze luchtjes helpt. Ik leg wel tweedehands boeken in de vriezer als ze stinken en dat helpt vaak wel

De geur wordt vanzelf minder. Je kunt hem even in de zon leggen of in de douche hangen. De geur kan in het begin best overheersend zijn maar dat wordt minder

Gewoon dragen en veel laten luchten, die lucht moet eruit 'slijten'. 

Zeker niet met sat HG-spul wassen, dst is de doodsteek voor wol. 

Je zou kunnen kijken of baking soda werkt (wel eerst op een klein stukje om te kijken hoe 't vest er op reageert). Maar baking soda werkt heel goed tegen luchtjes, er op strooien, een nachtje ofzo er op laten liggen en dan uitkloppen

Ik heb ruwe wol eerst gewassen in lauw water met soda, daarna kleine resten poep en takjes eruit gepeuterd en vervolgens spoelen en spoelen tot het water helder bleef.

In een groot wasnet buiten laten drogen in de wind, niet in de zon.

Mijn wol ruikt nu niet meer schaperig. Ik gebruik het in mijn bergschoenen als "wandelwol", dus het kaarden e.d.  laat ik aan me voorbijgaan.

https://lananatural.es/nl/washing-raw-wool-the-best-working-method

Ginevra schreef op 09-07-2025 om 12:15:

[..]

Weet je zeker dat het schaap er niet meer in zit? 

Ginevra

Ginevra

09-07-2025 om 19:30 Topicstarter

Yumi schreef op 09-07-2025 om 17:57:

[..]

Weet je zeker dat het schaap er niet meer in zit?

Ik denk dat ik voor de stoombehandeling in de douche ga, en anders de baking soda proberen. Hij heeft al zo lang buiten gehangen dat ik bang ben dat ie terug de wei in rent...

Dan is het vast een mooi vest van echte schapenwol 😍
Weet je zeker dat de rest het ook ruikt of ruik je het vooral zelf omdat je het weet?
Ik zou hem lekker dragen. De lucht zal er wel uit slijten.

Natte wol stinkt trouwens extra sterk, dus zeker niet aan je natte vest ruiken.

Oef, je mag blij zijn dat je vest de machinebeurt overleefd heeft als het gemaaakt is van echte wol. Ijslandse misschien, Lettlopi, dat soort wol?

Ik heb een licht trauma  opgelopen nadat ik een keer een trommel zelfgebreide truien van snobwol naar het Wolhalla geholpen heb omdat ik dacht dat het wel zou kunnen, een kort, koud wolwasje in de machine. Niet dus. Jarenlang na deze wolramp de pennen  niet meer aangeraakt.

Ik heb van weinig dingen echt veel verstand, maar hiervan wel. Baking soda is mild, maar ik zou het er niet op wagen.  Het middel voor kostbare wol is Eucalan. Bestel bij een wolwinkel een fles met een lekker geurtje, jasmijn, lavendel. Laat je vest in een emmer met ruim water en een heel klein scheutje Eucalan een uurtje weken. Niet langer. Rol het dan in een grote badhanddoek als een soort worst. Dan ga je daarop staan en er op trappen om het ergste vocht eruit te krijgen.  Eventueel herhalen als de eerste badhanddoek te  doordrenkt is en je vest nog kledder en loeizwaar. Dan zo horizontaal mogelijk buiten uithangen, niet te lang in de felle zon, want wol verdraagt geen temperatuurschommelingen. Misschien moet je de procedure nog een keer herhalen, maar de schaapmeur zou meteen al een stuk minder moeten zijn. Succes, en hopelijk veel plezier van een geurvrij vest dit najaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.