Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Rookmelders

Hebben jullie ze hangen?

Ik eerlijk gezegd niet, al 2 jaar niet
Nu gaat vanaf 1 juli 2022 de plicht in dat er in elke woning, op iedere verdieping een rookmelder moet hangen, na aanleiding hiervan komen ze hier over 2 weken een rookmelder plaatsen.

Ik woon gelijkvloers, dus hoef er maar 1 te hebben.
Waar ik me alleen nu al druk over kan maken is dat ik niet lang ben en ivm evenwichtstoornis niet op een trapje kan staan. Wat als hij gaat piepen ivn lege batterij?
Nee, geen wereldprobleem, maar om dat soort dingen kan ik me nu dus al druk maken


Dat piepen bij lege batterij is heel irritant.  Bij mij is altijd degene op zolder als eerste leeg en piept.  Bij voorkeur in de nachtals man op zakenreis is.  Als de eerste piept dan doe ik gelijk bij alle rookmelders er nieuwe batterijen in.
Inmiddels is zoon lang genoeg om die op zolder met een stevige kruk te kunnen pakken.
Heb je geen buurjongen of een lang iemand in de buurt die dat voor je kan doen?

Hoe gaan ze dat controleren dan?

Wij hebben smart rookmelders. Dan krijgen we een bericht op de telefoon welke melder afgaat. Elke slaapkamer heeft een melder. Beneden en op zolder hangen een koolstofdioxide melder. 

Op de telefoon kan ik ook zien hoeveel batterij er nog is. Beneden hebben we hele hoge plafonds, maar boven valt dat mee. Daar kan ik gewoon op een bed staat en mijn handen uitstrekken. Voor beneden zou ik een trap moeten pakken. Als ik dat niet zou kunnen, dan zou ik het vragen (aan de buren ofzo). Het is een kleine moeite.

noas_1993

noas_1993

28-01-2022 om 14:04 Topicstarter

Bakblik schreef op 28-01-2022 om 13:52:

Dat piepen bij lege batterij is heel irritant. Bij mij is altijd degene op zolder als eerste leeg en piept. Bij voorkeur in de nachtals man op zakenreis is. Als de eerste piept dan doe ik gelijk bij alle rookmelders er nieuwe batterijen in.
Inmiddels is zoon lang genoeg om die op zolder met een stevige kruk te kunnen pakken.
Heb je geen buurjongen of een lang iemand in de buurt die dat voor je kan doen?

Ik spreek mijn buren heel af en toe, dus ken ze wel.
Maar eerlijk gezegd is de stap mij te groot om aan te bellen om me te helpen, maar als ze gaan piepen moet ik wel

Ik heb het inderdaad in mijn ouderlijk huis een paar keer meegemaakt, en tijdens onze vakantie vorig jaar was de rookmelder van slag en ging midden in de nacht 2 X eventjes piepen. Na 2 of 2 nachten heeft m'n pa hem er afgehaald. Heel irritant inderdaad

En ik heb trouwens een huurwoning, ik kreeg dus net een mailtje dat ze over 2 weken komen.
Zo'n smarkrookmelder zou heel handig zijn inderdaad!

Ik heb al ruim 20 jaar rookmelders hangen en sinds twee jaar een koolmonoxidemelder op zolder. Een blusdeken in de keuken, in de auto en als ik ga kamperen.
Het irritante gepiep als de batterij leeg is weegt op tegen het tijdig ontdekken van brand.
Ik heb wel eens een filmpje van de brandweer gezien hoe snel een woonkamer in lichterlaaie staat. Erg indrukwekkend. Het is een illusie om te denken dat je tijdig weg komt. Elke kind dat op kamers gaat krijgt van ons een rookmelder. Ik begrijp niet waarom mensen geen rookmelder zouden willen.

Opzich is dat piepen bij lege batterij heel makkelijk te voorkomen, door als je ze toch test (minimaal 1x per jaar, liever 1x per maand) dan gelijk de batterij te verwisselen. 

Ik heb er 1 gecombineerde in de bijkeuken want daar hangt de cv ketel, 1 in de keuken, 1 in de gang in de buurt van de meterkast (meeste kans op ontstaan brand), 1 op de overloop, 1 op de zolder. 

En ze worden elke 5 jaar volledig vervangen. Want die dingen hebben niet het eeuwige leven. Als het goed is staat er een datum op het apparaat zelf of op de verpakking.

Hoe gaan ze dat controleren dan? 
Ik had er vroeger hangen maar heb de pest aan dat oorverdovende lawaai als de batterij leeg is dus ik ben gestopt met nieuwe batterijen. 

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 14:27:

Hoe gaan ze dat controleren dan?
Ik had er vroeger hangen maar heb de pest aan dat oorverdovende lawaai als de batterij leeg is dus ik ben gestopt met nieuwe batterijen.

Dat is inderdaad een rot geluid, maar heb dat toch liever dan heerlijke rustgevende stilte als mijn huis affikt met mij er in. 

Maar inderdaad, waarom die dingen altijd 's nachts leeg moeten gaan

Hier op elke verdieping een melder en op zolder (bij de ketel) ook een koolstofdioxide melder. 

In het meest ongunstige geval als dat ding begint te piepen snachts en je kan niet op een trapje staan sla je hem er af met een (dweil)stok ofzo. Heb ik een keer gehad maar toen ging hij echt af. Schrok mij rot. Man was natuurlijk niet thuis. Kwam denk ik omdat hij vol zat met stof (hing op zolder in de hal vlak bij de kattenbak. Dat grit stuift nogal bij vullen). Heb hem toen van het plafond geslagen en de batterij er uit gehaald. 

Je kan natuurlijk ook een lang iemand of iemand die op n trapje durft 1x per jaar vragen om de batterij te vervangen. Bijvoorbeeld op je verjaardag of een andere dag die je niet snel vergeet. Of een melding in je agenda. 

Wie is ze?

Bij mij heeft de woningbouwvereniging een paar maanden geleden rookmelders geplaatst. Ik woon ook gelijkvloers en kreeg er 3. De monteur vertelde me dat ik nooit een batterij hoef te verwisselen, ze weten hoe lang die dingen meegaan en als ze op zijn komen ze weer nieuwe plaatsen. Dus ook geen gepiep als de batterij leeg is. 

Misschien kun jij ook zoiets krijgen?

Je hangt ze voor je eigen veilgheid op en niet omdat men, hoe dan ook, controleert. Hier hangen ze ook al bijna 20 jaar.
Brand is heel geniepig. In de regio is een oude dame in slaap gesukkeld voor de tv. De tv kreeg korsluiting en door de rookvorming is de dame overleden. Was te voorkomen geweest.

Als het verplicht wordt, zullen verzekeringen dat misschien ook wel aangrijpen.om niet uit te hoeven keren. Brandweer kan vaak nagaan waar en waardoor een brand ontstaat. Dus ze zullen wellicht ook kunnen nagaan of er melders hingen?

Zelf overigens een keer om 2 uur ' s nachts alarm laten afgaan. Kind was nog baby en kreeg ern pseudokroep-aanval. Hele tijd zitten stomen in de badkamer met de douche op het heetst. Toen ik daarna de deur richting overloop opende begon de rookmelder te loeien...

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 14:27:

Hoe gaan ze dat controleren dan?
Ik had er vroeger hangen maar heb de pest aan dat oorverdovende lawaai als de batterij leeg is dus ik ben gestopt met nieuwe batterijen.

In koophuizen niet natuurlijk. Na oplevering. En ook de woningbouwvereniging kan niet verhinderen dat je de batterijen eruit haalt zodra ze hun hielen hebben gelicht. Maar het is voor je eigen veiligheid en wie weet gaan er ook aansprakelijkheidsissues spelen. 

Ik heb er ook de schurft aan, moet ik eerlijk zeggen. Ik heb van die slimme dingen en die vreten kennelijk energie want na een maand of negen moeten de batterijen alweer worden vervangen terwijl de wbv maar eens in de twee jaar een onderhoudsrondje doet. En bij het eruit halen en erin doen van een batterij moet je ook nog opletten want als je het niet snel genoeg doet, gaat het alarm af. Oorverdovend!  Maar ik doe het toch maar zuchtend en steunend en met oordopjes in! Dat gezegd hebbend, ik heb er nog een liggen waar ik nog een nieuwe batterij in moet doen. Laat ik dat straks maar eens gaan doen. 

En voor TO: ik zag een rookmelder aan een katrolletje voor me. Geen idee of dat functioneert. Maar ik zou ook niet graag afhankelijk willen zijn van anderen voor zoiets dus ik zou wel iets willen verzinnen als ik niet op een stoel durfde te klimmen. 

noas_1993

noas_1993

28-01-2022 om 17:12 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 28-01-2022 om 15:16:

Wie is ze?

Bij mij heeft de woningbouwvereniging een paar maanden geleden rookmelders geplaatst. Ik woon ook gelijkvloers en kreeg er 3. De monteur vertelde me dat ik nooit een batterij hoef te verwisselen, ze weten hoe lang die dingen meegaan en als ze op zijn komen ze weer nieuwe plaatsen. Dus ook geen gepiep als de batterij leeg is.

Misschien kun jij ook zoiets krijgen?

Een klusjesdienst die is ingehuurd door de woningbouw.
Ik lees de info trouwens net opnieuw en daar staat dat ze 10 jaar garantie hebben en het ook niet nodig is de batterij in die 10 jaar te vervangen.
Dat laatste lijkt me sterk!

Tevens staat er ook dit:

Moet ik zelf de batterij vervangen?
De rookmelders zijn voorzien van een batterij die tien jaar meegaat. De batterij kunt u zelf niet vervangen. Over tien jaar vervangen wij de rookmelders weer. Als er tussentijds problemen ontstaan met uw rookmelders kunt u contact opnemen met *naam woningbouw*

Ben je mooi klaar mee dan, ik vraag sowieso of er iemand bij kan zijn die er ook verstand van heeft.

Hier hebben we er 2 hangen en een koolmonoxide melder. Opgehangen door de woningstichting. Ze zitten op het stroom aangesloten. Dus geen batterijen nodig. Ik kan er zelf ook niet bij, maar kan met een bezem tegen het knopje drukken, mocht het nodig zijn.  

Ja tuurlijk, ik begrijp het echt niet als mensen geen rookmelders hebben hangen. Je doet toch ook een gordel om in de auto terwijl er 9 van de 10 keer niks gebeurt en dat ook niet perse prettig zit. We hebben 3 brandmelders, op elke verdieping 1, en ze zijn geschakeld.

noas_1993 schreef op 28-01-2022 om 17:1

Ik lees de info trouwens net opnieuw en daar staat dat ze 10 jaar garantie hebben en het ook niet nodig is de batterij in die 10 jaar te vervangen.

Dat laatste lijkt me sterk!

Er zijn inderdaad rookmelders met batterijen (lithium) die tien jaar meegaan. Al kun je ongetwijfeld pech hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.