Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Robotstofzuiger

Al een tijdje denk ik er aan om een robotstofzuiger aan te schaffen. Het lijkt me ideaal om niet meer zo vaak te hoeven stofzuigen en alleen zelf zo nu en dan de trap en hoekjes te moeten doen. Het lijkt me helemaal ideaal als hij ook nog eens dweilt. Dat ik tijdens het thuiswerken de robot aanzet en ik vervolgens een schoongemaakte vloer heb. Voor mijn gevoel is ons huis er prima geschikt voor, we doen altijd de schoenen uit binnen dus zoveel rommel ligt er niet, en we hebben geen kinderen of huisdieren.
Maar hoe goed werkt zo’n ding nu echt? En stofzuig en dweil je er echt minder door of valt dat tegen? Wie heeft er eentje en wil zijn ervaringen delen.


Ik lees mee! Wel kinderen hier en ik ben bang dat er legoblokjes in verdwijnen. Vraag me ook af hoe het gaat met het vloerkleed en andere "objecten" zoals rondslingerende tassen/jassen/etc.

Ik heb er een.  Nu een Aeg hiervoor een Roomba. Alleen stofzuigen.
Hij rijdt hier een paar keer per week als ik aan het werk ben. Vind hem teveel herrie maken om in dezelfde ruimte te zijn. 
Het vervangt niet helemaal alles goed stofzuigen, dat doet mijn poetsvrouw 1 keer in de 2 weken en tussendoor pak ik een enkele keer de gewone stofzuiger of de kruimelzuiger.

Er zijn ook minpunten, regelmatig staat het ding ergens stil en heeft dan zijn ronde niet afgemaakt. En je moet op tijd het bakje leeggooien en de filter schoonmaken.

Ik heb er zelfs twee, eentje boven en eentje beneden. Ze kunnen niet dweilen, dat doe ik één keer per week nog met een stoomdweilding. Stofzuigen doe ik nooit meer, ik ruim op, zet soms de eetkamerstoelen op de tafel en Miep doet haar ding. Van de zomer is de beneden-Miep overleden, de volgende dag was ze vervangen door Miep 3. Nooit meer zonder! Wij hebben wel een hond en moet dus dagelijks zuigen. 

Dolfje schreef op 28-11-2021 om 15:19:

Ik heb er een. Nu een Aeg hiervoor een Roomba. Alleen stofzuigen.
Hij rijdt hier een paar keer per week als ik aan het werk ben. Vind hem teveel herrie maken om in dezelfde ruimte te zijn.
Het vervangt niet helemaal alles goed stofzuigen, dat doet mijn poetsvrouw 1 keer in de 2 weken en tussendoor pak ik een enkele keer de gewone stofzuiger of de kruimelzuiger.

Er zijn ook minpunten, regelmatig staat het ding ergens stil en heeft dan zijn ronde niet afgemaakt. En je moet op tijd het bakje leeggooien en de filter schoonmaken.

Waarom heb je de roomba niet meer Dolfje? Tja dat is ook een van de dingen die me tegenhouden, dat je er ook weer van alles mee moet. 

MijnNaamIsHaas73 schreef op 28-11-2021 om 15:22:

[..]

Waarom heb je de roomba niet meer Dolfje? Tja dat is ook een van de dingen die me tegenhouden, dat je er ook weer van alles mee moet.

We konden deze testen via testpanel en toen overnemen. De Roomba had toen al kuren. Die heeft nog een tijdje bij schoonouders rondgereden voor hij er helemaal mee ophield. En nu hebben zij een of ander Chinees merk geloof ik.

Madamecannibale

Madamecannibale

28-11-2021 om 15:48 Topicstarter

Nowee schreef op 28-11-2021 om 15:21:

Ik heb er zelfs twee, eentje boven en eentje beneden. Ze kunnen niet dweilen, dat doe ik één keer per week nog met een stoomdweilding. Stofzuigen doe ik nooit meer, ik ruim op, zet soms de eetkamerstoelen op de tafel en Miep doet haar ding. Van de zomer is de beneden-Miep overleden, de volgende dag was ze vervangen door Miep 3. Nooit meer zonder! Wij hebben wel een hond en moet dus dagelijks zuigen.

Maar moet je zelf bijvoorbeeld nog de hoekjes stofzuigen? Of komt hij daar ook.

De onze doet hoekjes vrij goed en onder de bank etc. doet hij het vaker en beter dan wijzelf. Ik zorg wel dat de vloer vrij is en zet stoelen zo dat hij eromheen kan. 

Enige ergernis hier, is dat hij geilt op twee draai-fauteuiltjes met één poot..Daar kan hij half op rijden en dan komt-ie niet meer los   

Nowee schreef op 28-11-2021 om 15:21:

Ik heb er zelfs twee, eentje boven en eentje beneden. Ze kunnen niet dweilen, dat doe ik één keer per week nog met een stoomdweilding. Stofzuigen doe ik nooit meer, ik ruim op, zet soms de eetkamerstoelen op de tafel en Miep doet haar ding. Van de zomer is de beneden-Miep overleden, de volgende dag was ze vervangen door Miep 3. Nooit meer zonder! Wij hebben wel een hond en moet dus dagelijks zuigen.

Maar heb je geen trap, nooit eens geklust waarbij je moet stofzuigen, glas laten vallen waarvan je de laatste splinters wil op stofzuigen, de auto die gestofzuigd moet worden of de caravan, naast de wc waar de robot niet tussen past, in de dorpel van de voor/achterdeur, de spinnenkoppen van de garagedeur stofzuigen? Ik kan me echt niet voorstellen dat je helemaal zonder gewone stofzuiger kan, want zo’n robot komt echt niet op al die plekken en ik heb regelmatig de zuigmond in mijn hand om dingen weg te zuigen die hoger zitten of op moeilijke plekken zoals dus de auto, trap enz. 

Hier een Roborock in huis. Hij dweilt ook, maar dat is meer een nat doekje even over de vloer dan grondig dweilen. Voordat ie aangaat moet je wel zorgen dat de vloer helemaal leeg is en obstakels waar ie achter kan blijven hangen weg zijn (of je stelt een no-go zone in in de app). Kleine kieren moet je soms zelf nog met een gewone stofzuiger doen en dus af en toe goed dweilen ook. Maar wij zijn er verder heel blij mee. Hij doet zn werk prima.

Peppa schreef op 28-11-2021 om 16:25:

Hier een Roborock in huis. Hij dweilt ook, maar dat is meer een nat doekje even over de vloer dan grondig dweilen. Voordat ie aangaat moet je wel zorgen dat de vloer helemaal leeg is en obstakels waar ie achter kan blijven hangen weg zijn (of je stelt een no-go zone in in de app). Kleine kieren moet je soms zelf nog met een gewone stofzuiger doen en dus af en toe goed dweilen ook. Maar wij zijn er verder heel blij mee. Hij doet zn werk prima.

Exact dit. Inclusief Roborock.

Dat scheelt typen 

Wij hebben een Deebot en die doet het verassend goed. Hij gaat iedere dag op pad en zit goed vol aan t einde van zn ronde. Deze is lekker plat en kan onder de kast en bank. Zet m wel bij voorkeur aan als ik wegga. T geluid valt mee maar vind t toch irritant. Heel soms blijft ie hangen op de deurmat of een snoer. We hebben honden en dan dit scheelt ons dagelijks stofzuigen. Zelf stofzuigen doe ik nog steeds wel, maar nu nog maar een paar keer per week. 

Ik heb een Neato Botvac en deze bevalt heel goed. Hij zuigt goed en stoot ook niet overal hard tegenaan. 
Hij kan inderdaad makkelijker onder de bank stofzuigen dan ikzelf. 
Hij maakt niet veel lawaai, veel minder dan de normale stofzuiger. Mijn katten zijn er niet bang voor, wel voor de normale stofzuiger.

Onze Miep doet de hoekjes vrij goed, mocht ik echt een schoonmaakbui hebben zou ik nog met een bezem de hoekjes extra van te voren kunnen doen.

En als reactie op irregular choice:
- de trap doe ik met de kruimeldief, we doen schoenen uit en ik heb een goeie kruimeldief
- ik heb wel een gewone stofzuiger (zo'n groene met oogjes) voor klussen, glas laten vallen of zo, maar klussen doet mijn man en dan ruimt hij dat ook op, de laatste keer dat we een glas lieten vallen kan ik me niet eens herinneren 
- mocht ik mijn auto willen zuigen, maar die behoefte voel ik zelden, dan ga ik naar Bob's autowas
- caravan heb ik niet
- onze wc's hangen allebei, ook geen probleem dus
- bij de voordeur komt Miep gewoon bij het randje, staat de achterdeur open dan wil ze wel eens ontsnappen maar dan loopt ze vast en staat er in de app 'miep loopt vast op een afgrond', het is nogal een dramatisch type
- een garagedeur heb ik niet, scheelt ook weer .

Toen mijn oudste het huis uit ging kocht hij gelijk een eigen Miep, woning is 42m2, ik vond het wat overdreven. Maar het basisstation van Miep staat onder zijn bank dus het scheelt hem eigenlijk een hoop ruimte.

Ik heb er 1 van Rowenta en ben er heel blij mee. Heeft ook een dweilfunctie maar die gebruik ik nooit. Je vloer moet wel leeg zijn dus dat is voor mij juist wel goed om alles weg te halen. Over matjes bij de deur gaat die wel, vloerkleed niet. ik heb nog wel een stofzuiger voor het heftige werk maar voor tussendoor is het heel fijn. Ik gebruik hem ook voor de kattenbakkorrels op de vloer, mag eigenlijk niet maar werkt goed.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-11-2021 om 20:45

Ik heb een Neato, geen dweilerT, maar dat is al een oudje van bijna 7 jaar. De volgende wordt weer een Neato. Ik heb voor de aanschaf wel op youtube gezocht naar mensen die hem echt thuis hadden getest en de verschillen lieten zien in de manier van "mapping". 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.