Huis, tuin en keuken
Citroengraag
22-06-2025 om 16:18
Reusachtige regenton
We hebben een zeer schaduwrijke hoek in de tuin waar nu onze iets meer dan 250 liter regenton staat. Je raadt het al, die is met een groene tuin van 8 bij 12 en 8 bij 3 voortuin voor de tweede keer leeg deze zomer. Bij de praxis zijn nu alle regentonnen in de aanbieding, maar nog steeds bizar duur. En drinkwater in Nederland is spotgoedkoop.
Om groene redenen en toekomstbestendigheid twijfelen we over een 1000 liter ton. Toch 400 euro 
Heeft iemand zo'n ding? Wat zijn de voors en tegens? Het ding komt dan tegen een blinde muur, op eigen grond.
ief
22-06-2025 om 23:40
Ik heb er een van 1000 liter sinds vorig jaar. Vorig jaar was-ie niet leeg, maar dit jaar was-ie wel even leeg. Drinkwater is goedkoop, maar het voelt toch beter dat ik regenwater gebruik voor de tuin.
Wieder
23-06-2025 om 04:13
ik zou ook voor een IBC-vat gaan. Veel goedkoper. Beetje ophogen, mooi hout er omheen, plantenbak erop en je hebt gelijk een metertje (moes)tuin die je makkelijk water kunt geven 😉
Poezenmeisje
23-06-2025 om 09:42
Heb je geen sloot bij het huis? Wij jagen onze zoon 's avonds met twee gieters naar de sloot en die bewatert dan wat er bewaterd dient te worden.
Onze regenton heeft nu twee tuinslangen die naar de coniferenhaag leiden.
Meesje
23-06-2025 om 10:07
Wieder schreef op 23-06-2025 om 04:13:
ik zou ook voor een IBC-vat gaan. Veel goedkoper. Beetje ophogen, mooi hout er omheen, plantenbak erop en je hebt gelijk een metertje (moes)tuin die je makkelijk water kunt geven 😉
Dat ding heb ik net laten verwijderen uit mijn achtertuin. Zo groot, zo lelijk. Moet ik wel zeggen dat er geen kraantje in zat, dus moest aan de slag met een dompelpomp. Er stond een schutting voor zodat hij aan het zicht onttrokken was een één kant. Maar bij een tuin van 8x8 neemt zo'n ding echt veel ruimte in beslag. De tuin van TO is niet veel groter.
Ik zou liever wat ondiepere en hogere regentonnen hebben en dan evt 2 naast elkaar.
Citroengraag
23-06-2025 om 10:46
Dank je Meesje, iedereen leest een beetje over de grootte van mijn tuin heen
Voor het huis ligt een sloot, met tussen de weg en de stoep drie meter groen met hondenpoep. Daar heb ik niet makkelijk wat aan. De regentonnen van 1000 liter zijn zo duur, omdat ze heel hoog zijn en je tuin dus niet gelijk vol staat.
Tuinplant
23-06-2025 om 11:03
Citroengraag schreef op 22-06-2025 om 17:33:
[..]
Dat het best een lelijk ding is, dat alsie lek raakt er 1000 liter water je schuur inloopt, datie duur is. Het ding is op zich niet duur, drinkwater te goedkoop. En met 1000 liter water ben ik ook beetje bezorgd of je niet een soort moerassoep in dat ding krijgt. Nog steeds neig ik naar wel doen!
Mijn broertje heeft hem inderdaad ingegraven. Maar dan moet echt de hele tuin open, even de energie niet voor. Woon in een rijtjeshuis he, niet een boerderij-achtig iets.
Ik heb meerdere van deze, lelijke, tonnen. Al zeker 15 jaar, die gaan niet lek. Wel gaan de kranen op een gegeven moment stuk, maar die gebruik ik niet. Ik heb er een Gardena waterpomp bij, die het water weer uit de tonnen zuigt. Ik heb er een hoger neergezet, zodat ik de gieter er onder kan zetten. Op die ton heb ik een andere kraan gezet.
Die tonnen waren toen iets van 25 euro, dus goede investering. Ze zijn niet mooi, maar je kunt natuurlijk wel iets van een ombouw omheen maken. Overigens lijkt 1000 liter heelveel, maar ook dat is best snel op.
Poezenmeisje
23-06-2025 om 12:14
Je kunt toch zelf ook een kraantje erop installeren?
Dat heeft mijn man bij onze regenton gedaan zodat er twee slangen gebruikt kunnen worden.
Gebruikersnaaminvullen
27-06-2025 om 14:52
Citroengraag schreef op 22-06-2025 om 17:33:
[..]
Dat het best een lelijk ding is, dat alsie lek raakt er 1000 liter water je schuur inloopt, datie duur is. Het ding is op zich niet duur, drinkwater te goedkoop. En met 1000 liter water ben ik ook beetje bezorgd of je niet een soort moerassoep in dat ding krijgt. Nog steeds neig ik naar wel doen!
Mijn broertje heeft hem inderdaad ingegraven. Maar dan moet echt de hele tuin open, even de energie niet voor. Woon in een rijtjeshuis he, niet een boerderij-achtig iets.
Mocht je in Zuid-Holland wonen, ik heb een kortingsbon voor je met 15% korting op een regenton (max 2 tonnen) en een tientje extra. Deelnemende tuincentra;
- De Bosrand Oegstgeest (De Boeg 10, 2343 HK Oegstgeest)
- De Bosrand Wassenaar (Rijksstraatweg 361B, 2245 AB Wassenaar)
- GroenRijk 't Haantje (Laan van Het Haantje 22, 2288 GT Rijswijk)
- GroenRijk Wilskracht (Donau 119, 2491 BB Den Haag)
- Intratuin Lisse (Heereweg 350, 2161 CC Lisse)
- Intratuin Pijnacker (Rijskade 1A, 2641 NA Pijnacker)
- Intratuin Zevenhuizen (Bredeweg 86C, 2761 KA Zevenhuizen)
- Intratuin Zoetermeer (Voorweg 192, 2716 NK Zoetermeer)
- Ockenburgh (Loosduinse Hoofdstraat 875, 2552 AH Den Haag)
Actievoorwaarden
- De actie geldt voor particuliere klanten van Dunea.
- Alleen bij deelnemende tuincentra. Alleen in de fysieke winkels, niet online.
- Maximaal 2 regentonnen per adres.
- De actie geldt voor alle regentonnen in het assortiment van de deelnemende tuincentra.
- Kortingspercentage geldt op de originele verkoopadviesprijs.
- Korting geldt alleen op de regenton, niet op toebehoren en accessoires.
- Beide kortingen worden verrekend bij de kassa.
- De actie loopt tot 1 juli, of eerder als de subsidie op is. Dunea kan op elk moment besluiten de actie (eerder) te beëindigen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.