Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ratten/muizen

Help! We horen geknaag de laatste tijd. Eerst in de keuken (onder de kastjes), nu lijkt het in de gang bij de muur. We zien niks, maar vermoeden ratten. 

Iemand ervaring mee? Wat hebben jullie er aan gedaan? Gif mag niet heb ik gelezen. 

Bij achterdeur zit 1 kier, die wil man zsm dichtmaken met pur.


Ik denk dat je beter moet schoonmaken. Waarschijnlijk heb je etensresten.. Daar komen die beesten op af. Ruim dus al je eten goed op en poets je huis!

ratten en muizen knagen door purschuim heen. Je kan dus daar gif strooien en dicht purren, maar de volgende familie zit alweer klaar.
Ik zou de kier dus op een betere manier dichten. En alles goed nalopen waar ze doorheen kunnen. Muizen kunnen klimmen tegen muren, door dunne spleten en gaten heen.

Humor, Lisabette, het lijkt zo net victimblaming: eigen schuld viespeuk! Het kan uiteraard helpen om etenswaren te bewaren in blik of glas met deksel. 

Ik heb ervaring. En vier katten en die vangen de muizen gelukkig zodra ze zich laten zien. Als het winter is, komen de muizen naar binnen, in huis. Een tijdje geleden was het rond het vriespunt en vanaf dat moment had ik weer muizen gespot. Althans, mijn katten. Score tot nu toe: 2 stuks gevangen.

Muizen gaan de kamer rond en rennen strak langs de plinten/muren, daarom staat het kattenvoer (dat eten muizen ook) een stukje van de muur af, zodat mijn katten de gelegenheid hebben de muis te vangen. 

Ik laat de ruimte onder het keukenblok ‘s nachts openstaan zodat de katten erbij kunnen. Aan de reactie van de kat kon ik zien dat ze daar zaten. Er lagen ook keutels.

We hebben al diverse gaten afgedekt met op maat gezaagde houten plankjes onder de keuken. Een muis kan door een heel klein spleetje, ze kunnen heel plat worden.

Heb je geen kat: een klemval werkt heel goed, doe er wat pindakaas in, vinden muizen onweerstaanbaar.

@ Toetie: ik bedoel dit zeker niet grappig. Het is gewoon de waarheid dat dit soort smerige beesten op eten afkomen. Ze kruipen inderdaad overal tussendoor. Wat pur houdt die beesten echt niet tegen. Dan moet je het dus inderdaad bij de bron aanpakken: het voedsel! Dat is de enige manier om van dit ongedierte af te komen.

Wij hebben gaten gedicht met roodband-gips. Dat hielp.
En ergens anders hebben we een houten lat gelegd om een spleet onder een deur te dichten. Het gat was nl. niet te bereiken.
Inmiddels is de lat weg omdat ze niet meer weten dat ze zo binnen kunnen komen.

Sterkte to. Muizen, brr!

Afgelopen zomer stonden hier schuifpui en kiepraam constant open en dus ja hoor, muis in huis. Op gegeven moment voordeur open, muis hal in en weg. Drie maanden later weer muis in huis, maar die schoot berging in, waar dus veel voedsel te vinden is. Klemmen, vergif (ja, daaaaag dat t niet mag), diervriendelijke muizenval en zo'n elektrisch ding. Drie dode muizen in val en tot nu toe geen muis meer gezien. Een muis kan leven van een korreltje dus sorry Lisabette, poetsen heeft wat dat betreft geen enkele zin! Tenzij je geen kinderen, geen man, geen huisdieren hebt

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-02-2022 om 21:42

Voor ratten/muizen binnenshuis zoals reeds gezegd: zorgen dat ze niet binnen geraken. 
Hier zorgen de katten ervoor dat er geen andere beesten binnen zitten.
Buiten hebben we kippen en regelmatig last van ratten. Hetgeen het beste werkt is zorgen dat er geen voeder blijft liggen en vervolgens een val zetten voorzien van voeder. 
Binnenshuis zou ik de voorraadkasten controleren (geen dozen met gaten etc.), goed schoonmaken zodat er echt niets van eten te vinden is en vervolgens vallen plaatsen met voeder. En doorgaan tot de vallen geruime tijd leeg blijven.

Vrouw85

Vrouw85

18-02-2022 om 21:44 Topicstarter

Lisabette schreef op 18-02-2022 om 21:19:

@ Toetie: ik bedoel dit zeker niet grappig. Het is gewoon de waarheid dat dit soort smerige beesten op eten afkomen. Ze kruipen inderdaad overal tussendoor. Wat pur houdt die beesten echt niet tegen. Dan moet je het dus inderdaad bij de bron aanpakken: het voedsel! Dat is de enige manier om van dit ongedierte af te komen.

Ze zitten echter vermoedelijk op plekken waar wij niet bij kunnen: onder de keukenkastjes wat dicht is rondom en in de spouwmuur.

Vrouw85

Vrouw85

18-02-2022 om 21:46 Topicstarter

Helaas is man zwaar allergisch voor katten dus dat is geen optie

Maarja waar plaats ik de vallen als we ze niet kunnen zien? (En waar ze veilig staan voor peuter en kleuter handjes?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-02-2022 om 21:56

Vrouw85 schreef op 18-02-2022 om 21:46:

Helaas is man zwaar allergisch voor katten dus dat is geen optie .

Maarja waar plaats ik de vallen als we ze niet kunnen zien? (En waar ze veilig staan voor peuter en kleuter handjes?

Als je bang bent voor je peuter kun je kooien plaatsen waarmee je ze levend kunt vangen. 
En waar: zodra ze geen voedselbronnen meer hebben, zullen ze snel genoeg hun weg vinden; die beesten blijven heus niet in de wanden. Nog een extra tip: draag wegwerphandschoenen wanneer je de vallen/kooien hanteert, ratten hebben een sterke reukzin en worden afgeschrikt door mensenzweet.

https://www.toolstation.nl/hgx-muizenval/p21862?gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KGf3H-QouLHrBmwl0R4SsLN91zym4vvzsx_D-5kVjlGrKngtR4m1BEaAgKhEALw_wcB

Deze werkt heel goed! 
Verder heeft hij regelmatig om m’n vingers gezeten
Voel je niks van
De knal zal schrikken zijn voor een peuter, maar pijnlijk is het niet
(Mocht hij / zij toch een keer nieuwsgierig worden) 

Je kan ze eventueel ook plaatsen als je peuter op bed ligt
Ze laten zich vaak toch niet zien als er drukte en leven is

Heeeel veeeel sterkte! 
Muizen en ratten 

Valdemar schreef op 18-02-2022 om 21:56:

[..]

Als je bang bent voor je peuter kun je kooien plaatsen waarmee je ze levend kunt vangen.
En waar: zodra ze geen voedselbronnen meer hebben, zullen ze snel genoeg hun weg vinden; die beesten blijven heus niet in de wanden. Nog een extra tip: draag wegwerphandschoenen wanneer je de vallen/kooien hanteert, ratten hebben een sterke reukzin en worden afgeschrikt door mensenzweet.

Haha of kooitjes inderdaad
Veel handiger met een peutertje

(Ik was meer van maatregel drastisch )

Vrouw85 schreef op 18-02-2022 om 21:46:

Helaas is man zwaar allergisch voor katten dus dat is geen optie .

Maarja waar plaats ik de vallen als we ze niet kunnen zien? (En waar ze veilig staan voor peuter en kleuter handjes?

Ik kan van mijn keuken de rand onder de onderste keukenkastjes openklikken. Daar zou ik dan een val plaatsen, zo’n ouderwetse klemval, randje onder het keukenblok weer vastklikken en wachten maar: elke ochtend even controleren. Kan er geen kat bij. Of kind. Mijn katten lusten ook pindakaas namelijk  dus die wil ik niet met hun neus of poot in de muizenval hebben. 

Chiquita schreef op 18-02-2022 om 21:34:

Afgelopen zomer stonden hier schuifpui en kiepraam constant open en dus ja hoor, muis in huis. Op gegeven moment voordeur open, muis hal in en weg. Drie maanden later weer muis in huis, maar die schoot berging in, waar dus veel voedsel te vinden is. Klemmen, vergif (ja, daaaaag dat t niet mag), diervriendelijke muizenval en zo'n elektrisch ding. Drie dode muizen in val en tot nu toe geen muis meer gezien. Een muis kan leven van een korreltje dus sorry Lisabette, poetsen heeft wat dat betreft geen enkele zin! Tenzij je geen kinderen, geen man, geen huisdieren hebt

Hier aten de muizen uit de voorraadzak suiker. Die zit nu dus in een dichte, glazen pot. Grappig genoeg moesten ze niets hebben van de stevia, hoe weet die muis nou dat het niet voedzaam is? Oja en ze aten kattenvoer en de theeblaadjes die ik apart bewaar om in de tuin te gooien samen met koffiedik. Ze aten de theeblaadjes waarvan ik thee had gezet. Dat zou ik niet bedenken. Tot zover mijn tips.

Ik hoor er hier ook elke avond eentje knagen, maar hij zit duidelijk in de spouwmuur. Ik hoor hem eerst over het plafond van de uitbouw lopen en vervolgens achter de bank in de spouwmuur knagen. Zolang hij daar blijft vind ik het prima.
Vroeger bij mijn ouders hadden we altijd muizen maar ook knaagdieren als huisdier. Ze kwamen dan op het voer af. En in de winter met kou komen ze ook gewoon sneller naar binnen. Ik zou een diervriendelijke muizenval zetten en hem proberen te vangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.