Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Raambekleding badkamer

Binnenkort gaan we onze badkamer laten verbouwen. Alles is uitgezocht, alleen de discissie 'wat hangen we voor het raam' loopt nog. Het raam is ongeveer 90 bij 160 en momenteel hangen er luxaflex voor. Omdat we die meestal dicht hebben vind ik dat zonde van de lichtinval. Ik wil graag (mooi) plakplastic op het raam zodat je wat lichtinval behoud. Man wil dat absoluut niet, hij vindt dat lelijk en goedkoop ogen. Wat hem betreft is nieuwe luxaflex prima, die moeten we dan gewoon wat vaker open zetten als ik licht inval wil. We staan trouwens nooit naakt recht voor het raam, dus technisch gezien zouden de luxaflex best wat meer open kunnen staan, ik vergeet het alleen. 

Wat hebben jullie voor het raam in je badkamer en hoe bevalt dat? 


Mooi plakplastic, iets anders was er bijna niet te vinden. Oud huis, raam in de badkamer is 40x50 cm inclusief het houtwerk eromheen. De ruit zelf is net geen 30x40. Raam zit ook dusdanig hoog dat, al zou het glas helder zijn, niemand van buiten iets anders kan zien dan hoofden. Het plastic is puur voor het eigen gevoel erop geplakt.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

28-08-2021 om 13:16

Hier ook plakplastic nu. Alle het andere was net niks of werd poreus 

ik heb plakplastic van het wat duurdere soort, én jaloezieën. Die staan dan meestal half open gedraaid maar dat oogt wel wat aangekleder dan alleen plakplastic. 

En een rolgordijn wat licht doorlaat? Ik heb een witte in mijn woonkamer, als ik hem dicht laat dan heb ik nog steeds meer dan voldoende lichtinval. Misschien dat je dan wat sneller het rolgordijn weer opent na gebruik, en mocht je het vergeten, dan heb je in ieder geval toch nog een licht vlak.
Je hebt ook rolgordijnen met witte en doorzichtige strepen (weet even niet hoe ze heten) die hoef je niet helemaal op te rollen. Het is een soort dubbele rol, dus als je de strepen over elkaar heen rolt, dan kan je door de doorzichtige banen naar buiten kijken. Zet je de strepen naast elkaar, dan maak je het vlak dicht, maar het laat wel licht door.

In onze huidige badkamer zit de luxaflex tussen het glas verwerkt met op het glas een schuifje om het open of dicht te zetten. Het blijft eigenlijk altijd dicht en geeft genoeg licht.
Ander idee; is matglas een optie?

Melkglas, het is een voorzetraam. Want: ook al een ouder huis.

Mooi sierglas 

Of

Mooi plakplastic (niet van gamma maar bij woonwinkel) en daarvoor een Luxaflex voor de uitstraling

Of duo rolgordijn, zoals hiervoor al gezegd

1968 schreef op 28-08-2021 om 13:42:

En een rolgordijn wat licht doorlaat? Ik heb een witte in mijn woonkamer, als ik hem dicht laat dan heb ik nog steeds meer dan voldoende lichtinval. Misschien dat je dan wat sneller het rolgordijn weer opent na gebruik, en mocht je het vergeten, dan heb je in ieder geval toch nog een licht vlak.
Je hebt ook rolgordijnen met witte en doorzichtige strepen (weet even niet hoe ze heten) die hoef je niet helemaal op te rollen. Het is een soort dubbele rol, dus als je de strepen over elkaar heen rolt, dan kan je door de doorzichtige banen naar buiten kijken. Zet je de strepen naast elkaar, dan maak je het vlak dicht, maar het laat wel licht door.

Dubbelzijdig rolgordijn 

Wij hebben een smal hoog raam in de badkamer, recht voor de wastafel. Ik wilde ook graag licht in de badkamer, dus hebben we nu een plissegordijn. Deze is altijd aan de onderkant dicht, dus geen inkijk en open aan de bovenkant, waardoor er genoeg licht binnenkomt en het raam open kan. 

Wij hebben een smal maar lang raam, zit vrij laag. We hebben er hele smalle vertikale lamellen (kunststof) voor hangen. Die zijn ook goed schoon te maken en je kunt de lichtinval en de inkijk regelen.
Ook hebben we matglasfolie geplakt, 4 horizontale vlakken waartussen een stukje van ca. 2 cm waardoor je naar buiten kunt kijken. Van buiten naar binnen kun je niets zien. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-08-2021 om 15:59

Hier ook folie,  maar van een duurdere soort(geen bouwmarkt spul). Ziet er keurig uit, geen lucht er onder etc. 

Wij hebben van dat dikke statische plastic. Ziet er uit als gezandstraald glas en oogt echt niet lelijk. Heeft dus geen patroontje ofzo. Daarbij staande lamellen. Die vind ik over het algemeen niet heel mooi, maar voor de badkamer wel heel praktisch. (in elke hand een washand en je veegt ze van boven naar beneden zo schoon). Als ik ze de kant van de muur opdraai is de lichtinval groot en de inkijk klein.

Glas waardoor je niet van buiten naar binnen kan kijken maar wel van binnen naar buiten. 

Wij hadden een schuifgordijn. Het was bedoeld om naar beneden te schuiven, maar wij hebben het ondersteboven laten bevestigen. Dan konden we het van beneden naar boven schuiven, waarbij we de bovenste 15 cm open lieten. Geen inkijk, wel daglicht.

Let trouwens op met plakfolie. Onze overburen gingen verbouwen en deden plakfolie op hun badkamerraam. Vervolgens liep de buurvrouw naakt door de badkamer en was dat vrij zichtbaar. Heb het maar even bij ze gemeld, voor het geval dat niet de bedoeling was 😊

wij hadden bij het oude grote raam plakplastic. Zat vanaf kruishoogte tot t plafond en achter ons huis zijn de volkstuinen...we wilden t dus wel afdekken We hadden toen een rolgordijn. Toen t raam kapot ging zei de glaszetter, waarom zet je er geen melkglas in. De beste keuze ooit. Wel licht en echt helemaal geen zicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.