Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Poes op de fiets vervoeren?

Hoe doen jullie dat? Ik heb sinds kort een kitten en ik wil graag proberen om hem op de fiets mee te nemen voor bezoekjes aan de DA. Ik heb geen rijbewijs dus ben altijd van anderen afhankelijk. Dierenarts is een kleine 10 minuten fietsen, wel over een drukke weg. Wat zijn jullie tips & trucs?


Rek voorop je fiets, daarop een stevig vervoersmandje, wat je losmaakt als je ter plaatse bent.

https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/gezellig-samen-fietsen-met-je-kat-leuke-video

Mijn ene kat vindt het prima, zit lekker in een (goed vastgezet) mandje achterop en kijkt om zich heen. De andere maakt er een groot drama van met de hele route gekrijs en gespartel. Doet ze overigens ook in de auto, dus het heeft niet zoveel met de fiets te maken geloof ik. 

Het helpt als het vervoermiddel (mandje) niet alleen met de dierenarts geassocieerd is. Misschien af en toe een stukje fietsen zodat ze er hopelijk aan went en dan pas naar de dierenarts? 

Nouditdus

Nouditdus

16-07-2021 om 09:22 Topicstarter


😂 dat fimpje zie ik mijn kitten nog niet doen. Of wacht misschien wél maar dat durf ik niet aan 

Heb je ervaring met een specifiek rek/mandje? Ik vind van alles online maar ben benieuwd naar ervaringen. 

Ik heb een rek voor op mijn fiets en een stevig mandje maar hoe maak je dat het veiligst vast? Wat wel / niet te doen?

Ik zou inderdaad alvast gaan oefenen, ook met het zitten in een mandje.
Jong geleerd is oud gedaan.

Nouditdus

Nouditdus

16-07-2021 om 09:23 Topicstarter

was idd al van plan om kleine stukjes te oefenen, ben benieuwd hoe hij het doet. Zou zo fijn zijn om niet van anderen afhankelijk te zijn voor vervoer.

ik heb ooit zo'n hondentas gehad, daar kon ik de poes in vastklikken en aan de schouder meenemen. Dat vond ze heel fijn, prettiger dan in zo'n mand. 
Wel even oefenen, want de poes kon ook uit de tas springen (met het tuigje om) en eentje op de juiste grootte kopen. Deze had ik toevallig gekregen en was eigenlijk iets te groot. 

Google eens op rugtas voor kat.

(kan nog geen linkjes plakken )

Ik heb een rekje voorop mijn fiets en een stevige plastic kattenmand. Ik zet hem (kater van 5,5 kg) gewoon op dat rekje en maak het vast met een spin/spinbinder. Ik rij zelf ook geen auto en onze dierenarts is ook 10 minuten fietsen, deels over een drukke weg. Het is niet ideaal, maar wel mogelijk en ik fiets dan gewoon voorzichtig en niet te snel. Ik heb het zelfs gedaan met ook nog een kind op de fiets. Ik heb overigens nooit geoefend met mijn kat en doe het alleen als het echt nodig is.

Mandje voorop en kattenrugtas allebei goed aan te bevelen! Of een karretje, als je grote kat meer ruimte wil geven.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-07-2021 om 12:11

Ik heb een rugtas voor als ik met maar 1 kat naar de DA hoef. Waar ze in de auto altijd tegen elkaar op mekkeren blijven ze in de rugtas lekker rustig. Hij is eigenlijk voor honden tot 12 kilo maar mijn grootste kat weegt ruim 7. 


1126x1200.jpg

https://www.bol.com/nl/nl/p/trixie-timon-hondendraagtas-zwart-grijs-34-x-44-x-30-cm/9200000088777134/

Over die rugtassen: ik ken een kat die daar ooit eens uit ontsnapt is, midden op een druk kruispunt in een stad. Dat durf ik dus met mijn eigen kat niet aan. Jammer, want het lijkt me wel erg handig.

Zelf kan ik geen rugzak dragen (slechte schouders) en fiets elke week met mijn kat. 
Daarvoor heb ik een hondenfietskar gekocht die achter mijn fiets hangt, daar zet ik haar met vervoersmand en al in. 
Eventueel met een koffertje logeerspullen. 

De kar is ook handig voor grote boodschappen / stort / stomerij / etc. 

Ik kan helaas nog geen linkje plakken, maar met Google is er zat te vinden. 

Ik heb een zachte kattenreistas en die draag ik schuin op mijn lichaam (net als een handtas) en daar fiets ik mee. Vroeger had ik een pers en dat was bijna een soort hondje. Die kom gewoon in een open mandje mee. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-07-2021 om 18:26

Fiona2021 schreef op 16-07-2021 om 13:29:

Over die rugtassen: ik ken een kat die daar ooit eens uit ontsnapt is, midden op een druk kruispunt in een stad. Dat durf ik dus met mijn eigen kat niet aan. Jammer, want het lijkt me wel erg handig.

Al mijn katten dragen een Tabcat en de onvanger gaat altijd mee naar de dierenarts. Ik lees ook regelmatig dat katten ontsnapt zijn onderweg of bij de dierenarts voor de deur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.