Huis, tuin en keuken
Mlah!
16-01-2025 om 16:19
Piano leren spelen
Ik wil graag piano leren spelen. Heeft er iemand tips hoe ik dat het makkelijkst kan doen, zonder ergens les te nemen?
Apps, online programma's of fijne tutorials op YouTube?
Ik heb mezelf als doel gesteld voor het einde van het jaar Experience van Einaudi te kunnen spelen. Geen idee of dat haalbaar is.
Ben er trouwens net achter dat Duolingo nu ook een muziek variant heeft en begin langzaam noten te leren lezen
Citroengraag
16-01-2025 om 16:54
Een muziekinstrument leren kan helaas niet makkelijk. Iedere dag minimaal een half uur oefenen. Als je geen les wilt nemen moet je wel bijzonder talentvol zijn wil je iets moois laten horen. Ik speelde overigens viool, geen piano. Maar dat is niet per se makkelijker, behalve dat je niet zelf hoeft te stemmen. Er zijn wel thuiscursussen, maar ken niemand die daar veel resultaat mee heeft geboekt. Zoek toch maar een docent.
Mlah!
16-01-2025 om 17:26
Pianoles is zowel qua tijd als geld niet echt haalbaar. Ik heb trouwens absoluut niet de illusie dat ik klassieke piano stukken virtuoos ten gehore ga brengen.
Het gaat om het plezier, een beetje pingelen, simpele akkoorden leren waarmee je al een paar hits kunt spelen.
Renmuis
16-01-2025 om 17:46
Deels met Citroengraag eens, maar het is wel mogelijk een instrument te leren spelen zonder les! Ik heb zelf redelijk piano leren spelen. Maar als je nog nooit een instrument hebt leren bespelen, zal het wel veel moeilijker zijn (voor mij was het mijn vijfde instrument). Aangezien je bezig bent met noten leren, ga ik ervan uit dat je nog weinig ervaring hebt. Het is niet dat notenschrift heel lastig is, maar het probleem is dat je je hersenen en handen nog nooit op deze manier gebruikt hebt. Vergelijk het met iemand die nog nooit een vreemde taal heeft geleerd, of nog nooit een sport heeft gespeeld. Alles gaat nieuw zijn en tijd kosten. Dan kunnen een paar lessen in het begin echt heel behulpzaam zijn.
Bill Hilton op YouTube is wel fijn; of ouderwets via een muziekboek met stukken voor beginners (die worden dan progressief moeilijker worden). Probeer het en dan zie je zelf wel hoe ver je komt.
Het hangt af van hoeveel tijd je erin gaat stoppen (en eerlijk: hoeveel talent je hebt) of je een stuk als Experience binnen een jaar kan spelen. Als je geen tijd hebt voor les, dan denk ik dat je je verwachtingen moet bijstellen. Met een paar akkoorden hits spelen, moet zeker kunnen. Dan heb je ook minder theorie en techniek nodig en kun je lekker pingelen. Maar klassiek piano (wat je nodig hebt voor Einaudi, ook als snel tevreden niet virtuoos) is een ander verhaal.
Emily2020
17-01-2025 om 05:05
Nou nou, dat zijn ook niet bepaald motiverende antwoorden
Ik speel nu 4 jaar piano en heb me dit zelf aangeleerd via idd youtube tutorials!
Inmiddels speel ik al heel wat einaudi's 
Noten lezen is iets wat ik pas sinds kort leer, ik heb dus veel geleerd middels synthesia en stap voor stap tutorials.
Heb je een piano thuis ? want dat is natuurlijk wel een vereiste 
Verder hangt het er van af hoeveel tijd je er in wilt steken...ik kan bv uuuuuren achter m'n piano zitten en dat voelt zeker niet als een moetje, dus je moet er wel iets voor jezelf uit kunnen halen, wil je gemotiveerd blijven!
Fijne tutorials op youtube zijn : Annemie van reel ( heel veel verschillende niveau's) en Michael Maiber (deze heeft de hele tutorial van Experience op zijn kanaal- stap voor stap)
Succes en veel speelplezier !
watertoren
17-01-2025 om 09:40
Ik heb mezelf keyboard leren spelen met boeken keyboard speel je zo. Misschien is er zo iets ook voor piano.
Mlah!
17-01-2025 om 20:01
Emily2020 schreef op 17-01-2025 om 05:05:
Nou nou, dat zijn ook niet bepaald motiverende antwoorden
![]()
Ik speel nu 4 jaar piano en heb me dit zelf aangeleerd via idd youtube tutorials!
Inmiddels speel ik al heel wat einaudi's
Noten lezen is iets wat ik pas sinds kort leer, ik heb dus veel geleerd middels synthesia en stap voor stap tutorials.
Heb je een piano thuis ? want dat is natuurlijk wel een vereiste
Verder hangt het er van af hoeveel tijd je er in wilt steken...ik kan bv uuuuuren achter m'n piano zitten en dat voelt zeker niet als een moetje, dus je moet er wel iets voor jezelf uit kunnen halen, wil je gemotiveerd blijven!
Fijne tutorials op youtube zijn : Annemie van reel ( heel veel verschillende niveau's) en Michael Maiber (deze heeft de hele tutorial van Experience op zijn kanaal- stap voor stap)
Succes en veel speelplezier !
Dankjewel Emily, hier kan ik wat mee. Morgen mijn piano maar eens uit de hoes halen en beginnen
Evaluna
18-01-2025 om 11:34
Ik denk dat er een verschil is in "stroming". Je kan van voor af aan beginnen. Goed, degelijk priveles. Compleet met harmonie keer, akkoorden en toonladders. Dan heb je een stevige basis en speel je steeds iets moeilijkere stukjes en later stukken. Op een gegeven moment speel je experience van Einaudi vrij makkelijk weg zonder veel te oefenen.
De andere stroming is meer top down. Je kiest een stuk uit en met YouTube filmpjes en oefeningen zet je net zo lang door tot dat je het onder de knie hebt. Misschien wel een eenvoudigere versie van experience, maar dat kan best leuk klinken.
Wil je het eerste, dan is dat nooit haalbaar binnen een jaar ( tenzij je echt muzikaal talent hebt). De tweede optie is vast best haalbaar als je regelen oefent.
Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt.
Ik heb ook de app simply piano. Niet gratis, wel veel goedkoper dan een prive leraar. Misschien is dat nog iets?
Gekhoofd
19-01-2025 om 21:38
ik heb dit ook als voornemen om binnenkort te leren als hobby. Bijv 1 lied leren. Dus alle aandacht en tijd naar dat ene nummer. Moet toch te doen zijn in een jaar? Kan ik erna piano spelen? Volgens sommige zal het niet, maar ik kan wel meer dan nu hahaha.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.