Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Orde in je hoofd is orde in je huis..


Wat trouwens ook hielp, ook bij dochter, was inderdaad een taak opdelen in hapklare stukken en daar een tijd aan te stellen. Bij dochter was het dus niet: je kamer opruimen, maar meer: je boeken in de kast zetten, als dat klaar was: je bed opmaken...
Echt in brokken verdelen, want de opdracht "kamer opruimen" was te onoverzichtelijk voor haar.

Tip 1 t/m 3 zijn misschien niet meer van toepassing, omdat je het al doet:

Tip 1: Wees lief voor jezelf
Tip 2: Accepteer dat je minder opgeruimd bent dan je zou willen maar dat je jezelf niet fundamenteel kunt veranderen
Tip 3: Zie de fijne kanten van een chaotische geest!

Tip 4: 
Kijk waar je met de minste moeite het meeste effect kunt sorteren op het gebied van huishouden. Dus eerst ordenen in je hoofd: ga ergens anders heen en denk na wat je nou ontzettend graag zou willen zien als je binnenkwam. Waar word je blij en rustig van en daar maak je lijstje van. Denk ook na of je je ergert omdat je bang bent dat anderen iets vinden . . . Zoek naar datgene wat jou helpt. Pak de belangrijkste drie op en kijk of je daar iets mee bereikt. Geef het dus tijd en pas aan waar nodig. Dan uitbreiden. 
Het meest ideaal is dat je inderdaad de juiste activiteiten gaat doen die echt helpen maar ook dat je merkt dat je je minder ergert aan zaken omdat ze niet in je toplijstje staan. 

gr Angela

PS Ik heb niet letterlijk volgens dat lijstje hetzelfde gedaan, maar achteraf is dit de route geweest die ik afgelopen drie jaar heb 'gelopen'. Vooral het feit dat ik me minder ergerde en daardoor minder energie kwijt was heeft echt geholpen. De energie die ik overhoud steek ik dus in iets doen op huishoudelijk gebied waar ik echt blij van word. 

begin met iets kleins... bij iets kleins zie je snel resultaten waardoor je dan die drive krijgt om door te gaan, en omdat je begint met kleine dingen kun je al meer doen op een dag.

Al is het bijv eerst de woonkamer, spulletjes opruimen, afstoffen.. ect en zo steeds verder en dan kies je de dag erop bijv om de badkamer te doen, want dan zijn al die andere kleine dingetjes al gedaan.. dus heb je n hele dag voor de badkamer..

Isje

Isje

15-09-2021 om 11:03 Topicstarter

Rachel. schreef op 15-09-2021 om 11:00:

begin met iets kleins... bij iets kleins zie je snel resultaten waardoor je dan die drive krijgt om door te gaan, en omdat je begint met kleine dingen kun je al meer doen op een dag.

Al is het bijv eerst de woonkamer, spulletjes opruimen, afstoffen.. ect en zo steeds verder en dan kies je de dag erop bijv om de badkamer te doen, want dan zijn al die andere kleine dingetjes al gedaan.. dus heb je n hele dag voor de badkamer..

Dat zou prima werkbaar kunnen zijn als je de boel echt op orde hebt.. In dit geval ga ik niet verder komen, dan hetgeen waar ik nu me bezig ben! 

Ik ben er inmiddels achter dat een wat vaste structuur bij mij goed werkt. Én de meeste dingen hebben een vaste plek bij mij in huis.
Voorbeeldjes:
Wassen op zondag avond, zondagnacht en maandag ochtend (maandag is mijn vrije dag) en dan draai ik 3 wassen en 3x droger (bijna alles gaat in de droger op wat kleine dingen na die echt niet in de droger mogen, die gaan aan een hangertje) 
Maandagavond alles opvouwen en opruimen, duurt max. 1 uur, doe ik op het grote bed met de tv aan. (ik strijk niet, vouw wel héél netjes op)  Rest van de week niet meer wassen.
Boodschappen maandag overdag, dan haal ik alles, ook groenten, rest van de week doe ik geen boodschappen meer.
Iedere ochtend de vaatwasser uitruimen, daarna 'mag' ik van mezelf pas koffie.
Ik kook en de kinderen ruimen af en doen alles in de vaatwasser iedere avond, ik maak na het eten even snel de keuken schoon.
Toen de kinderen nog klein waren (lagere school) had ik een mooie bak (met deksel) in de keuken, daar gooide ik alles in wat rond slingerde in huis, wat van hen was.
Toen ze tieners waren, kwam ik niet meer op hun kamers, zelf netjes houden (alleen stofzuigen deed ik) en dan echt zo nu en dan eens samen uitruimen.
Verder geen vaste dingen, ik heb wel zo'n stofzuigrobot onlangs gekocht, geweldig ding!
En echt dat 1x wassen en 1x boodschappen doen, scheelt zo veel tijd! Het is echt even wennen in het begin, maar op een gegeven moment heb je de slag te pakken en ik zou het nooit meer anders doen.

Wat ook hielp is mijn bedrijf aan huis, waardoor soms klanten mijn woonkamer en keuken konden zien, dan wil je het toch netjes hebben. Dus vaak visite laten komen kan ook helpen als je daar gevoelig voor bent

Isje schreef op 15-09-2021 om 10:31:

Ik zie hier zeker goede tips voorbij komen!

[..]

Volgens mij is dit precies het verschil waar het niet goed gaat!

Kortom ik vind het lastig om te bepalen wat wel en niet logisch is in de uitvoering.

Ik merk overigens wel, meer bende is lastiger opruimen, prioriteiten stellen, sterker nog dan komt er niks uit mijn handen.

Dat gaat meestal mis op het moment dat je lusteloos bent: er is iets gebeurd en ineens kan het je niet meer schelen. Je handen voelen als lood en je staart voor je uit.

Meestal herpak ik mezelf na enige tijd maar ik kan me ook voorstellen dat anderen dat niet meer kunnen, als er een ontzettende stapel ligt.

minder spullen hebben wil ook heel veel schelen. Helaas heb ik zelf ook te veel spullen, wel altijd opgeruimd maar te volle kasten

Isje schreef op 15-09-2021 om 11:03:

[..]

Dat zou prima werkbaar kunnen zijn als je de boel echt op orde hebt.. In dit geval ga ik niet verder komen, dan hetgeen waar ik nu me bezig ben!

Dan miss idd eerst de grote dingen zoals bad kamer enz... ja met de badkamer ben ik zelf ook een hele dag bezig, maar idd dus eerst de grote dingen en zorgen dat alles iedere dag een beetje meer op orde is en dan ook makkelijker bij te houden. En joh al is het 1 kamer per dag is helemaal geen probleem toch, is toch fijn als je uiteindelijk weer orde in je huis hebt en dat hoeft absoluut niet in een dag te gebeuren. Stap voor stap. En al je dan bijv een dag of miss 2 bezig bent met de badkamer, ruim daarnaast alles wat je gebruikt in het dagelijkse doen meteen op, zodat de andere plekken niet meer chaotisch wordt als jij juist bezig bent met 1 kamer. Begin met alles weggooien in die kamer wat weg moet, als je alle rotzooi dat weggegooid kan worden heb weggegooid, dan ga je kijken naar de spullen die nog bruikbaar zijn maar een opberg plekje nodig hebben, daarna ga je spullen afstoffen ect... 



Gewoon stap voor stap de kamers door gaan, als het eenmaal schoon en opgeruimd is creëer je veel meer rust en is natuurlijk ook veel fijner om rustig zo te zitten op de bank. En er is geen het moet nu af regel he, gwn op zn tijd kamer voor kamer.. 

Daag jezelf uit om resultaat te zien al is het in 1 hoekje van de badkamer, door bijv rotzooi al weg te gooien of spullen netjes op te bergen zie je soms al verschil al is het nog niet schoon. Daag jezelf uit dat verschil te creeeren al is het door dus alleen al het vuil in een zak te doen en weg te gooien.. tenminste dat resultaat geeft mij meestal de drive om door te gaan als ik het allemaal even niet meer zie😅

Je lijkt alles tegelijk te willen doen. Je kunt niet heel je huis netjes krijgen op 1 dag.

Dus als je ergens mee bezig bent hoef je niet alles uit je handen te laten vallen omdat de wasmachine piept, maak eerst af waar je mee bezig was.

Bedenk ook wat je op een bepaalde dag wilt doen en wat niet. Dus niet bij het terugleggen van je sokken, de keuze maken om je hele klas om te gaan ruimen. Want dan blijft de rest van je schone wasgoed onopgeruimd liggen.

Dus neem niet te veel hooi op je vork en maak af waar je mee bezig bent voordat je iets nieuws start.

De hele dag bezig met één badkamer? Wat voor een balzaal is dat dan ?  
Misschien ben ik wel te makkelijk hoor, én ik heb een kleine badkamer. Alleen een douche met douchegordijn (deur past er niet in én die hoef ik dus ook niet schoon te maken) douchegordijn gooi ik zo nu en dan in de was en hang hem dan nat (= al bijna droog) weer op. Verder heb ik een wastafel, die is qua vorm heel fijn want een lapje erover en even de kom doorspoelen en schoon is het. De spiegel doe ik vaak meteen na het douchen, dan is ie al goed beslagen en dan maak ik hem schoon met een punt van mijn handdoek. Dan heb ik nog een kast over, breed en laag, daar staat bijna niets op (alles zit in de laatjes erin) en dat blad heb ik dus ook in een veeg weer stofvrij gemaakt. Ook een lapje over de pedaal emmer en klaar is het. De kraan maak ik vaak even tijdens het douchen schoon (max. 1x per week) met viakalk en een schuursponsje, dat kan ik al douchend pakken (want ik heb een kleine badkamer) dus dat is ook maar 1 minuutje werk. Opgeteld denk ik dat ik binnen 15 minuten alles weer spic en span heb in de badkamer. (de tegels en de vloer doe ik bijna nooit, zo nu en dan na het douchen insprayen met glorix en dan ga ik gewoon weg, de dag erop, als ik weer ga douchen spoel ik de tegels nog een beetje af en dan vind ik het wel mooi geweest) 

Maupie27 schreef op 15-09-2021 om 10:31:

Rooss4: hier ontaardde dat "meteen opruimen" dus júist in "verdwaalsituaties":
Vaatwasser leegruimen zorgde voor dingen die naar een andere kamer moesten en dan kwam ik daar vervolgens iets tegen (o jee, die kast moet ook nodig eens opgeruimd - en daar dan vervolgens mee verdergaan), waardoor dat niet een directe oplossing was.

Dit herken ik heel erg van mijn vriend, hij gaat onkruid wieden in de voortuin en komt zichzelf 1,5 uur later het plafond wittend op zolder tegen. Heel apart. Goddank wonen we niet samen. 

Als ik die neiging zou hebben zou ik een mantra in mijn hoofd afdraaien "ik ben nú de vaatwasser aan het uitruimen en dat maak ik af".  En desnoods niet alleen in mijn hoofd maar ook hardop. 

GroenTuintje schreef op 15-09-2021 om 11:32:

minder spullen hebben wil ook heel veel schelen. Helaas heb ik zelf ook te veel spullen, wel altijd opgeruimd maar te volle kasten

Jaaa! Ontspullen! Heerlijk. Dat scheelt ook enorm! 

Ik heb ook de neiging om te dwalen met klusjes. Wat ik nu doe, is als ik bijvoorbeeld de was ophang en iets zie, dat ik het opschrijf op mijn to-do-list. Soms moet ik mijzelf echt er aan helpen herinneren dat ik eerst dit af maak en niet eerst iets anders half ga doen.

Voor mij geldt:
- Wat je gebruikt hebt, gelijk weer opruimen. Dus brood gesmeerd voor het ontbijt, alles gelijk weer opbergen. (Wil ik toch nog een boterham, dan pak ik het wel weer uit de kast, dat is toch maar 3 seconden werk.) Je vuile bord kan niet de vaatwasser in, zet hem dan er boven. Dan is hij soort van opgeruimd, want als je de boel uitruimd, kun je ze er gelijk weer in zetten. Broodrooster gebruikt? Gelijk terugzetten. Klaar met stofzuigen? Stofzuiger terug in de kast.
Want dingen later doen, neemt ruimte in in jouw hoofd, want de taak 'opruimen ontbijtspullen' blijft hangen.

- De dagelijkse/noodzakelijke dingen eerst. Dus koken gaat voor stofzuigen, stofzuigen gaat voor opruimen van een kastje.

- Als ik onder de douche sta, dan haal ik soms even een sponsje door het bad (als het water toch nog koud is), scheelt zeepresten. En achteraf even een zeem er door, scheelt kalkaanslag. Maar wel tegelijk, zou ik het vergeten, dan ga ik het achteraf niet meer doen. Nou ja, alleen bij de taak: badkamer schoonmaken.


Als ik de boel in mijn hoofd niet op een rijtje heb, dan krijg ik het huishouden ook niet op orde. Een opgeruimd huis = opgeruimd hoofd werkt bij mij totaal niet. Ik houd niet van netjes opgeruimd, daar word ik juist onrustig van.

Ik ben nu inderdaad ook benieuwd naar Rachel's badkamer.

De douche drogen wij ook altijd direct af na het douchen. Inclusief kraan. Dat scheelt een hoop kalk verwijderen. Gewoon direct na het douchen even de handdoek eroverheen.
Daarnaast doe ik elke dag de w.c. (tweede boven) even met een zelfgevulde sprayfles en een microvezeldoekje, idem met de wastafel. Een keer per week doe ik de vloer en het putje met sop en af en toe de spiegel met glassex.
Ook 1x per week een tablet tegen kalk in de w.c.
Douchemat en douchegordijn draai ik regelmatig met de was mee.
Ramen zemen in de badkamer om de paar maanden.
Ik ben voor de vloer enzo een uurtje kwijt denk ik. De rest van de tegels doe ik 1x in het halfjaar ongeveer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.