Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Orde in je hoofd is orde in je huis..

Hoi,

Zelf ben ik een chaotisch persoon.. Ik vind dit een vervelende eigenschap van mijzelf. 
Ik merkt dat ik het lastig vind om het thuis op orde te houden omdat ik de hele dag druk ben en waarmee ik heb echt geen idee. 
Zoals vanmorgen ben ik begonnen met de was en droger aanzetten, thuis gekomen, ontbeten, te lang online blijven hangen, koffie gedronken.. Snel de vaatwasser leeg gehaald, ontbijt spullen weg.. Wil het eigenlijk beneden op gaan ruimen, maar dan is die was weer klaar om uit gehangen te worden en blijf dan boven hangen om daar het één en ander te doen waarbij ik bedenk, ik moet ook nog naar beneden.. De badkamer doen, deuren afnemen.. enz..
Kortom het lijkt niet af te komen. Het lukt mij prima om de boel enigszins aan de kant te hebben, maar ik kom niet verder als de douche een goede beurt geven, kasten uitmesten.. 
Kortom, hoe breng ik structuur in mijn huishouden, zodat ik door kan pakken en ik er minder tijd aan kwijt ben? 


Ik zou je willen tippen om het boek "Aan de slag met de Huishoudcoach" aan te schaffen. Het is echt een hele goede hulp voor mensen als jij.

Een rooster maken en je daar aan houden. Maar dat is ook een kunst opzich, als ik een rooster maak doe ik onbewust mijn allerbest om die niet te volgen.😅

Mijn buurvrouw is professional organizerrrrr. Voor 275 euro gaat ze bij je opruimen. Zelf is ze nogal slonzig. Voor dat bedrag krijg je ook nog goedkope plastic bakjes waar je troep in kunt gooien.

PriceyRook54

PriceyRook54

15-09-2021 om 10:05

Grappig bij het lezen van de topictitel is het voor mij juist, orde in je huis is orde in je hoofd. Zelfde op mijn werk, mijn bureau is zo leeg en schoon mogelijk, zodat ik nergens door afgeleid word.

Mijn tip is, ga eerst je online gedrag drastisch minderen, plan het in tijdens een koffiepauze of zo en zet desnoods een alarm als het klaar is.

Ha Isje,

Helaas heb ik weinig tips voor je, maar ik herken het wel.
Sinds bij dochter ADHD is geconstateerd, vermoed ik dat ik ook die dingen heb.
Dat uitte zich bijvoorbeeld in : ik ga de huiskamer schoonmaken, kwam dingen voor slaapkamer en badkamer tegen. Ging ik dan wegbrengen, o, wacht, slaapkamer is een bende, opruimen, weer onderdeel voor de was, o wacht, wasmachine is klaar, dus was in de droger, o, dan kan ik de andere was wel even vouwen.
Eind van een dag was het een grotere bende dan aan het begin van de dag.

Wat mij heel erg hielp was structuur en een doos.
Bij de huiskamer opruimen: alles wat er niet hoort, in een doos. 
Na het volledig opruimen/schoonmaken, met de doos naar de volgende ruimte: spullen eruit/spullen erin, opruimen, schoonmaken.
Verder vaste dagen en vaste patronen: 1 x per 2 dagen wordt 's morgens de wasmachine klaargezet, na het werk kan het opgehangen worden of in de droger. Volgende morgen na het douchen, voor het ontbijt, wordt de was gevouwen.
O, en een poets: dat maakte dat wij de avond tevoren flink gingen ruimen, zij deed dan de schoonmaak de volgende ochtend....

Tegenwoordig merk ik dat mijn hoofd chaotisch is: dan val ik terug in oude patronen, maar dat herken ik dan vaak wel (of man maakt me er even op attent) en kan mezelf ook weer tot "de orde" roepen....

En wat trouwens ook hielp (en wat dochter tegenwoordig (zelfstandig) ok gebruikt) de 5-minuten-voor-het-naar-bed-gaan-regel: je wil naar bed, 5 minuten daarvoor kijk je de huiskamer rond en ruimt alle losse rommeltjes op. Bij consequent toepassen wordt het allemaal overzichtelijker...

Sterkte.

Het ligt eraan wat ik belangrijk vind en hoe lang ik het belangrijk blijf vinden.

Ik kan het reuze belangrijk vinden dat mijn huis pic en span is, maar als ik een nieuwe leuke hobby heb dan doe ik het schoonmaakwerk minder intensief omdat ik de hobby belangrijker vind.

En als je nou alles, werkelijk alles achter je kont opruimt na gebruik?   
Dus niet: 
Ontbijten, te lang online blijven hangen, koffie drinken, vaatwasser uitruimen ontbijtspullen opruimen. 
Maar: 
Ontbijten, ontbijtspullen opruimen, vaatwasser uitruimen en weer inruimen, internet plus koffie en dan weer door. Voor mij klinkt dat veel logischer.

En dan de hamvraag: Heeft alles, álles een vaste plek in huis? Zo nee, doe daar dan wat aan! 

Isje

Isje

15-09-2021 om 10:31 Topicstarter

Ik zie hier zeker goede tips voorbij komen! 

Rooss4 schreef op 15-09-2021 om 10:21:

En als je nou alles, werkelijk alles achter je kont opruimt na gebruik?
Dus niet:
Ontbijten, te lang online blijven hangen, koffie drinken, vaatwasser uitruimen ontbijtspullen opruimen.
Maar:
Ontbijten, ontbijtspullen opruimen, vaatwasser uitruimen en weer inruimen, internet plus koffie en dan weer door. Voor mij klinkt dat veel logischer.

En dan de hamvraag: Heeft alles, álles een vaste plek in huis? Zo nee, doe daar dan wat aan!

Volgens mij is dit precies het verschil waar het niet goed gaat! 

Kortom ik vind het lastig om te bepalen wat wel en niet logisch is in de uitvoering.

Ik merk overigens wel, meer bende is lastiger opruimen, prioriteiten stellen, sterker nog dan komt er niks uit mijn handen. 

Rooss4: hier ontaardde dat "meteen opruimen" dus júist in "verdwaalsituaties": 
Vaatwasser leegruimen zorgde voor dingen die naar een andere kamer moesten en dan kwam ik daar vervolgens iets tegen (o jee, die kast moet ook nodig eens opgeruimd - en daar dan vervolgens mee verdergaan), waardoor dat niet een directe oplossing was.

Maupie27 schreef op 15-09-2021 om 10:31:

Rooss4: hier ontaardde dat "meteen opruimen" dus júist in "verdwaalsituaties":
Vaatwasser leegruimen zorgde voor dingen die naar een andere kamer moesten en dan kwam ik daar vervolgens iets tegen (o jee, die kast moet ook nodig eens opgeruimd - en daar dan vervolgens mee verdergaan), waardoor dat niet een directe oplossing was.

Dit komt allemaal aan bod in het boek waar ik het over had. Het is heel duidelijk en nuchter opgeschreven.

(nee geen aandelen ).

Rooss4 schreef op 15-09-2021 om 10:21:

En als je nou alles, werkelijk alles achter je kont opruimt na gebruik?
Dus niet:
Ontbijten, te lang online blijven hangen, koffie drinken, vaatwasser uitruimen ontbijtspullen opruimen.
Maar:
Ontbijten, ontbijtspullen opruimen, vaatwasser uitruimen en weer inruimen, internet plus koffie en dan weer door. Voor mij klinkt dat veel logischer.

En dan de hamvraag: Heeft alles, álles een vaste plek in huis? Zo nee, doe daar dan wat aan!

Hele goede tips.

Isje

Isje

15-09-2021 om 10:35 Topicstarter

Maupie27 schreef op 15-09-2021 om 10:31:

Rooss4: hier ontaardde dat "meteen opruimen" dus júist in "verdwaalsituaties":
Vaatwasser leegruimen zorgde voor dingen die naar een andere kamer moesten en dan kwam ik daar vervolgens iets tegen (o jee, die kast moet ook nodig eens opgeruimd - en daar dan vervolgens mee verdergaan), waardoor dat niet een directe oplossing was.

Je beschrijft wel een beetje mijn dag! 

Ik ben nu begonnen met kamer voor kamer! Nu begonnen met de woonkamer, veel werk is het niet, maar het is al klaar (ok die dweil moet er nog door) 

Vanuit daar ga ik nu de was uit de machine halen, was uit droger vouwen en de badkamer poetsen (dat is echt nodig) en kijken of ik vandaag verdere stappen kan maken. 


Isje

Isje

15-09-2021 om 10:36 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2021 om 09:55:

Ik zou je willen tippen om het boek "Aan de slag met de Huishoudcoach" aan te schaffen. Het is echt een hele goede hulp voor mensen als jij.

Hier ga ik naar kijken! Ik ben de chaos ook gewoon zat! 

Isje schreef op 15-09-2021 om 10:36:

[..]

Hier ga ik naar kijken! Ik ben de chaos ook gewoon zat!

Het zal je echt helpen. Ik vond het fijne eraan dat je geen strakke schema's krijgt, maar handvatten om dingen structureel aan te pakken in behapbare kleine gedeeltes en tijdvakken. Ook veel tijd voor niksen en rusten.

Ik heb "ooit" een cursus opruimen gevolgd.
Daar heb ik onder andere het handvat van "de doos" aangereikt gekregen.
Voor mij functioneert het.

Verder is het beter geworden sinds ik meer ben gaan werken: voor die tijd had ik nogal eens de gedachte: waarom vandaag, kan morgen ook. Aangezien dat nu niet meer kan, en ik toch graag de weekenden vrij wil hebben, moest het veranderen.

Maar....als het niet lekker loopt op het werk, of als er teveel dingen in mijn hoofd om aandacht vragen, dan wil het er allemaal nog wel eens tussendoor glippen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.