Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Olijfolie uit spijkerbroek

Ik ben in het buitenland op vakantie. Tijdens het eten viel er een blaadje sla met olijfolie op mijn gloednieuwe  lichte spijkershort. Vetvlekken erin dus….
Wat kan ik het best hiermee doen?
Ik heb alleen shampoo en een tube handwasmiddel ter beschikking. Daarmee proberen? 
Of wachten tot ik komend weekend thuis ben en dan iets proberen en direct wassen?

Iemand een advies?

afwasmiddel werkt heel goed tegen vetvlekken

Afwasmiddel inderdaad. Vlek een beetje inwrijven en dan uitspoelen. Of bij een lokale supermarkt een vlekkenmiddel kopen 

heb je talkpoeder bij? Of in t winkeltje. Vlek licht natmaken talkpoeder erop. Dit trekt t vet eruit en dan morgen uitwassen met afwasmiddel.  kan ook nog als alleen afwasmiddel niet genoeg is geweest als 2e behandeling. Heeft bij mijn knoeipotman al heel wat mayonaise of andere vetvlekken uit zijn shirt gehaald.

Puur afwasmiddel erop, laten intrekken en in de wasmachine.

TumTum

TumTum

11-08-2024 om 16:08 Topicstarter

Oja, we zitten buiten Europa. Geen afwasmiddel gezien hier.
Dan toch maar wachten tot thuis of hier alvast wat shampoo erop en beetje uitspoelen?
Het kan niet direct in de wasmachine want die heb ik niet. Dan moet ik het naar een wasserette brengen en morgen zijn we weer op doorreis dus dat wordt em niet.

Ik ben benieuwd in welke uithoek je zit waar geen afwasmiddel of iets dergelijks beschikbaar is. Worden de borden daar niet afgewassen? Ik zou even een keuken of iets dergelijks binnenlopen voor wat schoonmaakmiddel. Het gaat erom dat het ontvettend is. Misschien iets van citroen? 

Ik zie dat je wel handwasmiddel bij je hebt. Ik zou dat op de vlek smeren en de broek thuis wassen. Met enig geluk gaat het er dan in je eigen wasmachine wel uit. 

TumTum schreef op 11-08-2024 om 16:08:

Dan toch maar wachten tot thuis of hier alvast wat shampoo erop en beetje uitspoelen?
Het kan niet direct in de wasmachine want die heb ik niet. Dan moet ik het naar een wasserette brengen en morgen zijn we weer op doorreis dus dat wordt em niet.

Thuis afwasmiddel erop is ook prima hoor! Dan gaat het er ook wel uit

Mischa83 schreef op 11-08-2024 om 17:02:

[..]

Thuis afwasmiddel erop is ook prima hoor! Dan gaat het er ook wel uit

En is die vlek dan al niet 'te oud' om het er nog met afwasmiddel uit te krijgen? Ik dacht dat je soortgelijke ingrepen onmiddellijk na 'het ongeluk' moest toepassen.

Dat wordt een laatste gedeelte van je reis zonder die spijkershort, TO. Misschien was het handig geweest op de locatie waar het gebeurde, wat afwasmiddel te vragen. Of kon dat ook niet?

TumTum schreef op 11-08-2024 om 16:08:

Waar was je dan mee af?

Thuis gebruik ik voor vetvlekken altijd Wipp-kragen en vlekken of een stukje ossegalzeep (Dille&Kamille). Maar goed, daar heb je op je vakantieadres niks aan.

Herfstappeltaart schreef op 11-08-2024 om 19:05:

[..]

Waar was je dan mee af?

Ik vind het ook heel bijzonder. Misschien zit ze in een woestijn?

Ik gebruik voor dit soort vlekken altijd vloeibare groene zeep. Dat er op gieten en dan een schep vanish er op, dicht vouwen en in de machine. In het bakje wat waspoeder, scheut groene zeep en een schep vanish. Heb daarmee alle vlekken er nog uit gekregen, ook mayonaise die al een dag had ingetrokken.

letterkoekje schreef op 11-08-2024 om 18:07:

[..]

En is die vlek dan al niet 'te oud' om het er nog met afwasmiddel uit te krijgen? Ik dacht dat je soortgelijke ingrepen onmiddellijk na 'het ongeluk' moest toepassen.

Dat wordt een laatste gedeelte van je reis zonder die spijkershort, TO. Misschien was het handig geweest op de locatie waar het gebeurde, wat afwasmiddel te vragen. Of kon dat ook niet?

Ja bij veel vlekken is dat ook zo! Mijn ervaring met vet is dat je het er ook zelfs na een aantal wasbeurten nog prima uitkrijgt met afwasmiddel ( of een andere krachtige ontvetter natuurlijk). Het lijkt wel alsof vet niet oud wordt

Herfstappeltaart schreef op 11-08-2024 om 19:05:

[..]

Waar was je dan mee af?

Ik denk dat ze in een hotel zit en dus tijdens de vakantie niet afwast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.