Huis, tuin en keuken
Citroengraag
31-10-2024 om 16:47
Noodpakket
Naar aanleiding van de ramo in Spanje: hoe voorbereid ben jij op een ramp? Ik zag dat hier eerder topics over waren, maar erg oud. Hoe lang houd jij het vol zonder electriciteit en stromend water?
absor
01-11-2024 om 18:11
Tuinplant schreef op 01-11-2024 om 17:21:
Als dit in het vlakke land gebeurd kan het bijvoorbeeld wel leiden tot dijkbreuken door verzadiging. En dat kan grote gevolgen hebben.
Watergangen worden moeilijk begaanbaar door de sterke stroming, dan kom je niet ver met je kano.
Wij krijgen wel met heel andere problemen te maken dan in bergachtige gebieden. Maar de risico's op grote schade en doden is in Nederland ook zeker aanwezig.
Ik weet niet of de inwoners in het rampgebied in Spanje aan hun noodpakket hebben gedacht op het moment dat het water zo plotseling kwam.
Degene die allemaal in hun auto zaten hadden iig geen schijn van kans
vrouw92
01-11-2024 om 21:42
Al heel lang aan het nadenken over wat te doen in zo’n noodsituatie. Vind het ‘eng’ dat het dichtbij komt en met mijn kleine kamer kan ik niet heel veel op voorraad hebben.
Ik woon op 1 hoog met bijna geen opbergruimte, maar misschien moet ik toch eens gaan nadenken over een plek waar ik wat dingen kan gaan bewaren.
Ted68
02-11-2024 om 18:31
Ik woon in Zwitserland. En we hebben in ons huis een schuilkelder. Dat is door de gemeente aangegeven...We hebben er extra een wc in laten bouwen. En ja....we hebben altijd een voorraad....de brandweer komt controleren
Vrijevlinder
03-11-2024 om 11:05
Ted68 schreef op 02-11-2024 om 18:31:
Ik woon in Zwitserland. En we hebben in ons huis een schuilkelder. Dat is door de gemeente aangegeven...We hebben er extra een wc in laten bouwen. En ja....we hebben altijd een voorraad....de brandweer komt controleren
Heeft elk huis daar een schuilkelder, of alleen huizen waar de kans groter is dat er iets gebeurt?
En als de brandweer controleert raak je gemotiveerd om je zaken op orde te hebben. Ik vind het een goede zaak.
Ted68
03-11-2024 om 11:21
Als je zelf geen schuilkelder hebt,dan word je door de gemeente bij iemand ingedeeld. We hebben naast ons eigen gezin,nogplaats voor 5 mensen... en dat zijn onze buren....
Tuinplant
03-11-2024 om 12:43
Met dit soort extremen, zoals de modderstromen heb je mogelijk niet zoveel aan een schuilkelder. In Spanje zijn juist veel overleden mensen gevonden in kelders aldus de media.
Je weet nooit met welke ramp je te maken krijgt en wat je dan nodig hebt. En waar je dus je noodpakket moet opslaan. Als je jezelf in veiligheid moet brengen, zoals nu in Spanje, ben je ook niet met je noodpakket bezig.
Ginevra
03-11-2024 om 14:01
Tuinplant schreef op 03-11-2024 om 12:43:
Je weet nooit met welke ramp je te maken krijgt en wat je dan nodig hebt. En waar je dus je noodpakket moet opslaan. Als je jezelf in veiligheid moet brengen, zoals nu in Spanje, ben je ook niet met je noodpakket bezig.
Als je 10 seconden hebt om weg te komen niet, dan ren je voor je leven. Als je 10 minuten hebt om weg te komen wel. Als je enigszins rationeel kunt nadenken dan is het volkomen logisch om wat geld, een fles water, een zak houdbaar droogvoer en een deken etc mee te nemen. Je kunt zelfs een rugzakje klaar hebben staan.
Een vriend van mij woont in bosbrandgebied. Als het gevaar groot is dan moet iedereen in die regio een koffertje klaar hebben staan en binnen een uur geëvacueerd kunnen worden. Dat weet iedereen daar en daar ben je dus op voorbereid.
Het probleem is vooral dat de noodbehoeften bij een plotselinge overstroming anders zijn dan bij een bosbrand of stroomstoring of cyberaanval. En je weet niet vantevoren welke van toepassing is.
Ik heb zelf overigens maar een deel van de noodbehoeften in huis. Gebrek aan organisatie of algehele laksheid of zoiets.
Happy_Alpaca
09-11-2024 om 20:56
60% van Nederland heeft kans om met een overstroming te maken te krijgen.
Vond wel handig via, https://overstroomik.nl/ vul je je postcode in en zie je hoe hoog het water kan komen.
Noodpakket dan op zolder/boven verdieping bewaren.
Een Noodpakket is trouwens ook voor 'simpele' rampen. Wat als er 4 uur geen water uit de kraan komt. De stroom er een dag uitligt. Hierdoor ook supermarkten geen voorraad meer hebben. 112 niet werkt.
Pinnen niet lukt.
Al deze dingen zijn afgelopen 2 jaar al voorgekomen.
Denk dat wij zo gewend zijn, aan elektriciteit, gas, internet, water, bellen. Dat best een idee is om te kijken, wat als dit uitvalt.
Een land waar de burgers goed voorbereid zijn, is minder snel een doelwit. Dit las ik ergens en vond ik zelf logisch.
Alleen een sterk leger heb je niks aan. Stel alleen Friesland overstroomd (geen water toilet, stroom, gas, internet) dan kan niet binnen 24 uur iedereen hulp krijgen. Vandaar de 3 dagen noodpakket.
Denk ook aan een volle tank. In nood wil iedereen wellicht tegelijkertijd tanken.
Happy_Alpaca
09-11-2024 om 21:11
Voor wie een lijstje handig vind;
Water
Pijnstillers
Ehbo koffer
Waxinelichtjes
Lucifers
Noodradio (evt in combi met zaklamp op zonne-energie)
Blik groente, fruit, vlees
Spaghetti/rijst
Gaspitje camping met gas fles
Pannetje/kom/beker/lepels
Scherp mes
Hygiene producten vrouw
Optioneel Toiletpapier, iets van wegwerp washandjes, tandenborstels, tandpasta
Kopie ID kaart
Frequenties Noodradio
Telefoonnummers familie/vrienden op papier
Cash geld
Beetje voer voor voor huisdier
Optie, reserve sleutels auto, fiets, woning
Liefst alles water dicht. In een box of bv plastic (vuilniszak) eromheen. Of in een (waterdichte) rugtas.
Herinnering in agenda het om de 6 maanden te controleren
Ik vond zelf alleen maar halve lijstjes online.
Dus wie net als mij door de bomen het bos niet meer zag. Ik had dit eruit gefilterd als meest noodzakelijk.
Je kan zelf natuurlijk kijken wat vind ik nodig/nuttig en wat onzin.
Of het zelfs nog uitbreiden met bv waterfilter apparaat. Dat maakt van sloot water drinkwater.
Tjilp
09-11-2024 om 21:33
Mevrouw75 schreef op 01-11-2024 om 11:51:
[..]
oh wat jammer, bij mij lukt het zeer aardig. Niet dat het heel veel aan gas bespaart geloof ik, maar nu hebben we het nog volop. Ik vind het vooral handig omdat kind onder etenstijd sport, dan kook ik kort, zet de pan in alle theedoeken die we hebben en laat het onder trainingstijd doorgaren en dan kunnen we direct na training aan tafel.
Gewoon in bed plaatsen, onder het dekbed. Heb je de theedoeken niet nodig.
Tjilp
09-11-2024 om 21:37
Happy_Alpaca schreef op 09-11-2024 om 20:56:
60% van Nederland heeft kans om met een overstroming te maken te krijgen.
Vond wel handig via, https://overstroomik.nl/ vul je je postcode in en zie je hoe hoog het
Wow, maximaal 4 meter. Dan is alleen de zolder nog oké. En dan zit je daar zonder water elektriciteit internet wc. Hellup!
Tjilp
09-11-2024 om 21:40
Denk ook aan een volle tank. In nood wil iedereen wellicht tegelijkertijd tanken.
Sowieso komen we dan nergens meer met de auto. Alle wegen vol.
Zou je beter een roeiboot op het dak van de schuur kunnen leggen.
Mevrouw75
09-11-2024 om 22:13
Tjilp schreef op 09-11-2024 om 21:33:
[..]
Gewoon in bed plaatsen, onder het dekbed. Heb je de theedoeken niet nodig.
Nou ja, die voorraad theedoeken ligt onder het fornuis, het bed is een verdieping hoger, dus veel handiger.
Zandhaas
09-11-2024 om 22:29
Mevrouw75 schreef op 09-11-2024 om 22:13:
[..]
Nou ja, die voorraad theedoeken ligt onder het fornuis, het bed is een verdieping hoger, dus veel handiger.
Ik pak weleens een groot badlaken en een krat van de ah. Dan heb je hetzelfde idee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.