Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nieuwe pup - hoe lang thuis blijven

Als alles goed gaat krijgen wij van de zomer een pup. Mijn twee eerste honden kwamen met zes maanden uit het asiel dus dat was op een andere manier heel intensief. Ik wil goed voorbereid de puppytijd in en ben bereid flink wat vakantiedagen in te leveren maar moet het wel op tijd regelen.

Pup komt in een huishouden met een mini roedel van volwassen hond en twee katten die erg aan elkaar gehecht zijn, een kind van vier en drie volwassenen. Ééntje wertk voltijds vanuit huis, twee werken 32 uur per week buitenshuis. Hond (en dus ook pup wanneer groot genoeg) gaat sowieso elke dag één tot twee uur aan de wandel met mij of hondenuitlaat en daarnaast drie keer per dag een heel kort rondje.

Als de pup geen pup meer is gaat dat dus allemaal goed kwa gezelschap en beweging maar ik ga de opvoeding doen enben dus benieuwd hoelang anderen met een nieuwe pup zijn thuisgebleven/minder gewerkt hebben?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Wat leuk voor jullie! Ik heb met onze hond 3 weken vrij genomen. Daarna werkte ik weer fulltime maar thuis. Dit was prima zo, ik zou het je aanraden. Als je verder tips nodig hebt ofzo, laat maar weten. Mijn hondje wordt overmorgen 1 🥰

Dutchgirly schreef op 02-01-2022 om 15:18:

Mijn hondje wordt overmorgen 1 🥰

Gefeliciteerd, Girly! En is er dan hondentaart? En krijgt hij drie hondenkussen?
Geniet van de verjaardag.

Haha ze krijgt elke dag kusjes 😁. Maar we hebben haar zelf een kadootje laten uitzoeken in de dierenwinkel. Dus dat wordt feest met spelen! 

Als er iemand thuiswerkt scheelt dat al heel veel. Als minipup slaapt het nog vaak en lang. Bij de werker in de buurt leggen is eigenlijk al voldoende omdat er ook volwassen hond in huis is.Die zal de pup wel snel gaan volgen. In de gaten houden met plassen zal even de grootste uitdaging  zijn onder het werken.

Ik heb zelf geen ervaring met een pup opvoeden, maar heb de verhalen over de pup van de vriend van mijn dochter gehoord: hou als je weer gaat werken ook rekening met gebroken nachten. Pup van vriend van dochter bleek erg gevoelige darmen te hebben, dus het was even uitproberen wat het juiste eten voor het beest was en tot die tijd was het 's nachts wel gejank en troep opruimen.

Sowieso moet je pup ook de eerste tijd s nachts plassen. Dus alleen daarom al is het een goed idee vrij te nemen. Plus ze vragen gewoon veel aandacht in het begin. Ze moeten aan alles wennen, ook aan jou. Dat is toch anders als je zit te werken. Na een paar weken is het alweer andere. Maar ik kan je wel adviseren om echt veel tijd in de werkagenda vrij te houden voor de plasjes. Dat moet in het begin elk uur wel.

MelMel

MelMel

05-01-2022 om 14:25 Topicstarter

Hey! Dit topic was even ondergesneeuwd. 
Dutchgirly bedankt voor al het advies. Huisgenoten zijn heel lief maar hebben weinig met honden en zijn echt continue aan het werk (veel college geven en vergaderen) dus van hen kan ik niet verwachten dat ze routinematig op de pup gaan letten voor plassen en poepen bijvoorbeeld.

Omdat ik onregelmatige diensten werk is het wel mogelijk om deels te werken als zij niet aan het werk zijn - in het weekend bijvoorbeeld maar ik denk dat ik toch vier tot zes weken vrij ga regelen.

Ga ook eens met de hondenuitlaat en opvang om tafel om te zien wat zij vinden en bieden.

@knutselkei - ik ben heel benieuwd hoe de volwassen hond en pup zich bij elkaar gaan gedragen

@Auwereel - ja bedankt voor de herinnering over de nachten. Dat moet ik goed gaan plannen ook omdat ik op zolder slaap met mijn hond dus eens nadenken of ik een weekje in de keuken bij de tuin ga slapen eerst.

Ik denk dat je pup wat ouder moet zijn voor de hondenuitlaat. In het begin mogen ze echt maar hele korte mini stukjes wandelen. Een blokje om is dan al ver 😅

MelMel

MelMel

05-01-2022 om 20:45 Topicstarter

Oh nee Dutchgirly dat wist ik wel maar onze hondenuitlaatpl doet ook puppyverzorging!

MelMel

MelMel

02-07-2022 om 12:50 Topicstarter

Pup is nou alweer bijna drie weken thuis. De hondenoppas komt ‘s middags een oaar keer per week tussen drie en zes als we allemaal niet thuis zijn. Verder is er altijd wel iemand thuis. Het gaat goed maar heel eerlijk gezegd vind ik het ook dodelijk vermoeiend en ben ik super blij dat ik hem op straat nu niet meer hoef te dragen.

Wat fijn dat het goed gaat! Ook met de andere huisdieren? En wat voor een ras is het? 
Ik vond de eerste weken met pup ook heel pittig trouwens (ze is nu 10 maanden). Je staat de hele tijd 'aan' ofzo, een stuk alerter en heel vaak naar buiten.. En dan ook nog eens opvoeden/puppycursus volgen en oefenen 😅 

Hopelijk wordt het snel minder vermoeiend allemaal voor jou/jullie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.