Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nieuwe kat introduceren bij hond

Hallo allemaal,

Wij hebben een 9-jarige hond (teef) die opgegroeid is met katten. De laatste ging een paar maanden geleden hemelen. Maar omdat de muizen inmiddels weer feest vieren (en we een poezenbeest gemist hebben), hebben we een herplaatser geadopteerd. Hij komt van een plek met honden, dus hij kent het concept 'hond'. 

De kat is nu twee dagen hier en paradeert al heel dapper rond in zijn eigen, afgesloten ruimte. Doet alles op de bak, speelt, knort, eet, voelt zich kiplekker en laat zich graag kroelen. Hij wil ook graag contact leggen met de hond, maar de hond vindt hem doodeng - juist omdat hij zo zelfverzekerd en direct is (onze vorige was bedeesd en meed contact).

Wat te doen? Ik heb ze al aan elkaars geur laten wennen (de kat ligt al te snurken op de deken van de hond), ze elkaar steeds even laten zien van een afstandje (met veel brokjes, hond aangelijnd) en dan weer apart. 

Is het een kwestie van geduld eer de hond niet meer bang is? Ik weet zeker dat als ze één haal krijgt, ze dan forever angstig is. Dus ik wil het voorzichtig aanpakken. Iemand nog aanvullende tips?

Dank alvast en groetjes,
Duintje

De Kat op schoot nemen, heel goed vast blijven houden, en de hond los. Die mag kiezen wanneer ze wilt ruiken en kijken. Met je stem belonen als ze bij de kat komt. 

Dit zou ik gewoon een paar keer doen

Waarom denk je dat de kat een haal zal geven aan de hond? Als die hond katten gewend is, zal die hopelijk enige kattenetiquette kennen. Voordeel van een hond is dat jij de baas bent en hem kunt laten weten dat die niet angstig hoeft te zijn. Voorwaarde is wel dat je dan zelf ook niet bang bent dat de kat gaat uithalen. Een kat die honden gewend is, zal doorgaans gewend zijn aan de -in kattenogen- onbeschofte begroeting zoals onder de staart ruiken en dat proberen te ontwijken. Die hondenactie zou ik dus afbreken, maar verder zou ik ze laten gaan. 

Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten metzelt een kop koffie inschenken, plantenspuit erbij voor als het mis gaat. En kijken wat er gebeurd. Helemaal omdat ze elkaar nu wel geroken en gezien hebben.

Wij hadden het andersom, puppy en een kat van 5 jaar. De kat was dominante en dat ging gelijk goed. 

Of de hond aan de riem houden bij de kennismaking.
Ik heb ooit - zónder na te denken ... -  een  volwassen hond in huis gehaald bij de kat die ik al jaren had. Onbegrijpelijk trouwens.  Ze draaiden een tijdje om elkaar heen. Kat gaf hond een krabtik op de neus en verder gebeurde er nooit meer iets.

Nog steeds jammer, dat het voorgekomen is dat één van de twee op schoot lag en de ander erbij kroop, voorzichtig,  en dat ik daar géén foto van heb....

Duintje

Duintje

02-06-2026 om 17:28 Topicstarter

ToetieToover schreef op 02-06-2026 om 15:20:

Waarom denk je dat de kat een haal zal geven aan de hond? Als die hond katten gewend is, zal die hopelijk enige kattenetiquette kennen. Voordeel van een hond is dat jij de baas bent en hem kunt laten weten dat die niet angstig hoeft te zijn. Voorwaarde is wel dat je dan zelf ook niet bang bent dat de kat gaat uithalen. Een kat die honden gewend is, zal doorgaans gewend zijn aan de -in kattenogen- onbeschofte begroeting zoals onder de staart ruiken en dat proberen te ontwijken. Die hondenactie zou ik dus afbreken, maar verder zou ik ze laten gaan.

Dank voor jullie tips so far! Die ‘angst’ voor een uithaal naar de hond is vooral omdat ik de kat nog niet zo goed ken en hem zelf nog niet zo goed kan lezen. Dat de hond er schrikkerig op reageert herken ik wel bij haar, als katten zeer direct en recht erop af gaan-dat vindt ze doodeng . Ze is bijvoorbeeld niet bang voor de hoogbejaarde kat van mijn ouders, die heel rustig is en haar schouders ophaalt bij hondenbezoek. Enfin, ik laat me goed inspireren door jullie inzichten en ik ga ook nog een beetje geduld hebben: de man is er net de derde dag…

Een hond is een gewoontedier. Hij zal dezelfde reactie van de vorige keer herhalen in dezelfde omstandigheden. Hij hoeft dan niet telkens uit te vinden hoe hij deze keer weer gaat reageren. 

Als ze eenmaal opgewonden zijn en een bepaald gedrag (blaffen, vluchten, spelen, aanvallen) hebben ingezet ben je te laat om hem nog makkelijk te beïnvloeden. 

Dus beïnvloeden van zijn gedrag doe je vooral door ongewenst gedrag te voorkomen. Als je gewenst gedrag beloont, dan leidt dat hem af. Dan denkt hij: als ik een kat zie dan krijg ik iets lekkers. Dan kan je zo opbouwen. Dus voorkomen dat hij zich opwindt en vanuit rustig gedrag (van jezelf en van de hond) hem iets prettigs laten ondergaan, zoals iets lekkers. 

Ik heb nooit katten gehad, wel honden bij de vleet. Ik zou de hond laten liggen op commando. Wat ik niet zou doen is de kat achterna gaan of op hem mopperen. Dan denkt de hond: aanvalluh!! Laat ik de baas even bijstaan.

Misschien ook een kleedje of handdoek of iets van de kat geven zodat de hond aan de geur kan wennen? En hond door kattenkamer laten lopen als de kat even ergens anders is? Weet niet of dit bij honden goed helpt.. maar bij katten aan elkaar introduceren wel.

Ik heb zelf geen hond gehad.Heb wel kat bij andere kat geïntroduceerd.
Ik weet wel dat een hond aan de lijn zich minder veilig voelt . En aangezien de hond in dit geval niet relaxed eronder is, moet je die de afstand tot het andere dier laten bepalen.
Ik zou de kat in een vervoersbox doen. Dan de hond los laten en hem eventueel lekker hapjes geven intussen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.