Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nieuwe badkamer, tips en tricks

Mijn badkamer is na ruim 20 jaar helemaal op. Het voegwerk is poreus, de kastjes storten in en het bad lekt, water vreet zich een weg naar buiten dus na het douchen ligt er een plasje water in de voortuin. Te veel om op te knappen dus we gaan voor een nieuwe badkamer.
Nog één thuiswonend kind dat over niet al te lange tijd uit huis gaat. Badkamer is ongeveer 2.30m bij 3m. Ik wil niet alle leidingen verplaatsen.
Ik heb nog nooit in mijn leven een badkamer gekocht, waar moet ik op letten, wat is handig en wat was achteraf een afknapper of ergernis?


PriceyRook54

PriceyRook54

16-02-2022 om 14:07

Ik lees mee, hier is de badkamer ook toe aan een complete verbouwing.
Ongeveer dezelfde maat als bij jullie en ja dezelfde issues met de voegen en lekkage onder het bad. Eén ding is zeker, het bad gaat eruit en in plaats daarvan komt er een douchecabine. Nieuwe tegels, nieuwe wastafel, nieuwe wc.

We hebben inmiddels 6500 Euro gespaard maar ik vrees dat het nog niet genoeg is, maar we zijn nog niet voor een offerte geweest of zo.

Ik zou zorgen dat ik een douche had zonder opstapje of douchebak (levensloop bestendig, als je ouder bent wordt zo'n opstapje op een gegeven moment gevaarlijk) bad hoeft voor mij niet (maar dat is een kwestie van smaak) en douchen staand in bad sowieso niet, om hiervoor genoemde reden. 

Zelf heb ik een nieuwe badkamer gekregen via de woningbouw, eerder had ik het doucheputje redelijk in de hoek geplaatst, nu onder mijn voeten. Ik vond 'm in het hoekje handiger (want nu sta je soms op het randje en dat voel je) ik had het niet in de gaten, anders had ik het wel gevraagd. Maar tegenwoordig doen mensen vaak zo'n lange goot aan rand, dus dat heb je 'm sowieso niet onder je voeten.
Verder heb ik geen tips.

Wij hebben de badkamer net gedaan. Hou er rekening mee dat het nu erg duur is en het moeilijk is om installateurs te vinden. Ik zou via-via proberen een geschikte aannemer / klusjesman te vinden, en dan naar iets als sani-dump voor de materialen. Zo waren wij uiteindelijk bijna 12.000 euro kwijt inclusief alle materialen (dat is 4500 materiaal, en de rest voor het werk, dus als je dingen zelf kan, scheelt dat veel geld). De beste offerte die we van all-in winkels hebben gehad begonnen vanaf 15.000 en onze badkamer is kleiner dan die van jullie. 

Je kunt vaak bij winkels en showrooms een vrijblijvende 3D tekening laten maken, en dat hebben wij dus ook bij verschillende winkels laten doen. Uiteindelijk meerdere ideeën gecombineerd en dat is het geworden. Ik raad aan sowieso aan om als het kan een inloopdouche met muurtjes en inbouwnissen te laten aanleggen i.p.v. een douche cabine (scheelt veel schoonmaakwerk, geeft een ruimtelijk gevoel en ziet er mooi strak uit). Wij zijn er super blij mee.  

Hier een badkamer van hetzelfde formaat. Afgelopen zomer laten doen, inclusief oude slopen en leidingen laten verleggen (was heel onpraktisch ingedeeld) €14.500,-. 
Installateur leidingwerk laten doen en materiaal laten bevestigen (€2000,-), klusjesman (€8000,-) voor de rest (slopen+afvoeren, egaliseren, tegelszetten, stucen, verlichting en afzuiging).
Zelf al het te bevestigen materiaal gekocht (tegels, inbouwreservoir+toilet, douche+drain, douchewand, handdoekradiator, wastafel+spiegelkast enz.€4500,-).
Koop goede materialen, scheelt een hoop gedoe. Dus niet de goedkoopste tegels (breken en brokkelen snel), een degelijke douche enz.

Hou er rekening mee dat alle materialen in korte tijd veel duurder zijn geworden er enorme levertijden zijn en dat goede werkmensen waarschijnlijk pas over een half jaar of jaar tijd hebben voor je klus.

PriceyRook54

PriceyRook54

16-02-2022 om 14:40

Wat een geld, Renmuis, en ik heb dus een man die denkt dat het voor 4000 ook gedaan kan worden. Die leeft nog in de vorige eeuw vrees ik.
Nou wonen wij niet in NL, maar ik denk niet dat het erg veel anders is dan bij jullie. Binnenkort inderdaad maar eens gaan meten en dan wat tekeningen laten maken. 

Zelf zou ik inderdaad kijken dat 'ie levensloopbestendig is. En qua gemak: een spigel die niet beslaat en met dimbaar licht.

Vraag meerdere offertes op. Tussen de goedkoopste en de duurste zat hier €3000,- verschil. Zelf de materialen kopen scheelde ook ruim €2000,- t.o.v. de offerte van de badkamerzaak waar ik geweest ben.

Wij hebben vorig jaar onze badkamer laten doen. Zelf gesloopt, verder alles laten doen. Badkamer met een bad, aparte douchecabine, toilet en wastafelmeubel inclusief kast erboven met licht en verwarmde spiegel. Vloerverwarming, handdoekenrekje aan het wastafelmeubel en een groot rek aan de muur. Nog 2 losse haakjes aan de muur bij de douche (tip!) en verder niks geks. Regendouche er in, geen hele dure tegels. Totaal kwam het rond de €18.000 uit.
Wat ik anders zou doen. Wij hebben een douchecabine met 2 deuren die op de hoek bij elkaar komen met een magneetstrip. Beide deuren kunnen in het midden ook nog scharnieren en kunnen naar binnen en buiten. Zou ik niet meer nemen. Gewoon 1 vaste wand en een douchedeur die eventueel uit 2 delen bestaat. Die van ons is shit met waterdicht krijgen en schoonmaken.

Wel praktisch :
Randloos toilet
Spiegel met verwarming
Waterontharder
Vloerverwarming
Haakjes bij de douche, ons handdoekenrek hangt bij de deur dus niet bij de douche
Als je een bad wil, met op de diepte. Diep bad is heerlijk!

Niet praktisch :
Die douchedeur dus
Regendouche, gebruiken we nooit en onhandig schoon te maken zo hoog

Owja, wij hebben een plankje in de douche die vast zit achter de tegel! Echt heel mooi strak en zie je geen bevestiging van. Hij is van Looox en wordt dus op de muur geschroefd en dan wordt er over die bevestiging heen getegeld. 

image.jpg

In aanvulling op het bovenstaande. Kijk ook naar goed ventilatie. Daarmee voorkom je dat het te vochtig blijft en gaat schimmelen.

En verder, voldoende opberg mogelijkheden. Ik zie veel badkamers waar dat nauwelijks in zit. Lijkt me heel vervelend.

Wij hebben vorig jaar de badkamer laten doen nadat we er al jaren tegenaan hadden lopen hikken. De echte gouden tip die ik heb voor je is de nooddouche. Deze kan je overal neer laten zetten zodat je gewoon kan douchen tijdens de verbouwing. Wij vonden dat echt een uitkomst, zeker omdat dit soort klussen altijd tegenvallen.

Verder is een tip, neem vooral iemand aan die er verstand van heeft. Als je het zelf allemaal gaat uitvogelen kost dat enorm veel tijd en frustratie. Wij hadden een kennis die het allemaal heeft geregeld. Het enige dat wij zelf moesten doen was de inkopen: bad, douche, wastafel, spiegelkast, verwarming en tegels. De rest van het materiaal heeft hij aangeleverd en zat bij de klusprijs in. Totaal waren we zo'n 7000 euro kwijt volgens mij. 
En dan nog gaat er altijd wel iets mis hoor. Zo bleek het bad uiteindelijk toch niet de gewenste diepte te zijn en was in eerste instantie het bad dat we wilden niet leverbaar. De wastafel van Ikea werd onvolledig geleverd. 1 deel ben ik zelf nog ergens gaan ophalen. En zo nog wat meer dingetjes. Maar uiteindelijk ziet het er erg mooi uit en zijn we er blij mee. 
Wij hebben enorm veel opbergruimte onder de wastafel, 2 grote lades voor handdoeken en voorraad shampoo's, douchegels etc. Daarnaast in de spiegelkast nog ruimte voor tandenborstels, deo, gel etc. etc. 
Verder hebben we heel onpraktisch gekozen voor douchen in bad omdat dit enorm veel ruimte bespaart en man perse een bad wilde. Klusser heeft een heel mooi opstapje gemaakt en het valt me tot nu toe heel erg mee. Als we echt slecht ter been worden kan er altijd nog een beugel komen en evt. een trapje. 

Dutchgirly schreef op 16-02-2022 om 15:53:

In aanvulling op het bovenstaande. Kijk ook naar goed ventilatie. Daarmee voorkom je dat het te vochtig blijft en gaat schimmelen.

En verder, voldoende opberg mogelijkheden. Ik zie veel badkamers waar dat nauwelijks in zit. Lijkt me heel vervelend.

Wij hebben 1 spiegelkast met planken, daar staan luchtjes, crème, tandenborstel, mondwater, haarborstel enz. Kleine spulletjes. En dan in de kast 2 diepe lades, met daarin de handdoeken en wat andere kleine dingen zoals voorraad sponsjes, pincetten, badmuts enzo.

Verder geen kast in de badkamer, heb de voorraad van douchegel en shampoo in onze kledingkast gezet. Eerst stond dat ook in een kast aan de muur, maar ik wilde juist de badkamer zo leeg mogelijk. Heb ook niks naast de wastafel staan, buiten de elektrische tandenborstel en een beker en zeeppompje. In de douchecabine staan ook zo min mogelijk flesjes op de plank. Heerlijk om een ruimtelijke badkamer te hebben met zo min mogelijk spullen in het zicht

Fenyw

Fenyw

16-02-2022 om 16:16 Topicstarter

Wat veel tips al, fijn! Nooddouche is inderdaad een héle goede! Ik ken het van vrienden van kind die antikraak wonen.
Ik twijfel over wel of geen bad. Ik heb mijn hele leven in bad gedoucht en dat nooit als een probleem ervaren.
Ik ga niet heel vaak in bad maar het is wel lekker als het kan. Al kan je voor het geld dat het kost ook naar een hotel met bad gaan.

Tango schreef op 16-02-2022 om 16:07:

Wij hebben vorig jaar de badkamer laten doen nadat we er al jaren tegenaan hadden lopen hikken. De echte gouden tip die ik heb voor je is de nooddouche. Deze kan je overal neer laten zetten zodat je gewoon kan douchen tijdens de verbouwing. Wij vonden dat echt een uitkomst, zeker omdat dit soort klussen altijd tegenvallen.

Ik vond het dus juist heel erg meevallen. Hier is ook echt niks mis gegaan. Onze klusjesman heeft alles geregeld met de sanitairwinkel. Wij hebben alleen maar hoeven uitzoeken, naam van klusjesman doorgeven daar en dat was het. Ze kwamen netjes alles een dag of 2 van tevoren bezorgen en de klusjesman heeft perfect werk geleverd. Was zelfs eerder klaar dan wat hij gedacht had. Ook hartstikke netjes gewerkt, meteen stucloper overal en de hele trap ook ingepakt met plakplastic. Elke avond ruimde hij netjes alles op en ik had geen zooi in huis. 
Nooddouche ook niet gemist. We hebben bij schoonouders gedoucht en we hadden een seizoensplek op de camping waar we konden douchen in het weekend. Een washand bij de wasbak beneden ging ook prima

Wat dingen om over na te denken:

_ Ga niet naar een badkamerzaak en daar de hele rambam kopen. Niet doen.
_ Ga eens op Printerest surfen en doe daar ideeen op.
_ Een wastafel bijv. koop je net zo makkelijk bij de Gamma o.i.d. (behalve als je een heel bijzonder exemplaar wil). Maar in principe kun je daar de 'gewone' (ook design) dingen die je nodig hebt kopen.
_ Bedenk wat je belangrijker vindt: een hypermoderne wastafel voor veel geld, of is 'gewoon' ook prima en besteed je je geld liever aan hele mooie tegels (uiteindelijk bepalen die meer het totaal beeld en sfeer). 
_ Kijk eens op Werkspot of je daar een goede klusjesman kunt vinden.
_ Er zijn talloze tekenprogramma's (gratis) te vinden op Internet. Ga daar mee aan de slag voor een indeling.
_ Denk goed na of je een douchecabine wilt met glazen/plastic wanden. Is een muurtje niet ook prima? Scheelt een hoop schoonmaakwerk en ergernis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.