Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nieuwbouw (projectbouw) tips?

Wij hebben onlangs een tweekapper binnen een nieuwbouwproject gekocht. We zijn er super blij mee, maar nog wat onervaren in alle keuzes die we de komende maanden moeten gaan maken. Iemand ervaring opgedaan, die je wilt delen?

Ons denkwerk zit hem in de volgende onderwerpen:
Meerwerk, wat doen we in een keer vanuit de bouw, wat doen we zelf?
Keuken, hiervoor lees ik mee in het keukentopic.
Badkamer (zit erbij, niet een mega belangrijk ding, maar heb nog nooit een badkamer aangeschaft).

Alle tips zijn welkom, ik hoop ervan te leren.


Als je een uitbouw wil zou ik het sowieso vanuit de bouw doen. Vaak kan je dan de binnenmuur door laten lopen, dus zonder inspringing. Wil je dit achteraf doen dan ben je afhankelijk van de buren.

Leuk! Wij hebben over een maand de oplevering van ons nieuwbouwhuis, dus als je vragen het, vraag maar raak. 

zoals hierboven al is gezegd, als je een uitbouw wilt, doe dit dan vanuit de bouw (ook in verband met je vloerverwarming die je waarschijnlijk hebt). Verder ligt het qua meerwerk denk ik een beetje aan hoe handig je zelf bent. Wij zijn niet zo heel handig en hebben er daarom voor gekozen om eigenlijk alles in het meerwerk mee te nemen. Dus extra stopcontacten en stopcontacten laten verplaatsen, loze leidingen... 

Wij zijn voor de standaard badkamer en het standaard toilet gegaan. Wel hebben we het lullige wasbakje in de badkamer laten vervallen en laten we daar zelf een wasmeubel ophangen. Bij onze standaard douche zat geen glas, dus die hebben we ook laten plaatsen. 

Ga vooral na, wat vind je nu handig en wil je in een nieuw huis echt niet missen? Je moet al heel vroeg keuzes maken, dus zorg dat je bijvoorbeeld bij de keukenboer de frontjes en greepjes nog kunt aanpassen tegen de tijd dat de keuken ingemeten wordt. 

Als je het geld hebt, zou ik ook de badkamer en keuken gelijk aanpassen. Of je koopt het casco en doet het na oplevering zelf, of je laat het via de bouw doen. Geen standaardwerk in elk geval. Is een investering in je huis die zich op de lange termijn uitbetaalt.

Denk ook na over extra stopcontacten, inbouwspotjes aan plafond of wand, aansluiting voor plafondlamp boven eettafel bijv. zit niet altijd om de meest logische plek. Beter om dit vooraf te laten aanpassen i.p.v. achteraf. Etc. 

Gelijk airco laten aanleggen zodat de buizen weggewerkt kunnen worden tussen de plafonds en je alleen roosters in je muren hebt ipv complete units. 

redbulletje schreef op 17-09-2021 om 16:50:

Gelijk airco laten aanleggen zodat de buizen weggewerkt kunnen worden tussen de plafonds en je alleen roosters in je muren hebt ipv complete units.

gelijk zodanig huis laten bouwen dat je geen airco nodig hebt. https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/klimaat/aircos-maken-de-stad-warmer/7222/#:~:text=Uit%20het%20onderzoek%20blijkt%20verder,eenzelfde%20soort%20hittegolf%20in%202050.

gr Angela

GewoonEenNieuweNaam79

GewoonEenNieuweNaam79

19-09-2021 om 00:06 Topicstarter

Bedankt voor de tips. Extra loze leidingen en stopcontacten laten aanleggen klinkt erg zinvol. Maar waar naartoe en hoeveel? 

nog wat ervaringen:
- buitenkraan laten aanleggen
- als je inschat het ooit nodig te hebben: extra leidingen naar de tuin (ivm toekomstige garage/overkapping/zonnepanelen etc.
- de deuren: als opdek standaard is en je wilt eigenlijk stomp: meteen laten doen. Dat zijn namelijk andere maten en is niet een kwestie van “even” een ander kozijn+ deur. Heeft echt gevolgen voor je muur, vloer etc. 
- extra stopcontacten 

er.is.maar.1.Pino schreef op 19-09-2021 om 09:09:

nog wat ervaringen:
- buitenkraan laten aanleggen

Dit is ook echt een goede tip. Wij hebben geen buitenkraan en dat is echt superduur om later nog aan te laten leggen. Temeer omdat wij geen kruipruimte hebben, maar anders is het volgens mij ook heel duur.

Angela1967 schreef op 18-09-2021 om 22:48:

[..]

gelijk zodanig huis laten bouwen dat je geen airco nodig hebt. https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/klimaat/aircos-maken-de-stad-warmer/7222/#:~:text=Uit%20het%20onderzoek%20blijkt%20verder,eenzelfde%20soort%20hittegolf%20in%202050.

gr Angela

Zelfs in oud Spaanse huizen met muren van een halve meter dik en kleine raampjes vond ik 't te heet in de zomer.

En met de isolatietrend van de laatste jaren hier krijg je de warmte er slechter uit als het langer dan 3 dagen heet is geweest. 

Ik vind airco een zege al heb ik 'm dit jaar lang niet zo vaak gebruikt als de 2 voorgaande gezien de kwakkelzomer. 

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 09:35:

[..]

Zelfs in oud Spaanse huizen met muren van een halve meter dik en kleine raampjes vond ik 't te heet in de zomer.

En met de isolatietrend van de laatste jaren hier krijg je de warmte er slechter uit als het langer dan 3 dagen heet is geweest.

Ik vind airco een zege al heb ik 'm dit jaar lang niet zo vaak gebruikt als de 2 voorgaande gezien de kwakkelzomer.

Eh, heb je gelezen waar ik naar linkte? Jij vindt het geen probleem om onderdeel van het  probleem te zijn ipv onderdeel van de oplossing? Want de enige reactie die je geeft gaat over wat jij wil, niet om de consequenties van jouw wens? Het lijkt me logisch dat je bij de (af)bouw van een huis ook alle duurzaamheidsvinkjes nagaat. Of alles mogelijk is, is een ander ding. 

Gr Angela

Het gaat mij om mijn eigen comfort, bovendien woon ik in een bosrijke omgeving. Minder bouwen en minder mensen zet meer zoden aan de dijk. 

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 09:50:

Het gaat mij om mijn eigen comfort, bovendien woon ik in een bosrijke omgeving. Minder bouwen en minder mensen zet meer zoden aan de dijk.

Minder bouwen eerst en dan minder mensen? Of meer mensen in jouw huis zodat er minder gebouwd hoeft te worden? Maar mijn vraag gaat over duurzaamheid van nieuwbouwprojecten, heb je daar een mening over?

Gr Angela

Ik hou niet van duurzaam als dat ten koste gaat van comfort. Minder mensen (geboren laten worden of importeren) zorgt voor meer leefruimte p/p en minder belasting op 't klimaat. 

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 10:50:

Ik hou niet van duurzaam als dat ten koste gaat van comfort. Minder mensen (geboren laten worden of importeren) zorgt voor meer leefruimte p/p en minder belasting op 't klimaat.

Minder vliegen ook 👍

Gr Angela

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 09:50:

Het gaat mij om mijn eigen comfort, bovendien woon ik in een bosrijke omgeving. Minder bouwen en minder mensen zet meer zoden aan de dijk.

Heel egoïstisch maar ik heb om die reden ook airco. Ik woon juist in een modern huis, goed geïsoleerd, zonnepanelen op het dak, gasloos, tuin met veel groen. Maar als het hier eenmaal warm is, gaat het er niet meer uit. In de winter hoef ik amper te stoken. Maar in de zomer zonder airco kom ik niet in slaap, het wordt hier echt te warm. En ik heb veel over voor het milieu, maar comfort vind ik ook belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.