Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nieuw huis, kennismaken buren

Hoi, 

Over twee weken krijgen wij de sleutel van onze eerste koopwoning. 

Is het leuk als we bij de buren aanbellen om ons voor te stellen, dat we dan een klein presentje (een doosje bonbons o.i.d.) geven met een kaartje met onze namen erop of is dat overdreven?  

Bawy


Ik vind het beide: leuk èn overdreven 

Doosje bonbons zou ik niet doen. Maar zeker aanbellen en voorstellen

Ligt een beetje aan de buurt en de regio denk ik. 
Hier in mijn stad en buurtje zou het schromelijk overdreven zijn om aan te bellen om voor te stellen, laat staan bonbons mee te nemen. Maar bij vrienden in een dorp buiten de stad is het de normaalste zaak van de wereld. Daar krijgt een nieuwe bewoner van een deel van de buren gezamenlijk een bos bloemen. Zo anders. 

Leuk! Je laat zien dat je toegankelijk bent en goed contact in de buurt waardeert. Wat kan daar nu mis mee zijn? Aan de ander hoe die daarop reageert. Maar dan heb jij vast je best gedaan!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 07:59

Mijn "nieuwe" buren hebben dat wel gedaan. Vond dat wel leuk en attent. En we kregen gelijk te horen hoe lang de verbouwing zou duren. 😆

Jezelf voorstellen zou ik zeker doen maar bonbons geven bij kennismaking vind ik overdreven. Mijn zoon heeft een huis gekocht en wil als alles klaar is de buren wel een bosje bloemen geven vanwege de geluidsoverlast van de verbouwing. 

Wat Tickel noemt, doe ik ook: even aanbellen om me voor te stellen en te vertellen wanneer we aan de slag gaan. Maar dan zonder cadeautje. Je kan dan ook meteen informeren of er zaken zijn waarmee je (indien mogelijk) rekening moet houden. Als ze kleine kinderen hebben en jij hebt de mogelijkheid daar rekening mee te houden, dan gebruik je de betonboor bijvoorbeeld liever 's middags dan pas wanneer hun kinderen net in bed liggen.

wij hebben ons voorgesteld met een bos bloemen en eerlijk verteld dat we enorm gingen verbouwen. Dat was geen verassing gezien ons huis een bouwval was. 
Het meest goede nieuws voor hun was dat er 3 enorme coniferen werden gekapt zodat zij weer in de zon konden zitten.
Nog steeds hebben wij prima buren contact, en ik denk dat dit echt heeft geholpen

Tatemae schreef op 28-12-2021 om 09:33:

wij hebben ons voorgesteld met een bos bloemen en eerlijk verteld dat we enorm gingen verbouwen. Dat was geen verassing gezien ons huis een bouwval was.
Het meest goede nieuws voor hun was dat er 3 enorme coniferen werden gekapt zodat zij weer in de zon konden zitten.
Nog steeds hebben wij prima buren contact, en ik denk dat dit echt heeft geholpen

Ik herken het van de buurman van mijn zoon. Hij sprong ook een gat in de lucht toen hij hoorde dat de 3 grote hoge bomen gekapt zouden worden. 

watertoren schreef op 28-12-2021 om 09:38:

[..]

Ik herken het van de buurman van mijn zoon. Hij sprong ook een gat in de lucht toen hij hoorde dat de 3 grote hoge bomen gekapt zouden worden.

Haha, wat grappig mijn buurman maakt zich juist ernstig zorgen over mijn plan om de boom die midden in mijn tuintje (4x4m) staat te verwijderen, net als de heg die bijna 75cm, mijn tuin in groeit. 

Het is dat het huis zelf prioriteit heeft anders was die boom al weg, maar dan moet er nog veel meer gedaan worden. 

Wij zijn vorig jaar verhuisd.
Man en ik hebben ons voorgesteld aan de wederzijdse buren, met kaartje en een doosje bonbons.
Het heeft het ijs gebroken, geen spijt van gehad ,de buren vonden het fijn om te weten wie naast hun kwam wonen.
Nu anderhalf jaar verder is het contact uitstekend .

ikzou het ze,er weer gaan doen,als ik ooit nog een keer verhuis.

yette schreef op 28-12-2021 om 08:18:

Wat Tickel noemt, doe ik ook: even aanbellen om me voor te stellen en te vertellen wanneer we aan de slag gaan. Maar dan zonder cadeautje. Je kan dan ook meteen informeren of er zaken zijn waarmee je (indien mogelijk) rekening moet houden. Als ze kleine kinderen hebben en jij hebt de mogelijkheid daar rekening mee te houden, dan gebruik je de betonboor bijvoorbeeld liever 's middags dan pas wanneer hun kinderen net in bed liggen.

Daar kun je geen rekening mee houden natuurlijk. Zo'n kind zal ook geen rekening houden met jou als je wil slapen of in de zomer rustig van je tuin wil kunnen genieten. Bovendien werken veel mensen overdag en dan zal toch 's avonds geklust moeten worden. 

Buren inlichten over hoe lang de verbouwing ongeveer gaat duren vind ik wel een goede zaak, dan kun je je toch instellen op de overlast en weet je wanneer 't ongeveer voorbij is. 

redbulletje schreef op 28-12-2021 om 10:27:

[..]

Daar kun je geen rekening mee houden natuurlijk. Zo'n kind zal ook geen rekening houden met jou als je wil slapen of in de zomer rustig van je tuin wil kunnen genieten. Bovendien werken veel mensen overdag en dan zal toch 's avonds geklust moeten worden.

Buren inlichten over hoe lang de verbouwing ongeveer gaat duren vind ik wel een goede zaak, dan kun je je toch instellen op de overlast en weet je wanneer 't ongeveer voorbij is.

Je hoeft er geen rekening mee te houden, denk ik.

Maar het is meestal fijn om tevreden buren te hebben.

(ik kan mij ook voorstellen dat je buren hebt met nachtdiensten. Die vinden het misschien prima als je tot 11 uur 's avonds boort, maar liggen overdag bij te komen.
Bij mij dringen boorgeluiden trouwens tot 4 huizen verderop door.)

haarklover schreef op 28-12-2021 om 10:44:

[..]

Je hoeft er geen rekening mee te houden, denk ik.

Maar het is meestal fijn om tevreden buren te hebben.

(ik kan mij ook voorstellen dat je buren hebt met nachtdiensten. Die vinden het misschien prima als je tot 11 uur 's avonds boort, maar liggen overdag bij te komen.
Bij mij dringen boorgeluiden trouwens tot 4 huizen verderop door.)

Als je met ieders persoonlijke voorkeuren rekening zou moeten houden en je moet zelf ook nog werken overdag, dan duurt de verbouwing 4 keer zolang. Beter gewoon doorpakken zodat de overlast sneller voorbij is. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-12-2021 om 11:01

Hangt volgens mij ook af van de omgeving. Toen ik in een stad woonde heb ik in zes jaar nooit mijn buren ontmoet. Bij onze laatste verhuis, terug naar het geboortedorp maar andere deelgemeente, ben ik dezelfde dag nog de lokale kroeg ingedoken en daar zaten direct al een aantal personen die mijn familie kenden.
Contact met de buren is automatisch ontstaan omdat we veel buiten werkten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.