Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Nationale Vogeltelling

Dit weekend is weer de tuinvogeltelling. Een half uur de vogels tellen op je balkon of in je tuin. Wie doet er mee?

Op de website hieronder staat ook een handig formulier met plaatjes als je de namen niet zo goed weet

Meer info: https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling


ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 09:36

Leuk, ik ga tellen! Afgelopen week was het heel druk in de tuin, ik hoop dit weekend dan ook 

Ik doe elk jaar mee maar had gemist dat het dit weekend is. Fijn dat je een reminder hebt gepost.

ik heb alleen maar een balkon en meer dan duiven zit daar zelden, maar misschien ga ik daar morgen eens voor zitten

ik heb geen tuin

Metallover schreef op 29-01-2022 om 13:34:

ik heb geen tuin

Je kunt ook tellen vanaf een balkon, of op je werk, of met een groep meetellen als je graag mee wil doen. 

Lollypopje schreef op 29-01-2022 om 10:44:

ik heb alleen maar een balkon en meer dan duiven zit daar zelden, maar misschien ga ik daar morgen eens voor zitten

Duiven zijn ook vogels 

Als je op een balkon telt gelden net wat andere regels, dan hoeven ze niet per se te landen en mag je ook overvliegende vogels tellen. 

FantasticFox schreef op 29-01-2022 om 15:20:

[..]

Duiven zijn ook vogels

Als je op een balkon telt gelden net wat andere regels, dan hoeven ze niet per se te landen en mag je ook overvliegende vogels tellen.

Ahh goed om te weten. Al heb ik geen verrekijker, dus heb ik dan vast geen idee wat er dan vliegt

Ik heb gisteren geteld! Wat ik in onze tuin heb gezien: 8 huismussen, 2 pimpelmezen, 2 kraaien, 2 eksters, 1 houtduif, 1 holenduif, 2 Turkse tortels, 5 kauwen, 2 merels (die vorig jaar een heel gezin hebben grootgebracht bij ons  ) en 2 vinken. We hebben altijd veel vogels hier, vind dat ontzettend leuk. 

Gisteren bijna niets gezien terwijl het vaak wel druk is. Meestal betekent dat dat de buren 2 huizen verder een 7-gangen buffet hebben opgediend maar het zou ook te maken kunnen hebben met die dikke raaf die even verderop in de boom zat.

Reflectione

Reflectione

30-01-2022 om 09:50 Topicstarter

Kaisie schreef op 30-01-2022 om 07:56:

Ik heb gisteren geteld! Wat ik in onze tuin heb gezien: 8 huismussen, 2 pimpelmezen, 2 kraaien, 2 eksters, 1 houtduif, 1 holenduif, 2 Turkse tortels, 5 kauwen, 2 merels (die vorig jaar een heel gezin hebben grootgebracht bij ons ) en 2 vinken. We hebben altijd veel vogels hier, vind dat ontzettend leuk.

Wauw veel! Ik word daar ook vrolijk van!

Ik had 3 koolmezen, 1 merel, 1 huismus en 1 roodborstje 

Ik had ook het idee dat de buurvrouw een vogelbanket had neer gezet. In de buurtuin vlogen de mezen af en aan.
Ik heb het volgende gezien
2 pimpelmezen, 3 koolmezen, 3 houtduiven, 1 gaai, 1 ekster, 1 merel, 1 roodborstje en 1 winterkoninkje.

Tuinfluiter schreef op 30-01-2022 om 10:32:

Ik had ook het idee dat de buurvrouw een vogelbanket had neer gezet. In de buurtuin vlogen de mezen af en aan.
Ik heb het volgende gezien
2 pimpelmezen, 3 koolmezen, 3 houtduiven, 1 gaai, 1 ekster, 1 merel, 1 roodborstje en 1 winterkoninkje.

Dat heb ik dus ook een doorlopend vogelbuffet. Kan ik dan ook tellen want het lijkt me niet representatief? En natuurlijk grote kans dat ik beestjes dubbel tel?

Cousin_It schreef op 30-01-2022 om 10:43:

[..]

Dat heb ik dus ook een doorlopend vogelbuffet. Kan ik dan ook tellen want het lijkt me niet representatief? En natuurlijk grote kans dat ik beestjes dubbel tel?

Je telt dan het aantal vogels van een soort die je tegelijkertijd ziet. Dus zie je één keer 5 pimpelmezen en één keer 6 dan noteer je dus 6 pimpelmezen.

volgens mij doen de vogels het er om….normaal is t altijd best druk in de tuin maar nu al voor t tweede jaar heel rustig tijdens de teldagen😅

Vogels doen het er zeker om. Turkse tortels in mijn tuin die er normaal nooit zitten. En de roodborst en pimpelmeesjes zitten er meestal en lieten zich niet zien. De kauwen en halsbandparkieten zaten ruzie te maken, zeker bang dat ze niet meegeteld werden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.