Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Naaktslakkenplaag

Lieve moestuinmensen,

Onze tuin wordt elke zomer belegerd door naaktslakken. Soms vreten ze zich zelfs in één nacht door een bedje kool of jonge pompoenaanplant heen. Aan alle slasoorten begin ik maar niet eens... We hebben inmiddels van alles geprobeerd: koffieprut, gebroken schelpen, biervallen, koperdraad, diverse korrels, tijm rondom de groenten planten... Niets helpt. Heb zelfs wel eens rond de schemering een emmer vol slakken verzameld om die drie straten verderop in het park te dumpen. Hele volksstammen komen vervolgens (weer) tevoorschijn. De egels kunnen er ook niet tegenop eten (al hebben die hier in de binnentuin wel een goddelijk bestaan zo .

Lang verhaal kort: wie heeft er nog een gouden tip tegen deze slijmerige etters?

Dank alvast en groetjes,
Duintje


Mijn oma deed er zout op 

Het is dit jaar ook wel echt erg. Meestal heb ik er niet zo’n last van, maar dit jaar wordt er echt veel opgevreten. Enige wat een beetje helpt: consequent elke avond slakken rapen. Ik gooi ze het weiland van de buurman in, of ik knip ze door met de snoeischaar (ja, luguber, sorry. Maar dode slakken trekken ook weer meer natuurlijke vijanden aan)
Bij Gardeners world las ik nog Brinta strooien, daar eten ze zich vol aan en dan drogen ze uit en worden ze een makkelijke prooi voor vogels. Maar ik ben bang dat ik er ook ratten mee aan trek dus dat doe ik maar niet..

De Escar Gó korrels werken bij mij vrij goed. 

Eierschaal rondom de planten. Werkt hier goed.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2022 om 10:34

redbulletje schreef op 23-06-2022 om 09:49:

De Escar Gó korrels werken bij mij vrij goed.

Die gebruik ik ook. Helaas moet je wel regelmatig rondom kwetsbare planten blijven strooien, want zodra ze op zijn verschijnen er weer nieuwe slakken.

Te koop bij elk tuincentrum en ook bij veel bouwmarkten.

8711731352147_1.jpg


Moosey schreef op 23-06-2022 om 09:23:

Het is dit jaar ook wel echt erg. Meestal heb ik er niet zo’n last van, maar dit jaar wordt er echt veel opgevreten. Enige wat een beetje helpt: consequent elke avond slakken rapen. Ik gooi ze het weiland van de buurman in, of ik knip ze door met de snoeischaar (ja, luguber, sorry. Maar dode slakken trekken ook weer meer natuurlijke vijanden aan)
Bij Gardeners world las ik nog Brinta strooien, daar eten ze zich vol aan en dan drogen ze uit en worden ze een makkelijke prooi voor vogels. Maar ik ben bang dat ik er ook ratten mee aan trek dus dat doe ik maar niet..

Doorknippen is luguber, bestrooien met zout is ook een fijne.

En heel goed opletten als je de plantjes plant, want ik kreeg mijn planten van het tuincentrum vol met kleine slakjes in de pot.

Moosey schreef op 23-06-2022 om 09:23:

Het is dit jaar ook wel echt erg. Meestal heb ik er niet zo’n last van, maar dit jaar wordt er echt veel opgevreten. Enige wat een beetje helpt: consequent elke avond slakken rapen. Ik gooi ze het weiland van de buurman in, of ik knip ze door met de snoeischaar (ja, luguber, sorry. Maar dode slakken trekken ook weer meer natuurlijke vijanden aan)
Bij Gardeners world las ik nog Brinta strooien, daar eten ze zich vol aan en dan drogen ze uit en worden ze een makkelijke prooi voor vogels. Maar ik ben bang dat ik er ook ratten mee aan trek dus dat doe ik maar niet..

En de brinta onder een plank of zo strooien waar slakken wel onder kunnen komen maar ratten niet zo snel? 

Veel rapen, vermoorden en daarmee hun matties aantrekken (ze zijn nogal kannibalistisch aangelegd), biervallen met snufje zout vind ik echt goed werken, planten goed opbinden en de onderste bladeren verwijderen want daar verstoppen ze zich graag onder. Ik check bij het rondje rapen ook altijd alle potjes van onderen, meestal vind ik er daar ook best wat.

Tip van een kweker: regelmatig kunstmest strooien. Daar zitten ook zouten in waar ze niet tegen kunnen. Maar goed, niet iedere plant is ook even dol op kunstmest.

wow jezus

Het enige dat echt 100% helpt is een stroomdraadje. Dit gebruiken we op de stadsmoestuin langs (met houten planken) verhoogde bedden met planten die wij kwalificeren als “slakkengebak” en langs de zaaitafels. Dan hoef je alleen binnen die barrière slakken te vangen.

Daarbuiten laten we de slakken hun gang gaan. We hebben kuiltjes en geultjes met bladafval en daar kruipen ze in. Die slakken zijn voor de woelmuizen, kikkers, egels, vogels enz. 

Er zit regelmatig een merel te spitten in die geultjes. Die slaat met de huisjesslakken op een grote, gladde steen. Een grote steen kan ik dus ook aanbevelen 

Duintje

Duintje

23-06-2022 om 15:14 Topicstarter

Dank, wat fijn, zoveel tips! Daar kan ik zeker wat mee. Die methode van het doorknippen had ik nog niet eerder gehoord. Moet ik wel even een mentale grens voor over vrees ik, haha!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

23-06-2022 om 16:37

Duintje schreef op 23-06-2022 om 15:14:

Dank, wat fijn, zoveel tips! Daar kan ik zeker wat mee. Die methode van het doorknippen had ik nog niet eerder gehoord. Moet ik wel even een mentale grens voor over vrees ik, haha!

En je schaar goed afpoetsen naderhand

Ik heb een stuk grond in de tuin maar ook veel tegels. Juist op de tegels zag ik in de ochtend vaak van die vieze slakkensporen. Vorig jaar ben ik er actief mee in der weer geweest. Als het donker was dan zag je ze pas. Ik had een pincet waarmee ik ze in een bakje deed en ik scheen met de zaklamp op met telefoon naar meer slakken Ik heb ze allemaal verzopen en in het putje gedumpt van onze brandgang  Ik ben in het donker 3 dagen achter elkaar bezig geweest maar ik denk dat ik er nu wel vanaf ben.

Ik vind sommige oplossingen best wel wreed. Ik zou dat niet kunnen, doormidden knippen wtf. Slakken zijn ook nuttig om onze egels van voedsel te voorzien.  De egels zijn al massaal gestorven aan de droogte van de afgelopen jaren.

Zeker zijn slakken nuttig, ze zitten bij bosjes in m’n hele tuin en daar doe ik er niks tegen. Er wonen ook meerdere egels in mijn tuin. Maar uit mijn moestuinbedden moeten ze wegblijven. Doen ze alleen niet, helaas voor mij en voor hen.. En ik denk dat doorknippen minder wreed is dan een korrel of een bierval gebruiken, en de vogels en egels hebben er ook nog wat aan.

Joanjett schreef op 25-06-2022 om 00:30:

Ik vind sommige oplossingen best wel wreed. Ik zou dat niet kunnen, doormidden knippen wtf. Slakken zijn ook nuttig om onze egels van voedsel te voorzien. De egels zijn al massaal gestorven aan de droogte van de afgelopen jaren.

De slakken in mijn eigen tuin krijgen vliegles: enkele reis sloot en worden daar vissenvoer. Heel nuttig levenseinde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.