Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

(Naakt)slakken vreten mijn zonnebloemen kaal

Help, Mijn zonnebloemen worden helemaal kaalgevreten door de naaktslakken. Gisteravond voor ik naar bed ging even gekeken zodat ik ze ter plekke kon verwijderen en toen zaten er maar liefst 3 stuks op 1 zonnebloem.

Wat doen jullie tegen slakken?


Bierval, laag bakje met bier. 

ik lees mee. Nog geen groente uit eigen tuin kunnen eten, alles opgevreten door de slakken. Wil niet met gif aan de gang, dus wat dan? Zo'n bierval heb ik ook gehoord. Werkt dat echt? 

helemaal niks meer. Concluderen dat ik volgend jaar andere planten in mijn tuin moet zetten. 

Tremain schreef op 18-07-2021 om 07:53:

ik lees mee. Nog geen groente uit eigen tuin kunnen eten, alles opgevreten door de slakken. Wil niet met gif aan de gang, dus wat dan? Zo'n bierval heb ik ook gehoord. Werkt dat echt?

Ja, maar als je een wat grotere wildere tuin hebt dan dan zijn er zoveel slakken dat je echt aan massaverdrinking moet gaan doen. 

Mevrouw75 schreef op 18-07-2021 om 07:57:

helemaal niks meer. Concluderen dat ik volgend jaar andere planten in mijn tuin moet zetten.

Ik ben zo ver dat ik dat ook denk.. Misschien wil een egeltje helpen, maar ja, waar haal ik die vandaan?

Zijn er dit jaar meer slakken dan anders? Ik kan me van andere jaren herinneren dat ik last had van slakken, maar lang niet zo erg.

ik hoor idd heel veel mensen over veel slakken, dus denk dat het een goed slakken-jaar is. 

Tremain schreef op 18-07-2021 om 08:04:

[..]

Ik ben zo ver dat ik dat ook denk.. Misschien wil een egeltje helpen, maar ja, waar haal ik die vandaan?

Zijn er dit jaar meer slakken dan anders? Ik kan me van andere jaren herinneren dat ik last had van slakken, maar lang niet zo erg.

Ik lees en hoor het overal dat het dit jaar wel echt heel erg is. 

Ik lees mee! Afgelopen jaren af en toe wat last gehad, maar dit jaar vreten ze alles voor mijn neus op. Te veel planten die ze lekker vinden, dus met een paar biervallen zal ik er niet komen. Ook hier veel uit de moestuin weg en mijn arme magnolia heeft het ook zwaar te verduren . Hopelijk heeft iemand een gouden tip!

zojuist bij Vroege Vogels op npo radio 1 een item over slakken.. Het zou dus wel een dingetje zijn dit jaar 

Komt door de vele regen die slakken. 

Zelf strooi ik EscarGo om de gevoelige planten heen. Gewoon bij de Boerenbond te koop. 

redbulletje schreef op 18-07-2021 om 08:52:

Komt door de vele regen die slakken.

Zelf strooi ik EscarGo om de gevoelige planten heen. Gewoon bij de Boerenbond te koop.

Hmmm, mag ook gebruikt worden in de biologische landbouw. Ik vind het het proberen waard.

slakkenkorrels helpen hier niet. Ik ga als het donker is met een zaklamp de tuin in. Met een pincet pak ik ze op en doe ze in een bakje en dan leeg ik het bakje in het putje van de brandgang achter ons huis. 

Daar is mijn tuin dan weer iets te groot voor

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

18-07-2021 om 09:10

hier eten de slakken de korrels escar go binnen 1 dag op en gaan dan weer vrolijk verder met de planten
Het zijn er inderdaad heel veel, ik had er zelfs 1 in bed vorige week 

redbulletje schreef op 18-07-2021 om 09:07:

Daar is mijn tuin dan weer iets te groot voor

Mijn tuin ook. Ik heb het 1 avond gedaan, maar eigenlijk sloeg dat negens op. 

In theorie kan ik het wel elke avond doen, maar gelukkig ben ik niet afhankelijk van wat er in mijn tuin groeit en verhonger ik niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.