Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Moet ik nou aangeven bij de buren of moet ik gewoon niet zeuren

Ik woon sinds 2,5 jaar in een 2 onder 1 kap nieuwbouw huis. Buren zijn net als ik wat op zichzelf maar we groeten elkaar altijd netjes en maken soms even een praatje.

De buren wonen gasloos maken gebruik van een houtkachel om te verwarmen. Zodra die aanstaat heb ik die lucht dus in mijn huis. Met name in mijn slaapkamer en in mijn woonkamer/keuken. Als ik alle ramen en ventilatieroosters dicht hou dan heb ik er wel veel minder last van. Maar ik heb in de winter ook graag mijn slaapkamerraam open en in de woonkamer de roosters voor ventilatie. Dus dat is niet ideaal.

Dit speelt natuurlijk allemaal al sinds dat ik hier woon maar omdat ik niet de zeurende buurvrouw wilde zijn heb ik er niks van gezegd. Maar ik vind die lucht zo beklemmend dat ik er wel echt last van heb. Maar aangezien dat hun enige verwarming is zal er ook geen oplossing voor zijn.  Dus ik twijfel nu enorm of ik dit moet aangeven of gewoon niet moet zeuren?


Tja ik denk dat je er niks mee zal bereiken. Als dit hun enige verwarming is, dan moeten ze deze toch gebruiken. En ook als je klaagt zullen ze deze niet minder gebruiken. Koud is koud. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je buren een vervelend gevoel geeft en je relatie op spanning zet... Als je het echt vervelend vindt kan je beter verhuizen.

Heb je een beetje een goede band met ze? Dan zou ik het eens voorzichtig bespreken. Aangezien jullie het er nooit over hebben gehad denken ze misschien wel dat ze geen overlast veroorzaken.

Misschien dat er iets verbeterd kan worden aan de afvoer van de lucht. Als je er echt last van hebt, dan kun je het prima bespreekbaar maken. Het is voor hen misschien niet leuk om te horen, dat mag er ook zijn. 

Ik zou liever hebben dat mijn buren overlast bespreekbaar maken, dan dat zij zich in stilte aan mij lopen te ergeren. Je aanstellen doe je naar mijn mening in ieder geval niet.

Zeker aangeven!

U ruikt niet alleen die lucht, u zit ook met de vervuiling.
(zo schoon zijn houtkachels niet).

Als uw buren geen andere verwarming hebben, is dat hun probleem.
Dan moeten ze maar een warmtepomp installeren, of straalkachels kopen, of toch een gasaansluiting nemen.

Ik denk dat u een gesprek zou kunnen starten met de reden dat u laatst gelezen heeft dat de rook van houtkachels toch erg ongezond is.
Maar u moet u voorbereiden op een lastig gesprek, en misschien een langdurig conflict (want wat gaat u doen als ze gewoon blijven stoken? Ik weet niet of luchtvervuiling door houtkachels verboden is).

ik zou het wel melden. Mss kan er een afvoerpijp hoger geplaatst worden. 
Verhuizen is zo'n makkelijk antwoord, en vooral in deze tijden. 

Dutchgirly schreef op 24-10-2021 om 09:14:

Tja ik denk dat je er niks mee zal bereiken. Als dit hun enige verwarming is, dan moeten ze deze toch gebruiken. En ook als je klaagt zullen ze deze niet minder gebruiken. Koud is koud. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je buren een vervelend gevoel geeft en je relatie op spanning zet... Als je het echt vervelend vindt kan je beter verhuizen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-10-2021 om 09:21

Wel bespreken. Dat je iets ruikt is waarschijnlijk niet te voorkomen. Maar dat jij hierdoor niet kunt ventileren is niet goed.

Is de schoorsteen hoog genoeg? Delen jullie dezelfde schoorsteen (lekkage)? Stoken ze ook op windstille mistige dagen)? Dat laatste is echt een no go. Fijn dat ze gasloos leven, maar dat is geen excuus om overlast te veroorzaken. Er is ook elektrische (bij)verwarming mogelijk.

Als je het niet aangeeft weten ze ook niet dat je er zoveel last van hebt.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-10-2021 om 09:23

Dutchgirly schreef op 24-10-2021 om 09:14:

Tja ik denk dat je er niks mee zal bereiken. Als dit hun enige verwarming is, dan moeten ze deze toch gebruiken. En ook als je klaagt zullen ze deze niet minder gebruiken. Koud is koud. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je buren een vervelend gevoel geeft en je relatie op spanning zet... Als je het echt vervelend vindt kan je beter verhuizen.

Wat een rare redenering. Buren veroorzaken overlast en TO moet dan maar verhuizen? In een land als Nederland waar we niet allemaal in een hutje op de hei (kunnen) wonen, hebben we regels en afspraken om samenleven mogelijk te maken. 

Ik kan me niet voorstellen dat dit hun enige verwarming is. Dan zou die kachel dus 24 uur per dag branden in de winter? En boven ook in alle kamers en in de badkamer een houtkach? En met mist mag je niet stoken in woonwijken (of het is in ieder geval een no go, dacht dat het in sommige gemeentes verboden is ook), dus dan zouden ze in de kou zitten? Ik neem aan dat ze ook elektrische vloerverwarming ofzo hebben.
Ik zou het wel even overleggen met ze. Lijkt me niet goed als jij die kachel zelfs ruikt als je alle roosters en ramen/deuren dicht hebt. Dan zit er ergens nog een open verbinding met hen. En die kachel heeft een schoorsteen neem ik aan? Die lucht komt er dus boven op hun huis uit. Vreemd dat je dat dan zo goed ruikt in jullie woonkamer beneden. Mijn gedachte zou dan zijn dat er iets mis is met hun afvoer en dat daar misschien iets in te veranderen is. Hier hebben mensen aan de overkant van de straat ook een houtkachel en die ruik ik in de slaapkamer soms. Maar beneden niet, terwijl de roosters wel open staan. 

De kans is klein dat ze er iets aan zullen doen aangezien die houtkachel waarschijnlijk de meest betaalbare optie is. Denk dat met de belachelijke energieprijzen steeds meer mensen hun openhaard gaan afstoffen en gaan stoken dus met verhuizen zul je ook niet veel opschieten. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-10-2021 om 09:27

https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/gezonde-leefomgeving/overlast-van-hout-stoken/

Tips over goed stoken, maar ook wat je kunt doen bij overlast.

Er is wel het een en ander dat de buren kunnen doen om overlast van hun houtkachel te beperken, bijvoorbeeld:

  • Zorgen dat het gebruikte hout schoon en voldoende droog is (15 procent vocht - dat bereik je met twee jaar in de buitenlucht in de wind overdekt drogen).
  • De kachel op de juiste manier aansteken (de Zwitserse methode).
  • De schoorsteen/rookkanalen een a twee keer per jaar laten reinigen en het hele systeem jaarlijks laten onderhouden.
  • Een katalysator/houtrookfilter in de kachelpijp laten installeren.
  • Proberen niet te stoken als de weersomstandigheden voor extra overlast zullen zorgen (ze kunnen zich bijvoorbeeld aanmelden voor het stook-alert van het RIVM).
  • Jou een seintje geven als de kachel aangaat, zodat je op tijd roosters en ramen kunt sluiten.

Ik zou dus zeker het gesprek aangaan. Dat kan best zonder zeuren: je kunt aangeven dat je last hebt van hun kachel, dat je begrijpt dat het hun verwarming is en dus niet weg kan, en graag samen wil kijken of de overlast te verminderen is. 

Isabella2016

Isabella2016

24-10-2021 om 09:32 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Ik was niet helemaal volledig zie ik. Ze hebben wel een warmtepomp maar ze gebruiken het liefst alleen de houtkachel ivm oa kosten. En dat snap ik heel goed, het is vast lekker snel warm in huis ook.

Verhuizen is inderdaad is voor mij geen optie, ik woon hier verder heel fijn en in de huidige markt zou ik alleen verhuizen wanneer echt noodzakelijk.

Voor mijn gevoel moet ik het alleen aangeven als ik 'verwacht' dat ze er iets aan kunnen/willen doen. Anders zadel ik ze op met mijn ergenis terwijl ze er toch niks aan kunnen doen. Of misschien moet ik in de winter alleen snachts ventileren en de ramen open, dan hebben zij de kachel toch niet aan. 

Ik snap zelf niet goed waarom ik er zoveel moeite mee heb om dit aan te geven want ik merk dat ik allerlei uitvluchten aan het zoeken ben🤔😊 

laat maar, er blijkt ineens ook een warmtepomp te zijn...

BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-10-2021 om 09:46

Dutchgirly schreef op 24-10-2021 om 09:14:

Tja ik denk dat je er niks mee zal bereiken. Als dit hun enige verwarming is, dan moeten ze deze toch gebruiken. En ook als je klaagt zullen ze deze niet minder gebruiken. Koud is koud. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je buren een vervelend gevoel geeft en je relatie op spanning zet... Als je het echt vervelend vindt kan je beter verhuizen.


Verhuizen vanwege een kachel? Terwijl er ws een simpele oplossing voor is (filter). En alsof verhuizen zo makkelijk gaat momenteel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.