Huis, tuin en keuken
LoveCats!
08-07-2021 om 13:10
Miauw - Onze katten
Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten.
CharlieB
23-06-2026 om 14:25
Volgens mij maak ik me meer druk om mijn katten in de warmte dan mijn katten dat zelf doen. Mijn huis warmt best wel fors op dus ben dan liever thuis om de mobiele airco aan te zetten. In ieder geval vanaf een uur of vier. Ik pas dan ook waar kan mijn plannen aan en ga dan bijv op tijd weg van kantoor om thuis nog even verder te werken. In de vakantie ga ik dus ook niet een hele dag of een nachtje weg als het richting de 30 graden wordt omdat ik ze dan niet alleen wil laten.
Om vervolgens dus katten te hebben die het warmste plekje in huis opzoeken en gewoon doorgaan met hun leven als iedere andere dag. Ik geef ze vaker natvoer omdat ik ze dan zielig vind, ik verdenk ze ervan dat ze daar misbruik van maken en mij heel zielig aankijken.
oudmaarnognietkoud
23-06-2026 om 14:32
Gisteren was ik bij zoon en zijn langharige zwarte poes lag lekker te slapen in de schaduw in de catio in de tuin. Bij hem binnen was het lekker koel want hij heeft airco. Hij heeft nog een poes maar die was even onvindbaar.
Voor Pieter roer ik wat extra water door zijn natvoer. Alle beetjes helpen.
Ambra
23-06-2026 om 15:18
Water door het natvoer doe ik ook.
Hij eet nu nog de gelei zakjes van Felix, maar in de dagen die gaan komen stopt dat waarschijnlijk ook. Tenminste, zo was het in de voorgaande hittegolven..
Joszy
23-06-2026 om 18:22
mijn ene kat ligt languit voor de deur omdat het daar een beetje tocht. De ander ligt in de zon achter het raam, ze is nog zwart ook. Blijkbaar heeft ze er geen last van!
Moosey
23-06-2026 om 19:02
Die van ons ligt als een kleedje onder of op de tuintafel, wel in de schaduw. Brokjes eet ze nog steeds wel, drinken zien we haar niet zoveel doen, behalve soms uit ons eigen glaasje vers water, natuurlijk.
Oh, en qua spelen is ze gefascineerd door mijn oordoppen. Ik moet ze echt direct in het laatje van mijn nachtkastje doen als ik ze gebruikt heb want ze vindt ze direct en ze moeten ook direct op de grond getikt worden.
Milala
24-06-2026 om 21:50
In het Wat vind je raar topic gaat het over katten die namen herkennen. Ik ga hier mijn ervaring neerzetten, dan ga ik niet off topic.
De kat die ik als kind had konden we bv vragen: waar is lotje? Dan hoefden we ons niet af te vragen of de andere kat, Lotje, binnen of buiten was. Mijn kat liep er dan heen indien dat mogelijk was of richting achterdeur.. als Lotje buiten was.
In de latere generatie katten hoefde ik bij het roepen van de katten 1 nooit te noemen, die kwam vanzelf als je de anderen riep.
Ik heb ook een kater gehad waarvan men eerst dacht dat hij doof was. Ik kreeg hem toen hij 3 maanden was. Toen wisten ze dat hij niet doof wel maar vermoedelijk wat minder intelligent. Hij luisterde ondanks het vele oefenen niet naar zijn naam of naar eten..
Al gauw ontdekten we dat hij perfect hoorde maar gewoon niet wilde reageren. Als we op gehoorafstand namelijk over hem gingen praten en zijn naam noemden in het gesprek, dat spitste hij wel zijn oren.
oudmaarnognietkoud
25-06-2026 om 11:39
Pieter ligt nu lekker midden in zijn kamer in de bries van de ventilator. Te warm naast de kast en in de ochtend staat de zon op de vensterbank, raam op het Oosten.
Gisteren telefonisch overleg gehad met het asiel en wat ik doe is goed. Kan gewoon best een poos duren. En hij maakt nog steeds kleine stapjes vooruit dus ik houd moed.
Rogue
26-06-2026 om 10:57
Milala schreef op 24-06-2026 om 21:50:
In het Wat vind je raar topic gaat het over katten die namen herkennen. Ik ga hier mijn ervaring neerzetten, dan ga ik niet off topic.
De kat die ik als kind had konden we bv vragen: waar is lotje? Dan hoefden we ons niet af te vragen of de andere kat, Lotje, binnen of buiten was. Mijn kat liep er dan heen indien dat mogelijk was of richting achterdeur.. als Lotje buiten was.
In de latere generatie katten hoefde ik bij het roepen van de katten 1 nooit te noemen, die kwam vanzelf als je de anderen riep.
Ik heb ook een kater gehad waarvan men eerst dacht dat hij doof was. Ik kreeg hem toen hij 3 maanden was. Toen wisten ze dat hij niet doof wel maar vermoedelijk wat minder intelligent. Hij luisterde ondanks het vele oefenen niet naar zijn naam of naar eten..
Al gauw ontdekten we dat hij perfect hoorde maar gewoon niet wilde reageren. Als we op gehoorafstand namelijk over hem gingen praten en zijn naam noemden in het gesprek, dat spitste hij wel zijn oren.
katten zijn meesters in ''doof'' zijn wanneer het hun uitkomt.
onze kat werd op latere leeftijd ook doof maar het duurde heel lang voor we het door hadden
oudmaarnognietkoud
26-06-2026 om 11:00
Grappig is dat. Pieter heeft ook een prima gehoor. Hij krijgt twee keer per dag natvoer, om 12 en om 24 uur. Als ik in de keuken zijn natvoer op een bordje doe dan hoor ik hem al miauwen.
CharlieB
26-06-2026 om 18:41
Mijn katten reageren ook wel op hun naam en koosnaampjes.
En ik denk dat één van mijn katten 'gezondheid' zegt als ik nies. Altijd als ik nies, kwettert ze iets naar me. Of ze vindt het een irritant geluid en wil dat ik daar mee stop, dat kan ook.
Joszy
26-06-2026 om 18:43
oudmaarnognietkoud schreef op 25-06-2026 om 11:39:
Pieter ligt nu lekker midden in zijn kamer in de bries van de ventilator. Te warm naast de kast en in de ochtend staat de zon op de vensterbank, raam op het Oosten.
Gisteren telefonisch overleg gehad met het asiel en wat ik doe is goed. Kan gewoon best een poos duren. En hij maakt nog steeds kleine stapjes vooruit dus ik houd moed.
Ik vraag me wel eens af voor wie dit leuk is. Juist ook voor de kat zelf. Wanneer komt het punt dat mensen kunnen zeggen: dit is geen leven, deze kat is zo getraumatiseerd en angstig, we kunnen het hem niet langer aandoen?
Auwereel
26-06-2026 om 18:45
CharlieB schreef op 26-06-2026 om 18:41:
Mijn katten reageren ook wel op hun naam en koosnaampjes.
En ik denk dat één van mijn katten 'gezondheid' zegt als ik nies. Altijd als ik nies, kwettert ze iets naar me. Of ze vindt het een irritant geluid en wil dat ik daar mee stop, dat kan ook.
Mijn cavia's zeggen prrrr als ik nies, het irritatie-geluidje dat ze ook maken als ik met sleutels rammel.
CharlieB
26-06-2026 om 18:51
Joszy schreef op 26-06-2026 om 18:43:
[..]
Ik vraag me wel eens af voor wie dit leuk is. Juist ook voor de kat zelf. Wanneer komt het punt dat mensen kunnen zeggen: dit is geen leven, deze kat is zo getraumatiseerd en angstig, we kunnen het hem niet langer aandoen?
Maar is het geen leven? Kat doet gewoon zijn ding toch en oogt op zijn gemak? Hij zoekt alleen nog geen toenadering. Maar hij zit volgens mij niet 24/7 verstopt vol angst. Het is wel een kat die van heel ver moet komen, maar ook al wel stappen heeft gemaakt en nog steeds maakt. Hij doet er misschien iets langer over dan de meeste katten, maar het is ook nog weer niet zo enorm lang.
Misschien is hij wel prima gelukkig zo
oudmaarnognietkoud
27-06-2026 om 11:08
Joszy schreef op 26-06-2026 om 18:43:
[..]
Ik vraag me wel eens af voor wie dit leuk is. Juist ook voor de kat zelf. Wanneer komt het punt dat mensen kunnen zeggen: dit is geen leven, deze kat is zo getraumatiseerd en angstig, we kunnen het hem niet langer aandoen?
Dat is een goede vraag. Pieter maakt absoluut geen ongelukkige indruk. Hij is heel ontspannen en doet gewoon zijn eigen ding. Het asiel gaf ook aan dat deze kat een kwestie is van lange adem.
oudmaarnognietkoud
27-06-2026 om 11:11
CharlieB schreef op 26-06-2026 om 18:51:
[..]
Maar is het geen leven? Kat doet gewoon zijn ding toch en oogt op zijn gemak? Hij zoekt alleen nog geen toenadering. Maar hij zit volgens mij niet 24/7 verstopt vol angst. Het is wel een kat die van heel ver moet komen, maar ook al wel stappen heeft gemaakt en nog steeds maakt. Hij doet er misschien iets langer over dan de meeste katten, maar het is ook nog weer niet zo enorm lang.
Misschien is hij wel prima gelukkig zo
Nou ja dat dus. Hij eet lekker, gaat netjes op de bak en ik geef hem alle ruimte. Hij maakt absoluut geen ongelukkige indruk.
Hij heeft wel tijd nodig om mij te vertrouwen maar ik heb nog steeds goede hoop dat dat gaat lukken.