Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Met een dikke trui of dekentje de winter door

Peen schreef op 03-12-2021 om 18:19:

[..]

Doe je goed!

🤔 ik ga me afvragen wat wij fout doen. De verwarming staat niet eens hoog hier: overdag 18 en 's avonds 19,5.

Maar wel de hele dag aan, dat zal het wel zijn.

Het is natuurlijk niet "fout" wat je doet  
Ik heb gemerkt dat het heel veel scheelt om de verwarming op 18 graden te houden.
Ook staan alleen de radiators open in de ruimtes waar ik ben/kom, in mijn geval de woonkamer en keuken.
Als het op temperatuur is gaat de verwarming uit en de deuren dicht.
Als het nodig is gaat de verwarming later nog een keer aan maar meestal hoeft dat niet.

de meterstanden van november heb ik nog niet binnen. Maar ik heb vakantie gehad dus verwacht wat meer te hebben verbruikt.
In sept heb ik 2 M3 verbruikt en in okt 20 M3.

Ik heb een appartement (80 vierkante meter) op de bovenste verdieping met 3 slaapkamers en woon alleen.

In oktober 137, van november nog niet binnen

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-12-2021 om 20:49

Tover-Feetje schreef op 03-12-2021 om 20:28:

[..]

Het is natuurlijk niet "fout" wat je doet
Ik heb gemerkt dat het heel veel scheelt om de verwarming op 18 graden te houden.
Ook staan alleen de radiators open in de ruimtes waar ik ben/kom, in mijn geval de woonkamer en keuken.
Als het op temperatuur is gaat de verwarming uit en de deuren dicht.
Als het nodig is gaat de verwarming later nog een keer aan maar meestal hoeft dat niet.

Wij hebben overdag ook de verwarming op 18, maar wij hebben een heel open huis. Ik denk dat er veel warmte naar boven waait, we hebben een open trap in de woonkamer. Deuren die dicht kunnen hebben we daar verder ook niet. Ik denk dat we daar eerst maar eens moeten starten: de trap afsluiten, dan blijft de warmte tenminste beneden.

Peen schreef op 03-12-2021 om 20:06:

[..]

Heb je het dan niet ijskoud? Een straalkacheltje warmt ook maar beperkt op, lijkt me.

Zulk soort flats moeten ze echt opknappen, dat kan toch zo niet.

Ben het gewend en heb het niet snel koud. Het is hier nu 16 graden en met een vest prima te doen.

De flat stond heel lang op de lijst om gesloopt te worden dus werd er minimaal onderhoud gepleegd en nu ze besloten hebben hem niet te slopen is de achterstand in onderhoud zo groot dat het niet meer op te brengen is blijkbaar.

Verbruik november 119 kuub, oud (1910), matig geïsoleerd hoekhuis 80m2, . 
Verwarmen gas, koken electrisch. 2 personen, Veel weg, modulerende, volledig geprogrammeerde thermostaat.  Ik heb de watertemperatuur van de cv lager laten zetten, was 80 nu 70°.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-12-2021 om 22:34

oh ja, ik moet dat ook nog even doen, die watertemperatuur naar beneden. 

Friezinnetje schreef op 03-12-2021 om 22:34:

oh ja, ik moet dat ook nog even doen, die watertemperatuur naar beneden.

Voor de preventie van legionella was de ondergrens altijd 65 graden maar die is bijgesteld naar 55 graden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-12-2021 om 22:48

Granny71 schreef op 03-12-2021 om 22:40:

[..]

Voor de preventie van legionella was de ondergrens altijd 65 graden maar die is bijgesteld naar 55 graden.

Legionella is voor CV (=verwarming) niet relevant. Als je radiatoren het aankunnen, kun je hem ook op een lage temperatuur instellen.

Voor tapwater is het inderdaad nu minimaal 55.

De grote winst behaal je met het verlagen van de CV temperatuur, omdat die in de winter vrijwel continu in gebruik is. Heet tapwater is maar op een paar momenten per dag.

Coreopsis schreef op 03-12-2021 om 22:48:

[..]

Legionella is voor CV (=verwarming) niet relevant. Als je radiatoren het aankunnen, kun je hem ook op een lage temperatuur instellen.

Voor tapwater is het inderdaad nu minimaal 55.

De grote winst behaal je met het verlagen van de CV temperatuur, omdat die in de winter vrijwel continu in gebruik is. Heet tapwater is maar op een paar momenten per dag.

Geloof je meteen. Mijn verwarming/warm water wordt geregeld door de woningbouw dus daar kan ik zelf niets aan regelen. Weet alleen dat ze af en toe de temperatuur van het warme water komen meten ivm legionella.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-12-2021 om 23:01

Ysenda schreef op 03-12-2021 om 22:21:

Verbruik november 119 kuub, oud (1910), matig geïsoleerd hoekhuis 80m2, .
Verwarmen gas, koken electrisch. 2 personen, Veel weg, modulerende, volledig geprogrammeerde thermostaat. Ik heb de watertemperatuur van de cv lager laten zetten, was 80 nu 70°.

Nu is een goede tijd om te kijken of de CV temperatuur nog verder omlaag kan. Gewoon uitproberen of je huis nog aangenaam warm wordt bij 60. Bij ons staat ie sinds vorig jaar op 55, en de komende weken ga ik kijken of 50 ook voldoende is. Maar wij hebben een redelijk goed geïsoleerde tussenwoning uit de jaren 90.

Jordgubbe schreef op 03-12-2021 om 19:23:

[..]

48? Met 4 personen? Dat klinkt als heel weinig. Wat voor huis heb je dan? En kook je op gas?

Jaren 60 rijtjeshuis. En nee, ik kook niet op gas, dat helpt natuurlijk wel, maar toen we dat nog wel deden haalden we ook bij lange na geen 250. Oktober was het nog helemaal niet zo koud

Granny71 schreef op 03-12-2021 om 22:03:

[..]

Ben het gewend en heb het niet snel koud. Het is hier nu 16 graden en met een vest prima te doen.

De flat stond heel lang op de lijst om gesloopt te worden dus werd er minimaal onderhoud gepleegd en nu ze besloten hebben hem niet te slopen is de achterstand in onderhoud zo groot dat het niet meer op te brengen is blijkbaar.

Ik vind dit echt schandalig. Zo kunnen ze niet met huurders omgaan. Kun je de huurcommissie niet inschakelen voor dit achterstallig onderhoud? Misschien kun je dan toch in ieder geval de jaarlijkse huurverhoging weigeren en zo de stookkosten een beetje compenseren.

Wij hebben oude meter dus geen online inzicht.  Maar tussen laatste keer aflezen (13 oktober) en vandaag (4december) hebben we 157m3 gas verbruikt. Tussenwoning met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik werk volledig thuis momenteel. 

Ga nu herinnering in telefoon zetten om het maandelijks op te schrijven. 

Herfstappeltaart schreef op 04-12-2021 om 07:11:

[..]

Ik vind dit echt schandalig. Zo kunnen ze niet met huurders omgaan. Kun je de huurcommissie niet inschakelen voor dit achterstallig onderhoud? Misschien kun je dan toch in ieder geval de jaarlijkse huurverhoging weigeren en zo de stookkosten een beetje compenseren.

Ze zeggen te voldoen aan de (minimale) eisen. 

Als ik een paar uur de verwarming voluit aanzet is er wel iets verschil te merken maar toen er eens sneeuw op mijn balkon lag was die eerder gesmolten dan mijn huiskamer warm was. Er zit al zo'n zilverfolie ding achter maar dat doet ook niets.

Gelukkig heb ik het zelden koud.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.