Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
Ysenda
02-12-2021 om 19:46
dat sluipverbruik is bij mij niet zo veel.
Ik heb een app geïnstalleerd die het mooi per dag registreerd. Umeter is dat. Je kunt precies zien wanneer zoon ontbijt met geroosterd brood, wanneer we ovenschotel eten. Dan gaat het verbruik omhoog.
De grote klapper maak je vooral door minder gas te verbruiken. Ik hoop op een milde winter.
Veldbloemen
03-12-2021 om 00:16
Ja klopt hoor, op gas kun je veel meer bezuinigen. Maar ik probeer nu ook eens op de kleintjes te letten. Misschien zie ik een verschil in de app voor sluipverbruik als ik deze maand eens de overbodige stekkers eruit trek. Zou leuk zijn als het toch zichtbaar iets scheelt.
Bakblik
03-12-2021 om 08:04
Sluipverbruik van apparaten kan flink in de papieren lopen. Mijn man heeft dat eens uitgerekend voor sommige apparaten hier in huis. Voor zijn werk rekent hij veel met elektra dus thuis even berekenen wat het sluipverbruik is van de ziggobox was een peulenschil voor hem. Onze vorige box zat tussen en tijdschakelaar, omdat dat ding alleen maar aan kon zijn of strand-by en dan maakte hij nog steeds geluid met een ventilator. Tussen 00.00 uur en 17.00 ging hij echt uit en dat scheelde tig kWh. Op jaarbasis was dat voor 1 apparaat €19 (met de prijzen van toen). De magnetron en de radiowekker boven gebruiken in de uren dat je ze niet gebruikt ook wat stroom maar steeds opnieuw instellen is te onhandig. De magnetron geeft de tijd aan en is dan gebruiksklaar. De stekker eruit zou vor mij prima zijn; de tijd loopt binnen een week weer 5 minuten uit de pas dus die klok gebruik ik niet maar iedere keer de tijd instellen als ik wat warme melk voor de koffie wil maken is zo omslachtig. Dat sluipverbruik accepteren we dus.
Granny71
03-12-2021 om 10:38
Mijn combimagnetron heeft een functie waarbij je het tijdvermeldingslichtje (dat is een mooie voor galgje) uit kan zetten. Inwendig loopt de klok wel door maar je ziet het alleen niet
Bakblik
03-12-2021 om 10:50
Granny71 schreef op 03-12-2021 om 10:38:
Mijn combimagnetron heeft een functie waarbij je het tijdvermeldingslichtje (dat is een mooie voor galgje) uit kan zetten. Inwendig loopt de klok wel door maar je ziet het alleen niet
Hebben!
Hoewel het lichtje (meestal led) heel weinig stroom verbruikt. De klok op zich verbruikt meer. Volgens de deskundige hier in huis die door zijn werk precies weet welk apparaat wat verbruikt, zelfs van veel onderdelen van een apparaten is het verbruik bekend.
En toch zou ik die uitschakelfunctie willen hebben, al is het alleen maar om die uit de pas lopende klok kwijt te zijn. Nu zie ik 7.08 en begin dochter aan te sporen om voort te maken dat ze de trein haalt, is het pas 7.03. Ik zet dus iedere week die klok bij, dat hij nog een ongeveer indicatie van de tijd geeft.
Misschien niet meer doen dan loopt hij over 6 weken en half uur scheef. En over 3 maanden een uur. Dan weet ik wel dat de tijd niet klopt.
Terwijl ik dit zat te tikken heb ik de klok op 23.00 gezet. Magnetron doet het wel maar de tijd klopt gewoon echt niet waardoor het mij hopelijk minder stoort. Uit zou beter zijn maar dat kan dus niet.
redbulletje
03-12-2021 om 11:38
Waarom zet je de klokken niet gewoon gelijk dan?
Heb je ook geen kerstlichtjes aan als je zelfs stekkers van apparaten uit trekt?
Suish
03-12-2021 om 11:45
Ik trek alleen de waterkoker eruit. De tv staat hier de hele dag aan omdat ik achtergrondgeluid nodig heb.
Granny71
03-12-2021 om 12:15
Bakblik schreef op 03-12-2021 om 10:50:
[..]
Hebben!
Nou nee echt niet.
Dat lichtje is zowat het enige dat goed is aan het ding. Heb een ander rooster moeten kopen omdat de kipkluifjes echt niet krokant worden op het meegeleverde rooster en de temperatuur klopt alleen op 170 graden. 150 is in werkelijkheid 140 en 180 is 200. Voorverwarmen duurt een eeuwigheid dus ik heb voor kleine dingen een airfryer aangeschaft
Bakblik
03-12-2021 om 12:38
redbulletje schreef op 03-12-2021 om 11:38:
Waarom zet je de klokken niet gewoon gelijk dan?
Heb je ook geen kerstlichtjes aan als je zelfs stekkers van apparaten uit trekt?
Na een week loopt de klok al 5 minuten voor. Als tijdsindicator is dat ongeveer goed. Maar om dat ongeveer goed te houden moet ik de tijd iedere week bijstellen. Nu loopt hij flink uit de maat en weet ik zeker dat het niet klopt, zelfs niet "ongeveer".
Angela1967
03-12-2021 om 12:58
Bakblik schreef op 03-12-2021 om 10:50:
Terwijl ik dit zat te tikken heb ik de klok op 23.00 gezet. Magnetron doet het wel maar de tijd klopt gewoon echt niet waardoor het mij hopelijk minder stoort. Uit zou beter zijn maar dat kan dus niet.
sticker erover heen plakken .. .
gr Angela
ScarceKudu74
03-12-2021 om 13:09
Ik keek net in mijn app en zag dat we voor de maand november 250 m3 gas hebben verbruikt. Is dat niet echt veel? Hoeveel is dat bij jullie?
(Huishouden 4 personen met wisselende diensten en regelmatig thuis gewerkt).
MindlessCamel53
03-12-2021 om 13:14
Peen schreef op 03-12-2021 om 13:09:
Ik keek net in mijn app en zag dat we voor de maand november 250 m3 gas hebben verbruikt. Is dat niet echt veel? Hoeveel is dat bij jullie?
Bij mij 81 m3. Maar niet te vergelijken met jou. Single, appartement en hele dagen thuis.
kitchenwitch
03-12-2021 om 15:37
Peen schreef op 03-12-2021 om 13:09:
Hier 117 m3. Hoekhuis met 3 slaapkamers en een zolder. Wel heel goed geïsoleerd. Ik woon alleen en werk veel thuis op het moment.
ScarceKudu74
03-12-2021 om 15:40
kitchenwitch schreef op 03-12-2021 om 15:37:
[..]
Hier 117 m3. Hoekhuis met 3 slaapkamers en een zolder. Wel heel goed geïsoleerd. Ik woon alleen en werk veel thuis op het moment.
Dat klinkt heel wat beter. Dan moet ik toch eens naar isolatie gaan kijken.
Granny71
03-12-2021 om 15:40
Jordgubbe schreef op 03-12-2021 om 13:14:
[..]
Bij mij 81 m3. Maar niet te vergelijken met jou. Single, appartement en hele dagen thuis.
Ik heb 1.34 m2 maar ik gebruik alleen gas om te koken. Warm water en verwarming zit bij de huur.
Verwarming zet ik nooit aan (achterwandje is ongeisoleerde spaanplaat) en douchen gaat 2 keer aan. 1 keer uitwonende dochter (ruim 20 minuten) en 1 keer ik. Verder dagelijks aan de wasbak maar dat kost bijna niets.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.