Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
Veldbloemen
24-11-2021 om 22:51
Vanmorgen was het in de woonkamer 17 graden. Toen zette ik in huis even alles tegen elkaar open om te luchten. De temperatuur zakte naar 15 graden.
Maar ja, niet luchten is toch ongezond?
Toen kon ik vanaf 15 graden de boel weer opstoken naar 19 graden.
Het verbruik gaat hier helaas wel omhoog met het frissere weer.
Hoe doen jullie dat met luchten? Hoe gaat het met jullie verbruik?
Granny71
24-11-2021 om 23:08
Appartement waarvan de kamer en-suit mijn slaapkamer is. Gipsmuurtje voor de deuren geplaatst.
Dag en nacht het raam in mijn slaapkamer op een flinke kier.
Nooit de verwarming aan want daar verwarm ik alleen mijn balkon maar mee (twee multiplex plaatjes met 50 jaar oude isolatie ertussen)
Als het zonnetje schijnt is het rond de 18/19 graden en anders 16/17 graden.
Net mijn vest uitgedaan omdat ik het warm had.
Het is een deel gewenning en een deel overgang.
Als ik het koud heb of er komt visite zet ik of kaarsjes of een elektrisch kacheltje aan.
Winterkoud
24-11-2021 om 23:10
Veldbloemen schreef op 24-11-2021 om 22:51:
Vanmorgen was het in de woonkamer 17 graden. Toen zette ik in huis even alles tegen elkaar open om te luchten. De temperatuur zakte naar 15 graden.
![]()
Toen kon ik vanaf 15 graden de boel weer opstoken naar 19 graden.![]()
Bij ons is het nooit kouder dan 19,5 a 20 graden. Wij hebben geen gas, maar vloerverwarming dus de temperatuur blijft constant. En echt warm huis. Boven staan de ramen de hele dag open op grote kierstand en dan zijn de slaapkamers einde dag rond de 18 graden nog steeds. Op slaapkamers staat thermostaat verder heel laag op 17 ofzo, komt hij nooit onder.
Beneden staan altijd de luchtroosters open dus hoeven we ramen niet open te zetten.
Ons vorige huis was wel op gas en niet geïsoleerd, maar stond thermostaat nooit lager dan 20,5 graden, maar toen nog normale gasprijzen 😅
Veldbloemen
25-11-2021 om 00:51
Winterkoud schreef op 24-11-2021 om 23:10:
[..]
Bij ons is het nooit kouder dan 19,5 a 20 graden. Wij hebben geen gas, maar vloerverwarming dus de temperatuur blijft constant. En echt warm huis. Boven staan de ramen de hele dag open op grote kierstand en dan zijn de slaapkamers einde dag rond de 18 graden nog steeds. Op slaapkamers staat thermostaat verder heel laag op 17 ofzo, komt hij nooit onder.
Beneden staan altijd de luchtroosters open dus hoeven we ramen niet open te zetten.
Ons vorige huis was wel op gas en niet geïsoleerd, maar stond thermostaat nooit lager dan 20,5 graden, maar toen nog normale gasprijzen 😅
Hier staan in het hele huis de luchtroosters open. Maar ik heb begrepen dat je daar bovenop nog wel dagelijks moet luchten. Of doe ik dat dubbelop/te veel?
MoederBarberin
25-11-2021 om 06:25
![]()
Luchten in de middag, als de temperatuur op zijn hoogst is, dan gaat er ook het minste de deur uit. En ik zet geen dingen tegen elkaar open. Een open raampje kan al genoeg zijn voor een nieuwe stoot zuurstof
stokstaart
25-11-2021 om 06:30
ik woon in een oud woningbouw huis. Luchten lijkt me niet nodig,ik heb overal kieren en tocht.
Het was vanochtend 14.5gr in huis.
Rondstruiner
25-11-2021 om 06:39
![]()
Ik lucht iedere ochtend als ik wakker word even, zet dan ramen tegen elkaar open. Dan zakt de temperatuur inderdaad een half of heel graadje. Vind mijn gezondheid belangrijker.
Daarnaast heb ik altijd alle ventilatieroosters open.
Maar ik vind dan 17 graden als ik wakker word ook genoeg, het hoeft niet meteen zo warm. Lekker met een dekentje aan de koffie.
Winterkoud
25-11-2021 om 07:41
Veldbloemen schreef op 25-11-2021 om 00:51:
[..]
Hier staan in het hele huis de luchtroosters open. Maar ik heb begrepen dat je daar bovenop nog wel dagelijks moet luchten. Of doe ik dat dubbelop/te veel?
Is misschien wel beter, maar in onze huiskamer hebben we alleen een keukenraam wat open kan, ja en de buitendeur. In de zomermaanden en later voorjaar begin najaar staat de buitendeur hele dagen open. Deze maanden luchten we misschien net te weinig in de huiskamer. Luchtroosters staan in ieder geval altijd open, dus wel ventilatie.
Veldbloemen
25-11-2021 om 12:39
Misschien lucht ik toch wel wat te veel en te lang.
Ik heb mezelf vandaag beperkt tot 15 minuten luchten. Nu zakte de temperatuur maar met een halve graad. Zo is het misschien beter in de herfst/winter. Ik moet ook op de stookkosten letten.
Nu met de zon op het raam voelt het met 17,5 al warm genoeg.
redbulletje
25-11-2021 om 12:50
![]()
Ik zet niks open in de winter. De tuindeur gaat een paar keer per dag open en gelijk weer dicht. Alleen op m'n slaapkamer heb ik 't raam op 'n kiertje 's ochtends maar hoe kouder 't wordt hoe sneller ik 'm weer dicht doe.
Suish
25-11-2021 om 13:34
Ik lucht ook nooit, heb wel roosters open. Niet allemaal want teveel rokende mensen in de buurt.
Rockstar
25-11-2021 om 13:38
Ik lucht ook niet, veel te koud. Daar heb je toch gewoon mechanische ventilatie voor?
ScarceKudu74
25-11-2021 om 13:41
Ik las over infraroodpanelen , voor bijverwarming. Die hang je dan bijvoorbeeld boven je bank of eettafel. Dan hoef je niet je hele huis warm te stoken via je cv, terwijl je daar toch niet bent. Dat scheelt een hoop gas.
Iemand daar ervaring mee? Het klinkt wel goed dacht ik.
Ysenda
25-11-2021 om 13:53
Rockstar schreef op 25-11-2021 om 13:38:
Ik lucht ook niet, veel te koud. Daar heb je toch gewoon mechanische ventilatie voor?
dat zijn maar heel weinig huizen die dat al hebben. Mijn huis uit 1910 had in oorsprong ook geen waterleiding, gasleiding of electriciteit, laat staan mechanische ventilatie.
Ook huizen uit de jaren 80 en eerder hebben dat helemaal niet. Mechanische ventilatie is iets wat het laatste decennium pas gemeen goed is geworden.
Volgens milieucentraal heeft slechts 30% van de huizen mechanische ventilatie.
redbulletje
25-11-2021 om 13:59
Ik heb dat idd niet. Heb ook die roostertjes op m'n raam dicht want dat tocht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.