Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
Ellori
10-11-2021 om 09:43
alhambra schreef op 09-11-2021 om 18:27:
We kwamen erachter dat we 's nachts nog 400 watt gebruiken. Dus naast minder gas willen we ook ons stroomverbruik onder de loep nemen.
Wat helpt met dit soort dingen is laders uit het stopcontact halen die niet gebruikt worden en apparaten welke in standby staan helemaal uit zetten. Denk hierbij ook aan je TV, magnetron of gasfornuis bijvoorbeeld. Mijn magnetron heeft een optie waardoor de klok uit kan, verbruikt toch wat minder stroom dan de klok aan. En de TV + versterker hebben alleen stroom als we ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Herfstappeltaart
10-11-2021 om 10:19
Ellori schreef op 10-11-2021 om 09:43:
[..]
Wat helpt met dit soort dingen is laders uit het stopcontact halen die niet gebruikt worden en apparaten welke in standby staan helemaal uit zetten. Denk hierbij ook aan je TV, magnetron of gasfornuis bijvoorbeeld. Mijn magnetron heeft een optie waardoor de klok uit kan, verbruikt toch wat minder stroom dan de klok aan. En de TV + versterker hebben alleen stroom als we ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Dat gaat niet altijd. Als wij de stekker uit de t.v. zouden trekken zijn alle instellingen weg.
De stekker van mijn fornuis kan ik niet eens bij, die zit ergens diep achter een plint.
OmaVan2
10-11-2021 om 15:24
Bij ons is de WTW, waardoor ons gasverbruik zo laag is, een elektriciteit vreter. Bij een warmtepomp schijnt dat nog veel erger te zijn. Maar goed, alles bij elkaar hebben we een lage rekening en zien we ook niet op tegen de komende tariefverhoging (vast contract loopt eind eerste kwartaal 2022 af).
PriceyRook54
10-11-2021 om 15:32
Raar weer, ik heb de airco aan op mijn werk, vanmorgen op de warmtestand en nu op de koude stand, ineens gewoon hartstikke warm hier 
stokstaart
14-11-2021 om 07:38
Ik heb even vakantie gehad en de kachel op 16.5 a 17gr gehad en dat went wel echt. Ik heb steeds minder een vest of dekentje nodig.
Kachel uit betekent dat het zakt naar de 15gr.
In mijn vakantie was ik een paar dagen weg en had de kattenoppas de verwarming op 20 gezet. Ik hoop toch wel dat ze m als ze vertrok, weer gewoon laag gezet heeft.
Maar wat was het heet in huis. Ik heb de ramen open gezet
MoederBarberin
14-11-2021 om 09:14
Wij hebben de verwarming afgelopen week een aantal keer aan gehad. Nu sowieso, omdat de kinderen de hele dag thuis zijn, maar door de week ook een paar keer na schooltijd. Als ik alleen thuis ben staat hij op 18 en werk ik in mijn badjas, maar merk wel dat het huis steeds frisser wordt. Het warmt niet meer echt op in de middag
Suish
14-11-2021 om 09:24
20 graden heet vinden... Zal ik dat ooit ook krijgen?
Hier staat de verwarming op 21.5/22 graden.
stokstaart
14-11-2021 om 09:43
Suish schreef op 14-11-2021 om 09:24:
20 graden heet vinden... Zal ik dat ooit ook krijgen?
Hier staat de verwarming op 21.5/22 graden.
Niet als je de kachel op 21.5/22 laat staan
Herfstappeltaart
14-11-2021 om 11:20
Ik heb de kachel op 17 als ik bezig ben en als ik (we) gaan zitten gaat ie op 18 of 18,5. Gisteren had ik nogal wat wasgoed binnen hangen en heb hem een uurtje op 19 gezet. Buiten regende het en anders krijg ik het voor geen meter droog.
20/21 graden is voor mij echt te warm.Vind ik niet fijn aan mijn hoofd,
Tover-Feetje
14-11-2021 om 12:13
Tover-Feetje schreef op 25-10-2021 om 15:01:
Ik heb tot nu toe de verwarming nog niet aan gehad al moet ik eerlijk bekennen dat het nu met 16 graden in huis best wel fris is
![]()
De afgelopen jaren kreeg ik altijd tussen de drie en vier honderd euro terug van mijn voorschotten.
Dit jaar heb ik bericht gehad dat ik volgens de schatting tussen de 100 en 250 euro moet bijbetalen![]()
Nu kan ik dat wel missen maar ik ben wat dat betreft een krent en het is nu even een strijd tussen mijn man en mij wie het "zwakste" is en de verwarming aan gaat zetten![]()
Ik voorspel dat man vanavond, voor hij overgaat tot de verwarming, eerst gaat kijken of hij het met de airco wat behaaglijk gaat krijgen.
Stiekem hoop ik van wel want net doen of het niet koud is is best wel lastig met bijna blauwe handen.
Bijkomend voordeel is dat ik man een watje kan noemen want "kou zit tussen je oren"
Dit schreef ik 25 oktober.
Sinds ik bericht kreeg dat ik moest bijbetalen ben ik (eindelijk) eens bewust op mijn verbruik gaan letten.
Voorheen wachtte ik wel zolang mogelijk met het aanzetten van de verwarming maar als die dan eenmaal aanstond ging hij pas een uur voor bedtijd uit.
Inmiddels ben ik er achter dat als de verwarming 1 a 2 uur per dag aan staat de woonkamer behaaglijk genoeg is (voor mij 18 graden).
Ik let nu ook op het piek en daltarief waar ik voorheen niet echt naar keek.
Het verschil in verbruik van gas is echt de moeite.
Vorig jaar in oktober 91 m3 verbruikt, dit jaar oktober 16m3.
Mijn voorlopige eindafrekening staat nu op 1 euro bijbetalen
Veldbloemen
15-11-2021 om 17:51
Vandaag was het 16 graden in huis. Eerst ging het nog wel. Maar sinds de zon onder is werd het opeens heel koud. Dus de cv maar aan op 18 graden.
Ik zit nu met een warme poncho over mijn fleecevest en heb ook nog een sjaal om.
Maar nu is het ten minste weer te doen!
Wieder
15-11-2021 om 17:57
Veldbloemen schreef op 15-11-2021 om 17:51:
Vandaag was het 16 graden in huis. Eerst ging het nog wel. Maar sinds de zon onder is werd het opeens heel koud. Dus de cv maar aan op 18 graden.
![]()
Ik zit nu met een warme poncho over mijn fleecevest en heb ook nog een sjaal om.![]()
Maar nu is het ten minste weer te doen!
16 graden is toch ook niet te doen🥶. Hier wordt het vooralsnog niet kouder dan 19 graden gelukkig. Maar vorige jaren zette ik de thermostaat gerust op 22 graden als het zo uitkwam, dus het went echt wel. Nu nog minder lang douchen en ik ben echt goed bezig 😆.
Due-scimmie
15-11-2021 om 18:36
Ik heb voor op slaapkamer een elektrische onderdeken gekocht. Wel een warm bed bij instappen, geen verwarming aan. Zet hem ook weer uit als ik eenmaal lekker lig.
MindlessCamel53
15-11-2021 om 20:12
Wieder schreef op 15-11-2021 om 17:57:
[..]
16 graden is toch ook niet te doen🥶. Hier wordt het vooralsnog niet kouder dan 19 graden gelukkig. Maar vorige jaren zette ik de thermostaat gerust op 22 graden als het zo uitkwam, dus het went echt wel. Nu nog minder lang douchen en ik ben echt goed bezig 😆.
Minder lang douchen went ook vrij snel. Ik douchete (?) altijd vrij lang, vond het heerlijk. Tot ik tijdens kamperen wel ineens binnen 5 minuten klaar kon zijn en net zo'n fris gevoel had. Sinds die tijd gebruik ik thuis een kookwekker. En ivm huidproblemen douche ik nu om de dag en de andere dag gewoon wassen. En ook dat wende veel sneller dan gedacht.
Temperatuur in de huiskamer trouwens 19.5 graden. Lager went maar niet, dan verkramp ik helemaal.
Auwereel
15-11-2021 om 20:16
Helaas went het de andere kant op ook weer snel. Ik had een apparaat die het aantal liter aangaf. Toen die het nog goed deed, douchte ik beslist korter dan nu.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.