Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
_melon
03-11-2021 om 14:34
Tover-Feetje schreef op 03-11-2021 om 14:31:
Vanochtend 14 graden, nu nog steeds 14 graden.
Ik stuurde man net een foto van de thermosstaat om te laten zien wat een bikkel ik ben (en hij dus niet)
Maar man belde dat ik nu toch echt het vocht uit huis moest gaan stoken![]()
Mijn ramen waren vanochtend zeiknat van het vocht en daar is de afgelopen uren geen verandering in gekomen.
Dus nu de verwarming aan op 18 graden, uiteraard alleen bij de natte ramen
En goed ventileren.
Tover-Feetje
03-11-2021 om 15:00
_melon schreef op 03-11-2021 om 14:34:
[..]
En goed ventileren.
![]()
Ramen staan op een kier 👍️
Inmiddels 16 graden en ik kan weer bijna buiten kijken
Winterkoud
03-11-2021 om 15:06
Tover-Feetje schreef op 03-11-2021 om 14:31:
Vanochtend 14 graden, nu nog steeds 14 graden.
Ik stuurde man net een foto van de thermosstaat om te laten zien wat een bikkel ik ben (en hij dus niet)
Maar man belde dat ik nu toch echt het vocht uit huis moest gaan stoken![]()
Mijn ramen waren vanochtend zeiknat van het vocht en daar is de afgelopen uren geen verandering in gekomen.
Dus nu de verwarming aan op 18 graden, uiteraard alleen bij de natte ramen
Maar met alle respect, 14 graden is echt koud voor binnen. En wat je man zegt ook echt niet goed voor het vocht in huis. Ik denk dat een 18 graden wel minimum is.
Ooit heb ik ook mijn toen werk plek gehad dat in november de verwarming het niet deed. Het was echt na een paar dagen nog net 15/16 graden. Iedereen die niet op kantoor hoefde te zijn was er niet, ik had een kacheltje mee, dik vest aan en nog was het eigenlijk niet te doen! Zat wel stil uiteraard, maar dan nog.
OmaVan2
03-11-2021 om 15:30
Zeer goed geïsoleerd huis hier. Temperatuur daalt overdag vrijwel nooit onder de 21, tenzij de buitentemperatuur lager is dan 6 graden of het een week lang somber weer is en de buitentemperatuur onder de 12 graden is. Omdat we kou kleumen zijn, hebben we wel fleece dekens.
Tover-Feetje
03-11-2021 om 15:31
Winterkoud schreef op 03-11-2021 om 15:06:
[..]
Maar met alle respect, 14 graden is echt koud voor binnen. En wat je man zegt ook echt niet goed voor het vocht in huis. Ik denk dat een 18 graden wel minimum is.
Ooit heb ik ook mijn toen werk plek gehad dat in november de verwarming het niet deed. Het was echt na een paar dagen nog net 15/16 graden. Iedereen die niet op kantoor hoefde te zijn was er niet, ik had een kacheltje mee, dik vest aan en nog was het eigenlijk niet te doen! Zat wel stil uiteraard, maar dan nog.
Ik zal ook echt niet beweren dat het comfortabel was en man heeft inderdaad wel gelijk over het
vocht
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik bezig ben ik het niet koud heb.
Pas wanneer ik op de bank ga zitten realiseer ik me dat het koud is.
Man en ik hebben een andere beleving van koud.
Hij werkt op kantoor met de verwarming aan, 20 graden is voor hem net voldoende.
ik werk buiten door weer en wind, 18 graden in huis is voor mij meer dan genoeg.
Bakblik
03-11-2021 om 16:08
Als ik, op de noordkant, natte ramen heb dan pak ik altijd even een trekker en een oude handdoek. Dan maak ik de ramen droog. Die doek gaat naar buiten dan is het vocht echt uit huis.
Met de verwarming de ramen droog stoken duurt heel lang en zelfs met een open raam krijg je niet al het vocht naar buiten.
Heb 2 ramen op de noordkant, klusje van 5 minuten. 😉
Rondstruiner
03-11-2021 om 16:40
Bakblik schreef op 03-11-2021 om 16:08:
Als ik, op de noordkant, natte ramen heb dan pak ik altijd even een trekker en een oude handdoek. Dan maak ik de ramen droog. Die doek gaat naar buiten dan is het vocht echt uit huis.
Met de verwarming de ramen droog stoken duurt heel lang en zelfs met een open raam krijg je niet al het vocht naar buiten.
Heb 2 ramen op de noordkant, klusje van 5 minuten. 😉
Maar dan is er toch nog steeds ongezond veel vocht in huis? Op het raam condenseert het omdat het raam koud is, maar het zit overal lijkt me?
Bakblik
03-11-2021 om 16:49
Ja dat is ongezond dat er zoveel vocht in huis zit, daarom moet het ook naar buiten. Als je de verwerking aandoet droogt je raam op maar blijft het vocht in huis voor een groot deel. De verwarming aan en de ramen wagenwijd open blijft koud, team op een kier krijg je niet al het vocht naar buiten.
Daarom dus die trekker en die handdoek, dan raak ik het vocht echt kwijt, die handdoek gaat naar buiten.
Rondstruiner
03-11-2021 om 16:56
Bakblik schreef op 03-11-2021 om 16:49:
Ja dat is ongezond dat er zoveel vocht in huis zit, daarom moet het ook naar buiten. Als je de verwerking aandoet droogt je raam op maar blijft het vocht in huis voor een groot deel. De verwarming aan en de ramen wagenwijd open blijft koud, team op een kier krijg je niet al het vocht naar buiten.
Daarom dus die trekker en die handdoek, dan raak ik het vocht echt kwijt, die handdoek gaat naar buiten.
Ja, maar dat is toch maar een fractie van het vocht, datgene wat zichtbaar is omdat het condens is geworden? Al het andere vocht is er dan nog, onzichtbaar in de lucht als je verder niks doet. Of praten we langs elkaar heen?
Bakblik
03-11-2021 om 17:03
Ik zei als ik vocht heb op de ramen aan de noordkant. Bij een lage buitentemperatuur, verkeerde wind en was gedroogd in huis wegens te nat buiten dan komt dat wel eens voor.
Dat vocht gaat dan naar buiten om het echt kwijt te raken.
Zeker niet op dagelijkse basis.
MoederBarberin
03-11-2021 om 17:07
Deze week verwarming op 19. Kinderen hebben vakantie en ga van hen niet verlangen dat ze de hele dag in 18° rondlopen
Rondstruiner
03-11-2021 om 17:12
Bakblik schreef op 03-11-2021 om 17:03:
Ik zei als ik vocht heb op de ramen aan de noordkant. Bij een lage buitentemperatuur, verkeerde wind en was gedroogd in huis wegens te nat buiten dan komt dat wel eens voor.
Dat vocht gaat dan naar buiten om het echt kwijt te raken.
Zeker niet op dagelijkse basis.
Ah oke. Maar dan blijft het zo dat datgene dat je op het raam ziet en naar buiten werkt, maar een klein deel van het vocht is, het meeste is waterdamp en zie je natuurlijk niet.
Ik heb het soms een korte periode in de herfst en de lente, als je in de overgang zit van geen kachel/wel kachel aan. Als het te lang duurt is dat voor mij dan een teken dat de cv toch maar even aan moet.
Winterkoud
03-11-2021 om 17:14
Tover-Feetje schreef op 03-11-2021 om 15:31:
[..]
Ik zal ook echt niet beweren dat het comfortabel was en man heeft inderdaad wel gelijk over het
vocht![]()
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik bezig ben ik het niet koud heb.
Pas wanneer ik op de bank ga zitten realiseer ik me dat het koud is.
Man en ik hebben een andere beleving van koud.
Hij werkt op kantoor met de verwarming aan, 20 graden is voor hem net voldoende.
ik werk buiten door weer en wind, 18 graden in huis is voor mij meer dan genoeg.
Dat is het ook hoor, als je bezig bent is 18 graden snel prima. Als je stil zit achter de pc is het niet meer prima 😁 en 20 graden is dan wel minimum. Hoger dan bv 22 graden moet het overigens ook niet zijn want dan wordt het muf en te warm. Handen zijn vaak bij 20 graden wel net te koud dus warme thee en sjaal om de schouders is dan prima combinatie.
stokstaart
03-11-2021 om 17:15
oprechte vraag; waarom is teveel vocht in huis ongezond?
Mijn vorige huis was kurkdroog, daar had ik een luchtbevochtiger nodig om het niet heel veel te droog te laten zijn, maar alsnog dus veel te droog. Het huis nu geeft de hygrometer aan dat het wat te vochtig is.
Vroeger ook in heel vochtige huizen geleefd dus ik vind dit een stuk prettiger dan de droogte in huis waar de Sahara jaloers op was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.