Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
PriceyRook54
26-10-2021 om 09:56
Jee wat goed van je, RB, dat buitenzwemmen. In theorie lijk het mij ook geweldig, maar jemig, dat doorkomen, dat lukt mij echt niet hoor. Schijnt inderdaad supergezond te zijn. Doe je dat in de zee of een meertje? Ik ben hier regelmatig aan de kust omdat ik er niet te ver vandaan woon en ik zie altijd wel wat van die bikkels zwemmen. Bijna altijd wat oudere mensen trouwens, valt me op.
Raar weer hier, echt alle seizoenen in een dag momenteel. Nu stormt het, maar het is niet koud.
SuperCow
26-10-2021 om 12:24
Iemand al geprobeerd om de cv ketel op 60 graden te zetten in plaats van de standaard 80? Schijnt ook een paar tientjes per jaar te besparen (ws bij de oude tarieven
) en niets af te doen aan comfort.
Home - Zet 'm op 60 (zetmop60.nl)
redbulletje
26-10-2021 om 12:29
Ainne schreef op 26-10-2021 om 09:56:
Jee wat goed van je, RB, dat buitenzwemmen. In theorie lijk het mij ook geweldig, maar jemig, dat doorkomen, dat lukt mij echt niet hoor. Schijnt inderdaad supergezond te zijn. Doe je dat in de zee of een meertje? Ik ben hier regelmatig aan de kust omdat ik er niet te ver vandaan woon en ik zie altijd wel wat van die bikkels zwemmen. Bijna altijd wat oudere mensen trouwens, valt me op.
Raar weer hier, echt alle seizoenen in een dag momenteel. Nu stormt het, maar het is niet koud.
Ik doe 't in mijn Intexbad in de tuin, dat maakt 't wel makkelijker want ik kan na 't zwemmen gelijk door naar de warme douche. Ben in 2019 begonnen want ik vond 't zonde dat we hier maar korte zomers hebben met water boven de 20 graden. Dacht gewoon uitproberen tot hoe koud ik het blijf kunnen en dat bleek dus gewoon de hele winter te doen. Alleen afgelopen februari een week niet gekund omdat het ijs te dik werd, maar een dun laagje nachtvorst dat kan ik wel hebben. Ik zwem niet dagelijks nu 't kouder wordt maar nog wel zo'n 4 keer per week. Kost me geen moeite door te raken, m'n longen zijn er ook op aangepast dus geen hyperventilatie de eerste minuut zoals in 't begin.
kitchenwitch
26-10-2021 om 12:48
SuperCow schreef op 26-10-2021 om 12:24:
Iemand al geprobeerd om de cv ketel op 60 graden te zetten in plaats van de standaard 80? Schijnt ook een paar tientjes per jaar te besparen (ws bij de oude tarieven
Vorige week had ik de onderhoudsmonteur hier en die heeft dat uit zichzelf gedaan. Hij zei ook: het scheelt geld en je merkt er niets van. En inderdaad, ik kan niet zeggen dat ik verschil merk. Alleen het hete water uit de kraan is iets minder heet, maar dat vind ik eerder een voordeel dan een nadeel, dat was echt een beetje teveel van het goede...
alhambra
26-10-2021 om 13:09
Ja dat hebben wij al jaren want beneden vloerverwarming en die heeft genoeg aan warm water van minder dan 60 graden (weet de juiste hoeveelheid graden even niet precies maar ruim onder de 60).
Boven hebben we de radiatoren nauwelijks aan dus dat die wat minder warmte afgeven is geen probleem.
Herfstappeltaart
26-10-2021 om 13:15
Ja wij. Tenminste, op de ekostand. Onder de zestig graden wordt het gevaarlijk i.v.m. de legionellabacterie.
Het duurt wat langer voor het water warm wordt maar om het restje afwas (naast de vaatwasser) te doen pak ik altijd water uit de waterkoker. Douchen gaat prima. Ik moest er eerst altijd een berg koud bij doen om niet te verbranden en nu wat minder. Nog steeds comfortabel.
ShowyHummingbird30
26-10-2021 om 13:23
Herfstappeltaart schreef op 26-10-2021 om 13:15:
[..]
Ja wij. Tenminste, op de ekostand. Onder de zestig graden wordt het gevaarlijk i.v.m. de legionellabacterie.
Het duurt wat langer voor het water warm wordt maar om het restje afwas (naast de vaatwasser) te doen pak ik altijd water uit de waterkoker. Douchen gaat prima. Ik moest er eerst altijd een berg koud bij doen om niet te verbranden en nu wat minder. Nog steeds comfortabel.
Op een CV combiketel heb je 2 temperatuur instellingen. Tapwater (die mag inderdaad niet lager dan 60 ivm legionella) en verwarming. Die laatste mag ook op 55 of nog lager als je daarmee je huis warm krijgt. Kwestie van uitproberen. Bij ons staat ie sinds vorig jaar op 55. Als het kouder wordt ga ik kijken of 50 ook voldoende is.
Herfstappeltaart
26-10-2021 om 13:24
Coreopsis schreef op 26-10-2021 om 13:23:
[..]
Op een CV combiketel heb je 2 temperatuur instellingen. Tapwater (die mag inderdaad niet lager dan 60 ivm legionella) en verwarming. Die laatste mag ook op 55 of nog lager als je daarmee je huis warm krijgt. Kwestie van uitproberen. Bij ons staat ie sinds vorig jaar op 55. Als het kouder wordt ga ik kijken of 50 ook voldoende is.
O dat wist ik niet, dank voor de info!
Due-scimmie
26-10-2021 om 13:25
Ga ik meteen even kijken hoe dat moet. Heb net ook op vinted en marktplaats gekeken voor dikkere gordijnen voor bij de ramen beneden. Onze ramen zijn ruim 2,5 meter breed en bijna 2 meter hoog dus gaat veel kou uit.
Ellori
26-10-2021 om 13:43
Misschien moeten wij ook maar in betere gordijnen investeren hier in de woonkamer. We merken wel echt duidelijk het verschil met de nieuwe ramen die we hebben tegen over vorig jaar. De verwarming was echt allang aangeslagen in de nacht en dat is nu nog niet gebeurd. Maar we kunnen ook nog stoffen gordijnen voor de ramen hangen, we hebben nu alleen maar plisse rolgordijn hangen in de woonkamer. Eens bedenken of en hoe we daar eventueel nog overgordijnen bij kunnen doen zonder dat het enorm lelijk wordt of enorm aantrekkelijk voor de katten om er in te klimmen (want ze klimmen echt overal in op dit moment xD ).
Herfstappeltaart
26-10-2021 om 13:45
Wij hebben in de woonkamer jaloezieën, vouwgordijnen (vitragestof) en overgordijnen. De overgordijnen zijn niet dik en blijven deels open. De jaloezieën houden wel veel kou tegen. Als ik ze 's morgens optrek voel ik de kou er vanachter komen.
Veldbloemen
26-10-2021 om 23:40
Hier staat de CV op 55 graden. Het warmt iets langzamer op maar het scheelt veel energie tov 80 graden. Tapwater staat wel op 60 graden ivm legionella.
Veldbloemen
26-10-2021 om 23:42
redbulletje schreef op 26-10-2021 om 12:29:
[..]
Ik doe 't in mijn Intexbad in de tuin, dat maakt 't wel makkelijker want ik kan na 't zwemmen gelijk door naar de warme douche. Ben in 2019 begonnen want ik vond 't zonde dat we hier maar korte zomers hebben met water boven de 20 graden. Dacht gewoon uitproberen tot hoe koud ik het blijf kunnen en dat bleek dus gewoon de hele winter te doen. Alleen afgelopen februari een week niet gekund omdat het ijs te dik werd, maar een dun laagje nachtvorst dat kan ik wel hebben. Ik zwem niet dagelijks nu 't kouder wordt maar nog wel zo'n 4 keer per week. Kost me geen moeite door te raken, m'n longen zijn er ook op aangepast dus geen hyperventilatie de eerste minuut zoals in 't begin.
Wat enorm knap zeg! Een doorzetter ben je! Hier helaas geen ruimte voor een zwembad.
Daarbij vind ik het al heel wat dat ik nu mijn haar was met koud water.
Veldbloemen
26-10-2021 om 23:47
Vandaag 18 graden in huis. Dat valt mee! Door huishoudelijk werk geen verwarming nodig. En vanavond kreeg ik het koud van stil zitten. Dat heb ik opgelost met een wandeling. Toen ik weer binnen kwam had ik het niet meer koud.
Lolly
27-10-2021 om 08:08
Vanochtend toch ff de verwarming aangezet op 20. Het was 19,5, maar ik vond het toch een beetje kil. Nu weer op 15 gezet, denk dat die de rest van de dag wel uitblijft.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.