Huis, tuin en keuken
_melon
26-09-2021 om 19:48
Met een dikke trui of dekentje de winter door
Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.
Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.
Bakblik
27-09-2021 om 15:34
Jordgubbe schreef op 27-09-2021 om 15:27:
[..]
Dat klinkt ook heerlijk! Jammer dan dat het niet bij de rest past.
Ach mij stoort het niet. Als ik het iets warmer wel hebben zit ik gewoon met blauwe doek om op de bruine bank. Beige woondeken ligt altijd opgevouwen over de leuning. Omslagdoek ligt in de gangkast en pak ik wanneer nodig.
In mijn neon groene shirt ga ik ook gewoon op de bank zitten, dat hoeft ook niet matching te zijn.
MindlessCamel53
27-09-2021 om 15:41
redbulletje schreef op 27-09-2021 om 15:29:
Ik heb zo'n soort elektrische fleece: https://www.bol.com/nl/nl/p/klarstein-dr-watson-supersoft-elektrische-deken-120w-180x130cm-knuffelzacht-oppervlakte-van-teddy-pluche/9300000015770988/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-120677388852-S-1064312052214-9300000015770988&gclid=Cj0KCQjw18WKBhCUARIsAFiW7Jzb1IShEVHz39ympLOg-p4ae8XoabT9GTd-MWkhMB6wC3v4S430JzEaAlYPEALw_wcB
Dat ziet er lekker comfortabel uit! Niet wat ik zoek, maar wie weet iemand anders wel.
MindlessCamel53
27-09-2021 om 15:43
Bakblik schreef op 27-09-2021 om 15:34:
[..]
Ach mij stoort het niet. Als ik het iets warmer wel hebben zit ik gewoon met blauwe doek om op de bruine bank. Beige woondeken ligt altijd opgevouwen over de leuning. Omslagdoek ligt in de gangkast en pak ik wanneer nodig.
In mijn neon groene shirt ga ik ook gewoon op de bank zitten, dat hoeft ook niet matching te zijn.
Zo bedoelde ik het ook hoor. Als het maar lekker warm is!
Alhoewel....toen ik heel lief bedoeld van mijn ex een keer een knalblauwe Snuggy/Snuggle (?) kreeg, hebben we 'm toch maar geruild voor iets anders. Dit was wel héél erg afschrikwekkend blauw.
Brienne
27-09-2021 om 15:49
Ik heb afgelopen voorjaar een airco laten installeren, deze zomer heb ik er niet veel gebruik van gemaakt maar je kan erook mee verwarmen (vanuit zonne-energie).
Als dit goed bevalt, laat ik volgend voorjaar ook een airco boven plaatsen.
Ik heb het gauw warm, vooral als ik werk of in huis bezig ben. Draag meestal een shirt.
Dus voorheen stond de verwarming op 19 graden en ging die vaak op het eind vd ochtend aan.
Als ik niet weg hoef doe ik mijn paarse huisfleece jack, die niemand anders mag zien, totaal niet fashionable, maar ozo comfortabel warm is aan.
En ik heb grijze fleecedekens op de bank liggen, waar iedereen in de avond gezellig onderkruipt.
Ik heb trouwens 1 hele zachte deken van de kruidvat, dat is altijd 'ruzie' wie die het eerste opeist.
In de wintermaanden rondom de feestdagen doen we ook nog weleens de openhaard aan, maar dan wordt het vaak bloedheet, nadeel is dat die temperatuur moeilijk te reguleren is.
Herfstappeltaart
27-09-2021 om 15:50
Ik heb zo'n dekentje (zat een keer in een kerstpakket) met aan 1 kant teddy en aan de andere kant zachte haartjes. Is heel warm.
Yumi
27-09-2021 om 16:18
Wat die stijgende energieprijzen betreft, eigenlijk horen we dit al jaren. Elk jaar kijk ik rond voor een nieuw contract en naar de welkomstkorting 
Zit al jaren op hetzelfde maandbedrag en die korting op de eindafrekening of cadeaubonnen maken het leuk.
Over 2 weken gaat mijn nieuwe contract in, niks gemerkt van die hoge prijzen 😊
_melon
27-09-2021 om 16:21
Yumi schreef op 27-09-2021 om 16:18:
Wat die stijgende energieprijzen betreft, eigenlijk horen we dit al jaren. Elk jaar kijk ik rond voor een nieuw contract en naar de welkomstkorting
Zit al jaren op hetzelfde maandbedrag en die korting op de eindafrekening of cadeaubonnen maken het leuk. Krijg dit jaar
Over 2 weken gaat mijn nieuwe contract in, niks gemerkt van die hoge prijzen 😊
Het is nu helaas echt wel even anders dan andere jaren.
https://nos.nl/artikel/2399119-energiebelasting-omlaag-met-tientjes-maar-gasprijzen-omhoog-met-honderdjes
Het CBS berekende dat begin 2021 een huishouden met een gemiddeld verbruik zo'n 1500 euro per jaar kwijt was aan energiekosten. Maar doordat de gasprijzen fors gestegen zijn, betaalt iemand die nu een nieuw jaarcontract afsluit ongeveer vijfhonderd euro meer.
Yumi
27-09-2021 om 16:30
_melon schreef op 27-09-2021 om 16:21:
[..]
Het is nu helaas echt wel even anders dan andere jaren.
https://nos.nl/artikel/2399119-energiebelasting-omlaag-met-tientjes-maar-gasprijzen-omhoog-met-honderdjes
Het CBS berekende dat begin 2021 een huishouden met een gemiddeld verbruik zo'n 1500 euro per jaar kwijt was aan energiekosten. Maar doordat de gasprijzen fors gestegen zijn, betaalt iemand die nu een nieuw jaarcontract afsluit ongeveer vijfhonderd euro meer.
Dat is wat ik ook heb gelezen, maar zie het niet terug in mij nieuwe jaarcontract. Ga nog steeds hetzelfde maandbedrag betalen van € 90,-
Marcador
27-09-2021 om 17:09
Herfstappeltaart schreef op 27-09-2021 om 15:50:
Ik heb zo'n dekentje (zat een keer in een kerstpakket) met aan 1 kant teddy en aan de andere kant zachte haartjes. Is heel warm.
Zo eentje heb ik ook ☺️ Héle fijne deken
MindlessCamel53
27-09-2021 om 19:35
Herfstappeltaart schreef op 27-09-2021 om 15:50:
Oohhhh ik geloof dat ik nú weet wat voor deken ik wil!
EHR
27-09-2021 om 20:09
Herfstappeltaart schreef op 27-09-2021 om 12:09:
[..]
Dat je terug krijgt zegt niets over je verbruik. Dat zegt alleen iets over de hoogte van je voorschot.....
Mijn voorschot is jarenlang hetzelfde geweest. Nu na mijn verhuizing hoger, want groter huis. Maar jarenlang hetzelfde en altijd gemiddeld, bleek uit navraag bij mijn leverancier.
Liliaceae
28-09-2021 om 09:10
Leuk topic. Hier warme truien en fleecedekens binnen handbereik. Nu warm ik het huis op door de ramen open te zetten als de zon erop schijnt. Af en toe in de avond de houtkachel aan. Als de cv echt aan moet, zetten we hem op 16 graden ongeveer (ligt eraan hoe warm het buiten is) en dan in de avond de houtkachel erbij. Het vocht moet uit de muren gestookt worden, als er veel regen in de zomer is, zetten we daarvoor af en toe de kachel aan. Als er gasten zijn zetten we de kachel wat hoger. Dochter is alleen in weekend thuis, die zet eventueel een elektrische kachel als bij verwarming.
In de herfst is het ondanks dat buiten iets kouder is toch aangenamer.
_melon
28-09-2021 om 09:13
Yumi schreef op 27-09-2021 om 16:30:
[..]
Dat is wat ik ook heb gelezen, maar zie het niet terug in mij nieuwe jaarcontract. Ga nog steeds hetzelfde maandbedrag betalen van € 90,-
Ik hoop het voor je! Iedereen schijnt er last van te krijgen dus ik ben erg benieuwd hoe het uitpakt.
swift98
28-09-2021 om 13:17
Ik heb helaas een koud koophuis. Voor mijn spieren en huis is het beter als ik iets warmer zou stoken als nu, wanneer het kouder wordt. Er begint zich hier en daar wat schimmelvorming te vormen. Zo lang de zon schijnt valt het nog wel mee, ik heb veel ramen, Maar zodra de zon weg is, wordt het gelijk kouder. Ik zie ook met angst en beven de komende winter tegemoet. Ik betaal nu al 175 euro in de maand en dan krijg ik niets terug en de kachel komt niet hoger dan 18 graden en doe ik een kleed/deken over mij heen wanneer ik zit en dan ben ik nog koud. Ben bijna hele dagen thuis. Ik heb ook alleen maar de kachel aan in de woonkamer. Om 19.00 uur zet ik hem terug naar 15 graden en dan ga ik maar op bed. Ik verdien wel veel geld
, maar ik krijg het helaas niet. Zit net iets boven bijstandsnivo. Dus ook niet veel geld om het huis te verduurzamen, dus ik zie de komende jaren somber in. Ik hoop in ieder niet dat de prijzen alle jaren zo blijven stijgen
. We zullen het verder wel zien, meer kunnen we er toch niet aan doen.
_melon
29-09-2021 om 08:29
Ik heb die snuggle ding binnen. Hij is heerlijk groot en zacht en warm, ga 'm zo meteen wassen haha.
Het is hier nu 19 graden in huis, best wel afgekoeld. Vandaag een regen en wind dag dus het zal er niet beter op worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.