Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Met een dikke trui of dekentje de winter door


PriceyRook54

PriceyRook54

27-09-2021 om 10:53

Okay alles gelezen inmiddels.

Helaas hebben wij een suuuuperouderwets verwarmingssysteem, er zijn twee standjes: aan en uit. Dus geen thermostaat of zo. Maar goed, overdag als wij allemaal op werk/school zijn, dan staat ie dus uit. Dus op zich geven wij geen fortuin uit aan verwarmingskosten. Al werk ik nu wel meer thuis, dus dan is ie weer meer aan.

Ik heb sinds een paar jaar een electrische onderdeken voor in de winter die ik twee uur voor ik naar bed ga aanzet. Zodra ik in bed stap gaat ie uit trouwens maar dan heb ik tenminste geen ijsvoeten (want die krijg ik anders nooit meer warm). Ik heb Raynaud's in mijn vingers en tenen, dus die wil ik echt niet koud laten worden.
Verder inderdaad altijd altijd fleece-dekens op de bank en 's avonds zit ik in pyjama en dikke sokken.

Waar ik persoonlijk meer aan moet gaan denken is me simpelweg warmer kleden. Ik ben niet zo van de truien enzo, maar misschien dat ik toch wat meer laagjes aan moet gaan trekken. Ik denk dat ik wat meer hemdjes enzo aan ga schaffen.

Ik ben best een koukleum en draag in de winter altijd een hemdje onder een longsleeve of top. En daaroverheen een vest.
Ik heb ook wat aansluitende t-shirts voor onder truitjes. Anders heb ik het echt veel te koud. De verwarming probeer ik overdag niet veel hoger te zetten dan 18/19 graden.
Alleen op de dagen dat we op de kleinkinderen passen zorg ik dat het warmer is hier.
Vanaf het avondeten tot acht uur gaat ie op 20/21 graden. Daarna laag.

@ianne voor je raynaud, heb je weleens gehoord van sokken/handschoenen met zilvergaren? Dat kan echt heel fijn helpen voor betere doorbloeding. Mijn schoonmoeder heeft sokken met zilvergaren en sinds ze daar mee slaapt, geen koude voeten meer! Geen raynaud, wel slechte doorbloeding 😉

_melon schreef op 27-09-2021 om 09:57:

[..]

Deze is lekker zwaar en dik;

https://www.bol.com/nl/nl/p/q-living-fleece-deken-met-mouwen-1340-gram-huggle-hoodie-hoodie-blanket-oodie-tv-deken-sherpa-lotus-roze/9300000009074630/?s2a=#productTitle

Zo wat een ding ja 😁 maar hij ziet er heel warm uit! Tot nu toe volstaat een fleece deken prima ha ha! Warm huis hebben we nu, dat scheelt ook enorm. 

_melon

_melon

27-09-2021 om 12:01 Topicstarter

Winterkoud schreef op 27-09-2021 om 11:59:

[..]

Zo wat een ding ja 😁 maar hij ziet er heel warm uit! Tot nu toe volstaat een fleece deken prima ha ha! Warm huis hebben we nu, dat scheelt ook enorm.

Het lijkt me ideaal met de laptop op schoot of met borduren want dan zit je er met een dekentje altijd mee dat je armen er deels uit moeten. 

EHR

EHR

27-09-2021 om 12:02

Hier heel simpel. Aan als het koud is, uit als het warm is. Ongeacht de datum. 
Een warmere dag van zeg maar 18 graden in de late herfst is voor mij hetzelfde als een koudere dag van zeg maar 18 graden in de zomer. Koud is koud. 
Heb ik zin in een lekker dekentje of poncho, dan doe ik dat. Wat meer warmte. Dan verwarming.

Krijg altijd terug!

EHR schreef op 27-09-2021 om 12:02:

Hier heel simpel. Aan als het koud is, uit als het warm is. Ongeacht de datum.
Een warmere dag van zeg maar 18 graden in de late herfst is voor mij hetzelfde als een koudere dag van zeg maar 18 graden in de zomer. Koud is koud.
Heb ik zin in een lekker dekentje of poncho, dan doe ik dat. Wat meer warmte. Dan verwarming.

Krijg altijd terug!

Dat je terug krijgt zegt niets over je verbruik. Dat zegt alleen iets over de hoogte van je voorschot.....

Herfstappeltaart schreef op 27-09-2021 om 12:09:

[..]

Dat je terug krijgt zegt niets over je verbruik. Dat zegt alleen iets over de hoogte van je voorschot.....

Ik zet m'n voorschot liever te hoog dan te laag. Wil liever niet bij betalen. 

_melon schreef op 27-09-2021 om 12:01:

[..]

Het lijkt me ideaal met de laptop op schoot of met borduren want dan zit je er met een dekentje altijd mee dat je armen er deels uit moeten.

Ja dat is waar ha ha! Maar dan heb ik meer last van koude handen dan armen 🙈 

Mijn oude huurhuis is vorig jaar grondig gerenoveerd/geïsoleerd. En dat maakt echt een megaverschil. Het was hier in de winter niet warm te stoken, vooral in de gang en keuken waaide je uit je vel. 
Vorige winter had ik de thermostaat overdag op 20, 's nachts zette ik hem dan terug naar 15, maar het is de hele winter niet lager geweest dan 17 graden als ik opstond. 
Nadeel is dan wel weer dat in de zomer de warmte ook heel erg blijft hangen in huis, en door het HR+++ glas warmt het heel snel op. Dus het is de hele zomer vrijwel niet onder de 24 geweest. Even, als ik op een koele dag alles tegen elkaar open zette, maar als de boel dan dicht moest omdat ik weg ging was het bij thuiskomst weer heet binnen...
Maar nu is het 21 graden, dus voorlopig hoeft de verwarming nog niet aan.

PriceyRook54

PriceyRook54

27-09-2021 om 12:21

Winterkoud schreef op 27-09-2021 om 11:58:

@ianne voor je raynaud, heb je weleens gehoord van sokken/handschoenen met zilvergaren? Dat kan echt heel fijn helpen voor betere doorbloeding. Mijn schoonmoeder heeft sokken met zilvergaren en sinds ze daar mee slaapt, geen koude voeten meer! Geen raynaud, wel slechte doorbloeding 😉

Nog nooit van gehoord, bedankt voor de tip!

Nou ik maak me trouwens wel wat druk over het thuiswerken, want bij ons zal dat toch echt de regel blijven.
Heb niet de indruk dat er een vergoeding gaat komen, maar ik ga echt niet in de kou zitten werken. Maar ben dan ook weer niet van plan om de hele dag de verwarming aan te gaan zetten.

Moet ook wel echt met webcam aan werken, anders zou ik de hele dag in zo'n snuggle deken zitten. Ook niet echt een optie dus.. en om nou sloten vol thee te gaan wegdrinken is ook weer zo wat. Ga ik de komende tijd toch nog eens goed over nadenken..

_melon

_melon

27-09-2021 om 12:46 Topicstarter

Als thuiswerken de regel wordt op je werk zou ik toch als werknemers inzetten op een thuiswerkvergoeding. Want een hele dag je huis warm houden hakt er echt in, in de winter.

Ja je hebt gelijk. Ik ga binnenkort maar eens met collega's bespreken hoe zij hier over denken.

PriceyRook54

PriceyRook54

27-09-2021 om 12:49

_melon schreef op 27-09-2021 om 12:46:

Als thuiswerken de regel wordt op je werk zou ik toch als werknemers inzetten op een thuiswerkvergoeding. Want een hele dag je huis warm houden hakt er echt in, in de winter.

Mwah, ligt eraan denk ik, ik bespaar een hoop benzinegeld bijvoorbeeld, zo'n 40 Euro per week.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.