Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Magazine laten drukken

Een paar dagen geleden schreef ik een vraag over het exposeren van schilderijen. Voor bij de expo wil ik een magazine maken. Dat wil ik laten drukken bij een professionele drukker. Dus echt zoals bij een tijdschrift, dat je een mooi papieren product hebt.

Zijn er hier mensen die verstand hebben van zoiets? Waar moet je op letten bij het aanvragen van een offerte? 
Hoeveel pagina's natuurlijk en of het full color moet. Maar nog andere dingen? Soort papier? Zijn er verschillende drukmethodes? Wie kan me verder op weg helpen?

gewoon bij idrukker oid. Daar kun je ook precies zien hoeveel het gaat kosten, niet nodig eerst offerte aan te vragen.

Herriebuiten

Herriebuiten

02-03-2022 om 08:48 Topicstarter

Metallover schreef op 02-03-2022 om 08:03:

gewoon bij idrukker oid. Daar kun je ook precies zien hoeveel het gaat kosten, niet nodig eerst offerte aan te vragen.

Dank je, misschien moet ik er inderdaad even gewoon op de website kijken.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

02-03-2022 om 09:44

Of ergens langs gaan, dan kun je zien en voelen wat de kwaliteits-verschillen zijn tussen de verschillende opties.

Kun je het zelf opmaken? Dus teksten verzamelen, goede foto’s maken en nadenken over zaken als bladspiegel en leesbaarheid?
Dan kun je eens bij printenbind.nl kijken. Die drukken alles wat los en vast zit, en hebben bijvoorbeeld heel mooi glanzend papier. De oplage kan je laten variëren van 1 tot 1.000, maar je moet het wel opgemaakt aanleveren, al mag dat ook een .pdf zijn.
Heb je die kennis niet dan heb je eerst een grafisch ontwerper nodig, of iemand met ervaring en kennis van het opmaken van magazines. 

Mooi plan! Van een goede vriendin die ook schilderde en van die schilderijen weleens wenskaarten liet maken, weet ik dat het voor een drukker een hele klus is om de kleuren exact zo te krijgen als je ze hebt geschilderd. Zij liet het doen bij een bedrijf in haar familiekring, maar het was altijd een intensief proces met verscheidene proefrondes.

Neem er de tijd voor en ga bij een paar drukkers langs om te zien wat hun mogelijkheden zijn. Misschien ken je collega's die zo'n magazine weleens hebben laten maken? 

Herriebuiten

Herriebuiten

02-03-2022 om 10:56 Topicstarter

dank jullie voor de reacties! 

ik heb verschillende keren iets laten drukken bij een sociale werkplaats in onze gemeente. Veel goedkoper en kwalitatief erg goed. Plus ik heb de mensen ook leuk werk bezorgd

ik ben grafisch ontwerper. Bij de meeste drukkers moet je een juiste pdf aanleveren met cmyk kleuren, overlap en snijtekens. 

Als je geen idee hebt wat ik bedoel dan verwacht ik niet dat je dit zelf goed kunt aanleveren (niet lullig bedoeld)... Wellicht kan de drukkerij ook t ontwerp verzorgen dus t loont echt om bij verschillende bedrijven een offerte op te vragen.

Let erop dat je het aantal pagina alleen deelbaar door 4 kan nemen dus een magazine van bijv 24, 28, 32, 36 pagina's etc.

Drukmethode zou voor jou niet van belang zijn, onder de 1000 stuks wordt meestal digitaal geprint. Bij meer dan 1000 stuks is t meestal drukwerk. Die pdf aanleveren blijft hetzelfde.

Wel kun je vaak kiezen tussen een gelijmde rug of een met nietjes. Check ook even dat prijsverschil.

Herriebuiten

Herriebuiten

03-03-2022 om 18:33 Topicstarter

dank jullie voor de tips nog.

Herriebuiten schreef op 03-03-2022 om 18:33:

dank jullie voor de tips nog.

Nog gelukt met dat magazine TO?

Herriebuiten

Herriebuiten

25-03-2022 om 20:08 Topicstarter

ja! Ik heb een fijne, lokale printer gevonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.