Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Maatregelen tegen volgende superhittegolf

Wat gaan jullie aanschaffen op korte termijn dan wel voor volgende zomer om een superhittegolf wat dragelijker te maken in huis? Wij hebben nu alleen een mobiele airco op zolder, maar de afgelopen week alleen twee keer 1 a 2 uur gebruikt om thuis te werken. We hebben afgezien van de zolder een relatief koel huis. Veel bomen en groen rondom het huis en geen grote ramen op het zuiden. Ik hoeft dan ook geen vaste airco, wel zou ik wat raambekleding op de dakramen op zolder willen hebben aan de buitenkant. En nog een extra ventilator, zodat er op alle slaapkamers 1 beschikbaar is. Maar dit ga ik pas in de winter kopen.

Waarschijnlijk gaan wij vaste airco aanschaffen. We hebben al wel goede zonwering en ventilators, maar het werd afgelopen week, na een paar dagen hitte en warme nachten langzaam onaangenaam warm binnen. 

Deze gaan we pas over een paar maanden aanschaffen. 

Wij gaan verhuizen naar een huis wat waarschijnlijk wel wat warmer wordt dan ons huidige. Ik hoop dat we ergens van de winter al screens op het zuiden op de bovenverdieping kunnen laten aanbrengen. En dan voor op de deuren beneden denk ik dan die screens met zuignappen. 

Nu hebben we luiken, die werken heel goed (maar uiteindelijk wordt t huis natuurlijk ook wel warm). 

Veel drinken, rustig aan doen, uit de zon blijven.

En ramen + gordijnen dicht.

ik heb een ventilator besteld 🤣

Ik denk na over het terras aan huis. De tuin ligt op zuidwest en de achtergevel van het huis bestaat volledig uit glas. Leibomen of een pergola boven het terras vol klimplanten, om zo schaduw op de ramen te krijgen, lijkt me veel schelen voor de temperatuur binnen. 

Oh goeie Olijfje, een pergola over het terras zou bij mijn nieuwe huis ook goed kunnen werken

0lijfje schreef op 29-06-2026 om 15:54:

Ik denk na over het terras aan huis. De tuin ligt op zuidwest en de achtergevel van het huis bestaat volledig uit glas. Leibomen of een pergola boven het terras vol klimplanten, om zo schaduw op de ramen te krijgen, lijkt me veel schelen voor de temperatuur binnen.

Een van mijn kinderen heeft 2 grote dakplatanen op het terras bij de achtergevel. Die geven lekker veel schaduw, in de winter zijn ze kort gesnoeid waardoor er voldoende licht binnenvalt. 

Wattenbolleke schreef op 29-06-2026 om 15:37:

ik heb een ventilator besteld 🤣

ben ook aan het kijken maar sommige zijn zo achterlijk duur of alleen tafelmodellen daar heb ik al 2 van 

Yumi schreef op 29-06-2026 om 16:23:

[..]

Een van mijn kinderen heeft 2 grote dakplatanen op het terras bij de achtergevel. Die geven lekker veel schaduw, in de winter zijn ze kort gesnoeid waardoor er voldoende licht binnenvalt.

Dat is ook een goed idee, daar zal ik eens naar kijken. 

Ik wil screens aanschaffen om aan de buitenkant van mijn raam te laten aanbrengen. Ik ben wel benieuwd als we ervoor gaan, wanneer we aan de beurt zijn, want we zullen wel niet de enige zijn die dat wensen.

Niks. Wij hebben in de woonkamer en op zolder een vaste airco. En aan de voorkant hebben we screens.
Kamer van zoon heeft een rolluik. Voor hem hebben we de ventilator aangezet. Door beneden en op zolder de airco aan te zetten werd het op de eerste verdieping ook redelijk.

Wij gaan volgend jaar wel verbouwen (is de planning) en dan willen we de vaste airco beneden op de kamer van zoon hangen. Beneden komt dan een andere airco.
Wij gebruiken de airco trouwens in het voor en najaar ook om te verwarmen. 

Niets is fijner dan natuurlijke schaduw, daar kan wat mij betreft geen parasol of screen tegenop. Nou, niet helemaal waar, een vaste airco is nóg lekkerder dan natuurlijke schaduw. In combinatie met zonnepanelen gebruiken we die jaarrond  om te verwarmen en te verkoelen. Maar dat moet maar net haalbaar zijn.

Hopelijk een mobiele airco, als ze inmiddels weer beschikbaar zijn 😅, en een robotstofzuiger 😁. 

Korte termijn zonwering met zuignappen op keukenraam en halraam. Rest van het huis heeft goede zonwering.
Langere termijn vaste airco of warmtepomp die ook koelt. We hebben zonnepanelen en met dit warme weer hebben die veel meer opbrengst dan we verbruiken een airco ook beneden zou daar waarschijnlijk op kunnen draaien. 
We moeten wel nog goed bekijken wat de beste optie is.

Wieder schreef op 29-06-2026 om 17:19:

Niets is fijner dan natuurlijke schaduw, daar kan wat mij betreft geen parasol of screen tegenop. Nou, niet helemaal waar, een vaste airco is nóg lekkerder dan natuurlijke schaduw. In combinatie met zonnepanelen gebruiken we die jaarrond om te verwarmen en te verkoelen. Maar dat moet maar net haalbaar zijn.

Dit! Wij hebben een grote boom in de voortuin. Komt wat later in zijn blad, dus in het voorjaar wel profijt van het licht en de warmte en op deze dagen veel schaduw. Heerlijk! In de achtertuin geen boom die schaduw op het huis werpt maar ook niet de hele dag zon op de ramen. 

Op termijn willen we verhuizen, en kiezen voor beter geïsoleerd enzo. En dan ook iets van koeling via de warmtepomp. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.