Huis, tuin en keuken
Frogger
22-07-2026 om 10:45
"Lifehacks" voor de fulltime werkende mens
Vanwege een personeelsprobleem ga ik volgend jaar iig starten als fulltimer. Nu werk ik 3 dagen, vanaf september 5 dagen.
Ik heb nooit veel structuur in de week nodig gehad, op mijn werkdagen eten we gewoon vrij laat (tussen half 8 en 8) en huishouden doe ik op mijn vrije dagen.
Maar die vrije dagen zijn zo weg, en ik denk dat ik nog niet alles goed doordacht heb. Nu ben ik sowieso vrij chaotisch dus wellicht dat ik hier wat tips kan krijgen van mensen die hun leven zo mooi op orde hebben ![]()
Nu kunnen we een hulp krijgen op korte termijn, dus dat deel is al aangepakt. De gewone dagelijkse dingen blijven doorgaan natuurlijk. Ook is het voor mijn kinderen ook weleens fijn om bijtijds te eten. Ik verwacht wel iets eerder naar huis te kunnen nu ik fulltime ga werken.
Mijn partner is minder belastbaar, werkt vanuit huis en is er als achterwacht voor oudere kinderen (11 en 13).
Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben.
Kampeerder
24-07-2026 om 10:39
Diezijnvanmij schreef op 24-07-2026 om 10:31:
[..]
Ik denk het ook. Ik ben hier echt nog nooit (bij verschillende bedrijven) tegenaan gelopen.
Nee, ha ha, ik ook niet. Brengt wel herinneringen boven aan mijn eerste bijbaan. Daar was geen koelkast, dus de vaste collega's hadden allemaal op één na 10 gulden gelapt voor de aanschaf van een tafelmodel koelkastje. Iedereen die nieuw kwam mocht hem gewoon gebruiken en ook de donderdag/zaterdagcollega's hadden niet hoeven betalen. Maar die ene die niet mee had willen betalen mocht dat niet. Die ging altijd wekelijks een keer in haar lunchpauze boodschappen doen en wilde dan ongeveer de halve koelkast in beslag nemen.
Neweve
24-07-2026 om 14:05
Mevrouw75 schreef op 23-07-2026 om 18:13:
[..]
Nou ja, ik liet het allemaal wel een beetje versloffen tot de vakantie en dan in de vakantie even aan de poets en dan kon het er wel weer 7 weken mee door hoor.
Als deze situatie tijdelijk is zou je het natuurlijk wel zo kunnen aanpakken. Een keer in de herfstvakantie de achterstand inhalen (en een keer als de fulltime periode weer over is). Voor een jaar lijkt het me lastiger, maar inderdaad niet onmogelijk.
Mevrouw75
24-07-2026 om 14:22
Euphoria schreef op 24-07-2026 om 07:29:
[..]
Klopt, maar ik als collega zou er dus niet blij van worden wanneer ik in een koelkast moet graaien die uitpuilt van ieders eten voor een complete week om op zoek te gaan naar mijn yoghurtje.
Op mij komt dat gewoonweg erg egoïstisch over.
een enkel yoghurtje of een literpak yoghurt, neemt praktisch net zoveel ruimte in beslag.
Wij hebben ook in een kast de potten pindakaas en vershouddozen voor de crackers en granalo, koelkast heeft sowieso voor iedereen melk, fruit staat op tafel (erg luxe, ik weet het) en wat bakken restjes van gister voor de lunch. De koelkast is nog lang niet vol. Eerder nogal leeg.
Mevrouw75
24-07-2026 om 14:27
Neweve schreef op 24-07-2026 om 14:05:
[..]
Als deze situatie tijdelijk is zou je het natuurlijk wel zo kunnen aanpakken. Een keer in de herfstvakantie de achterstand inhalen (en een keer als de fulltime periode weer over is). Voor een jaar lijkt het me lastiger, maar inderdaad niet onmogelijk.
Ik deed het jaren achter elkaar. Versloffen betekent niet dat ik niks deed, trouwens, maar gewoon in de vakantie achterstallig schoonmaakwerk werkte prima. En zoals iemand suggereerde: dagen in je vakantie poetsen, was het verre van. Gewoon een ochtendje de kriebels hebben en gaan.
Euphoria
25-07-2026 om 09:17
Mevrouw75 schreef op 24-07-2026 om 14:22:
[..]
een enkel yoghurtje of een literpak yoghurt, neemt praktisch net zoveel ruimte in beslag.
Wij hebben ook in een kast de potten pindakaas en vershouddozen voor de crackers en granalo, koelkast heeft sowieso voor iedereen melk, fruit staat op tafel (erg luxe, ik weet het) en wat bakken restjes van gister voor de lunch. De koelkast is nog lang niet vol. Eerder nogal leeg.
Toch niet net zoveel ruimte als een rantsoen voor een hele week…echt niet. Maar goed, doe vooral wat eenieder denkt dat goed is. Mijn reactie heeft nogal wat onrust veroorzaakt.
Euphoria
25-07-2026 om 09:19
Mevrouw75 schreef op 24-07-2026 om 14:27:
[..]
Ik deed het jaren achter elkaar. Versloffen betekent niet dat ik niks deed, trouwens, maar gewoon in de vakantie achterstallig schoonmaakwerk werkte prima. En zoals iemand suggereerde: dagen in je vakantie poetsen, was het verre van. Gewoon een ochtendje de kriebels hebben en gaan.
Een ochtendje doe ik wekelijks, nog los van de dingen die ik dagelijks of twee dagelijks doe. Dus dat je het daarmee kunt redden is mij een raadsel.
Milala
25-07-2026 om 10:04
Of ik nou elke week de ramen zeem of elke schoolvakantie.. dat is amper meer werk en dat geldt voor heel veel zaken.
Zandhaas
27-07-2026 om 08:42
wat ik in drukke (werk)tijden altijd fijn vond was ovenschotels. Kun je makkelijk van te voren maken, vaak nog in dubbele portie ook. En kan partner of kind in de oven schuiven waardoor je bij thuiskomst gelijk kan eten. Mijn oven kan daarnaast op de timer dus kan hm zelf ook in de oven schuiven en de timer aanzetten.
En ik doe vaak de voorbereidingen voor het eten de avond van te voren: alvast aardappels schillen, groente schoonmaken, evt vlees braden. Als we al gegeten hebben heb ik hier meer rust voor want t hoeft niet snelsnel omdat de magen al gevuld zijn. En de pizza/friet/afhaaltroef juist door de week inzetten. In het weekend heb je meer tijd om rustig te koken en eten.
en idd de robot stof-dweilzuiger. Hij doet hier alleen beneden, iedere dag een rondje en een keer dweilen per week. Zo blijft het netjes.
We hebben een hulp maar Ik heb liever dat ze haar tijd aan andere dingen besteed dan aan iets wat een apparaat ook kan. Automatiseren wat kan dus.
Zandhaas
30-07-2026 om 13:43
O schiet me nog wat te binnen. Wij eten best vaak recepten met blokjes kipfilet. Nu is knippen sowieso sneller als snijden, maar ik vind het nog steeds een stom klusje. Eens in de zoveel tijd (als het in de aanbieding is) koop ik een paar kg filet bij de slager, maak mezelf ff kwaad en knip alles in stukjes om dit vervolgens in de benodigde porties in zakjes in de vriezer te stoppen. Per keer een zakje eruit en ze kunnen direct in de pan zonder dat je ze nog moet snijden/knippen.
Broadway
30-07-2026 om 14:15
Zandhaas schreef op 30-07-2026 om 13:43:
O schiet me nog wat te binnen. Wij eten best vaak recepten met blokjes kipfilet. Nu is knippen sowieso sneller als snijden, maar ik vind het nog steeds een stom klusje. Eens in de zoveel tijd (als het in de aanbieding is) koop ik een paar kg filet bij de slager, maak mezelf ff kwaad en knip alles in stukjes om dit vervolgens in de benodigde porties in zakjes in de vriezer te stoppen. Per keer een zakje eruit en ze kunnen direct in de pan zonder dat je ze nog moet snijden/knippen.
supertip! ik doe dat met mijn werklunches. 2x per week heb ik een warme lunch en daarvoor heb ik alles per portie in de vriezer liggen: gegrilde groenten, bulgur, zoete aardappel, kip.
ik hoef dan alleen maar 3 zakjes te kiezen die ik meeneem en ben klaar voor de lunch
Kampeerder
30-07-2026 om 15:20
Zandhaas schreef op 30-07-2026 om 13:43:
Als je het bij de slager koopt wil die het dan niet snijden?
Verder denk ik dat met een goed mes, snijden echt veel sneller is. Ik snijd eerst alles in repen en dan alle repen van één filet tegelijk in stukjes. Het afwassen van de plank is meer werk dan het snijden van de kip. Vind ik dan.
stokstaart
30-07-2026 om 16:00
Hoe doen jullie dat met een sociaal leven en werk? Ik ga 4x9 werken. Dat deed ik al maar nu krijg ik er ook 2u reistijd bij. Dat koken en eten komt wel goed maar ik sport veel, heb hobbies en een berg vrienden. En mijn lief vindt het niet gezellig als ik in het weekend standaard de hort op ben met vrienden of sporten (En ik ook niet gelukkig).
Euphoria
30-07-2026 om 16:13
stokstaart schreef op 30-07-2026 om 16:00:
Hoe doen jullie dat met een sociaal leven en werk? Ik ga 4x9 werken. Dat deed ik al maar nu krijg ik er ook 2u reistijd bij. Dat koken en eten komt wel goed maar ik sport veel, heb hobbies en een berg vrienden. En mijn lief vindt het niet gezellig als ik in het weekend standaard de hort op ben met vrienden of sporten (En ik ook niet gelukkig).
Groepsdates en speeddating….met de vrienden wel te verstaan.
Marty1984
30-07-2026 om 18:04
stokstaart schreef op 30-07-2026 om 16:00:
Partner dumpen
.
En prioriteiten stellen. Je kan niet én voltijds werken én een partner hebben én een huishouden draaiende houden én massa's sporten én een uitgebreide vriendenkring elk weekend draaiende houden. En misschien af en toe nog op familie-bezoek gaan ook.
Is het een optie om naar het werk te fietsen? Of om 2 keer per week op een totaal onchristelijk uur te sporten? Zoals bijvoorbeeld opstaan om 5u ofzo om te gaan joggen / fitnessen voor je naar je werk vertrekt?
Partner meeslepen naar een deel van je vrienden zodat je wel samen onderweg bent en hij niet het hele weekend op jou zit te wachten? (Waarbij de anderen ook hun partners meeslepen, zodat hij niet de enige is.)