Huis, tuin en keuken
Frogger
22-07-2026 om 10:45
"Lifehacks" voor de fulltime werkende mens
Vanwege een personeelsprobleem ga ik volgend jaar iig starten als fulltimer. Nu werk ik 3 dagen, vanaf september 5 dagen.
Ik heb nooit veel structuur in de week nodig gehad, op mijn werkdagen eten we gewoon vrij laat (tussen half 8 en 8) en huishouden doe ik op mijn vrije dagen.
Maar die vrije dagen zijn zo weg, en ik denk dat ik nog niet alles goed doordacht heb. Nu ben ik sowieso vrij chaotisch dus wellicht dat ik hier wat tips kan krijgen van mensen die hun leven zo mooi op orde hebben ![]()
Nu kunnen we een hulp krijgen op korte termijn, dus dat deel is al aangepakt. De gewone dagelijkse dingen blijven doorgaan natuurlijk. Ook is het voor mijn kinderen ook weleens fijn om bijtijds te eten. Ik verwacht wel iets eerder naar huis te kunnen nu ik fulltime ga werken.
Mijn partner is minder belastbaar, werkt vanuit huis en is er als achterwacht voor oudere kinderen (11 en 13).
Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben.
MMcGonagall
22-07-2026 om 14:26
Ik was als ik tijd heb en/of de wasmand niet meer dicht kan en/of als we iets nodig hebben dat ertussen ligt. Iedereen heeft zijn eigen mand voor schone was. Die mag hij opvouwen, op een hoopje in de kast of de wasmand als kast gebruiken. In de praktijk komen alle varianten voor. Mijn wasmand is dus eigenlijk altijd bijna leeg, want het is niet echt werk.
Herfstappeltaart
22-07-2026 om 14:35
Miepjecody schreef op 22-07-2026 om 13:06:
[..]
Maar waarom moet dat OLAD genoemd worden dan?
Doe niet zo flauw joh.
Frogger
22-07-2026 om 15:17
Dank voor alle tips al.
OLAD (prima terminologie hoor, bekt lekker) klinkt goed want ik ben nu echt een spaarder en start op m'n vrije dag aan bergen was.
Boodschappen bestellen doe ik al, maar ik vergeet altijd wel weer wat. Dus daar wat beter over nadenken helpt ook.
En ik dacht vooruit koken. Op zondag voor maandag/dinsdag. Op woensdag voor donderdag/vrijdag.
Zo'n robotstofzuiger lijkt me ook wel wat. Domme vraagt wellicht, maar valt zo'n ding niet van de trap als je hem voor boven wil gebruiken?
Thuis werken gaat helaas niet, ik ben leerkracht basisonderwijs. En ik start dus zonder duo. Iemand vroeg of ik wel fulltime wil werken. Nou, liever niet. Maar hopelijk levert het ook ergens tijdwinst op (geen overdracht/dingem makkelijker laten liggen).
Broadway
22-07-2026 om 15:26
mijn robot valt niet van de trap. ik heb wel voor de zekerheid in de app nog een extra barrière gemaakt.
beneden heb ik een robot die ook dweilt en beiden legen ze zichzelf. heerlijk.
je kunt niet thuiswerken dus moet plannen en verdelen. zoals ik al zei niet alles op een vrije dag doen, maar maandag de wc, dinsdag de badkamer, keuken elke dag tijdens/na koken etc. zo vaak jij dingen wil doen inplannen. idem voor die olad. dat werkt gewoon anders zit je op zaterdag ineens 4 uur te klooien met was, poetsen en de boodschappen
Kampeerder
22-07-2026 om 15:49
Frogger schreef op 22-07-2026 om 15:17:
Dank voor alle tips al.
OLAD (prima terminologie hoor, bekt lekker) klinkt goed want ik ben nu echt een spaarder en start op m'n vrije dag aan bergen was.
Boodschappen bestellen doe ik al, maar ik vergeet altijd wel weer wat. Dus daar wat beter over nadenken helpt ook.
En ik dacht vooruit koken. Op zondag voor maandag/dinsdag. Op woensdag voor donderdag/vrijdag.
Zo'n robotstofzuiger lijkt me ook wel wat. Domme vraagt wellicht, maar valt zo'n ding niet van de trap als je hem voor boven wil gebruiken?
Thuis werken gaat helaas niet, ik ben leerkracht basisonderwijs. En ik start dus zonder duo. Iemand vroeg of ik wel fulltime wil werken. Nou, liever niet. Maar hopelijk levert het ook ergens tijdwinst op (geen overdracht/dingem makkelijker laten liggen).
Wat mij ook door zo'n periode heeft geholpen was op maandag lunch meenemen voor de hele week. Zak met tien boterhammen op werk in de vriezer. Beleg en fruit mee voor een week, alles in een grote trommel in de koelkast. Hoef je vier dagen nergens aan te denken.
Marty1984
22-07-2026 om 16:03
De oudste kinderen elk 1 keer per week of per 2 weken laten koken.
Mogen ze tijdens het weekend nadenken over wat ze willen maken.
Vrijdagavond uitroepen tot pizza- of friet-night. Tenzij het op zaterdag of zondag ook al pizza is.
Als je persé spullen gestreken wil zien de strijk uitbesteden of voor de tv doen. Maar bij het merendeel van de spullen vind ik strijken totaal overbodig.
Een grote kalender ophangen. Bij 3 dagen ben je vast wel regelmatig thuis als de kinderen hobby's en afspraken hebben, bij 5 dagen mag iedereen weten wanneer de kinderen afspraken hebben zodat bijvoorbeeld je man mee naar vervoers-oplossingen kan zoeken.
Man verantwoordelijk maken om tijdens zijn middagbreak vergeten boodschappen, brood of vers beleg te halen.
Niet verwachten dat alles vanaf dag 1 perfect draait. En aanvaarden dat 2 keer per week boodschappen doen ook een optie is.
Kamerdeuren van de kinderen dichttrekken. Rommel die je niet ziet is er niet
. Ze zijn vanaf nu zelf verantwoordelijk voor hun kamer.
Hoogstens dring je in een schoolvakantie eens binnen voor de ergste afwas.
Moet je persé op school blijven na de lessen? Is het ook een optie om bijvoorbeeld op woensdag - of zelfs 2 dagen per week - vroeger door te gaan en 's avonds thuis verbeterwerk te doen of lessen voor te bereiden? Overleg met co-leerkracht is namelijk niet meer nodig
. Geeft je thuis mogelijk ademruimte.
Mevrouw75
22-07-2026 om 16:08
Marty1984 schreef op 22-07-2026 om 16:03:
De oudste kinderen elk 1 keer per week of per 2 weken laten koken.
Mogen ze tijdens het weekend nadenken over wat ze willen maken.
Vrijdagavond uitroepen tot pizza- of friet-night. Tenzij het op zaterdag of zondag ook al pizza is.
Als je persé spullen gestreken wil zien de strijk uitbesteden of voor de tv doen. Maar bij het merendeel van de spullen vind ik strijken totaal overbodig.
Een grote kalender ophangen. Bij 3 dagen ben je vast wel regelmatig thuis als de kinderen hobby's en afspraken hebben, bij 5 dagen mag iedereen weten wanneer de kinderen afspraken hebben zodat bijvoorbeeld je man mee naar vervoers-oplossingen kan zoeken.
Man verantwoordelijk maken om tijdens zijn middagbreak vergeten boodschappen, brood of vers beleg te halen.
Niet verwachten dat alles vanaf dag 1 perfect draait. En aanvaarden dat 2 keer per week boodschappen doen ook een optie is.
Moet je persé op school blijven na de lessen? Is het ook een optie om bijvoorbeeld op woensdag - of zelfs 2 dagen per week - vroeger door te gaan en 's avonds thuis verbeterwerk te doen of lessen voor te bereiden? Overleg met co-leerkracht is namelijk niet meer nodig. Geeft je thuis mogelijk ademruimte.
Mijn ervaring, als (voorheen) fulltime werkende docent, dat dat voor mij net niet een lifehack is. Op school doorrammen tot alles af is, werkte voor mij vele malen beter dan thuis weer een soort van opnieuw opstarten. Vroeg beginnen hielp wel, dan zat alles nog vers in mijn hoofd en zat de druk lekker op de ketel. Liefst begin ik half 8 (en dwong partner zo de ochtendshift te doen, want was voor half 7 de deur uit).
Mevrouw75
22-07-2026 om 16:15
Ik maakte best vaak voor 2 dagen eten.
Heb hele simpele maaltijden voorhanden, zodat je niet na hoeft te denken, maar blind pannenkoeken kan gaan staan bakken ofzo. Kinderen dekken de tafel. Tussendoor ruim je de vaatwasser al leeg en in.
Partner is verminderd belastbaar, maar wat kan hij wel oppakken? Was in de machine gooien? Overzetten naar de droger?
Ik deed vaak een was 's avonds in de machine en voor ik de fiets pakte haalde ik het over naar de droger.
Roos57
22-07-2026 om 16:15
Frogger schreef op 22-07-2026 om 15:17:
. Iemand vroeg of ik wel fulltime wil werken. Nou, liever niet. Maar hopelijk levert het ook ergens tijdwinst op (geen overdracht/dingem makkelijker laten liggen).
Het is door personeel tekort staat in je OP
En jij wil liever niet.
Waarom zeg je dan ja en geen nee
Herfstappeltaart
22-07-2026 om 16:19
In mijn werkende leven vond ik ik vooral de maaltijden goed voorbereiden tijdbesparend (en ook rust geven omdat het nadenken erover niet meer hoeft). Weekmenu maken, alle boodschappen daarvoor in huis halen (of laten brengen) en dingen als rijst koken meteen voor meerdere keren doen en in porties in de vriezer). Ook aardappels koken voor meerdere dagen en daarna opbakken bijvoorbeeld. Gehaktballen (als je vlees eet) gelijk 10 stuks en invriezen, dat soort dingen. En elke dag even opruimen scheelt ook werk. Geen chaos laten ontstaan.
Frogger
22-07-2026 om 16:24
Kampeerder schreef op 22-07-2026 om 15:49:
[..]
Wat mij ook door zo'n periode heeft geholpen was op maandag lunch meenemen voor de hele week. Zak met tien boterhammen op werk in de vriezer. Beleg en fruit mee voor een week, alles in een grote trommel in de koelkast. Hoef je vier dagen nergens aan te denken.
Kijk, dit soort dingen bedenk ik dus gewoon niet. Maar gaat 's ochtends weer tijd schelen.
Roodkapjeendewolf
22-07-2026 om 16:29
Het huis ontspullen! Zorg dat alles een vaste plek heeft en leer jezelf aan alles meteen op te ruimen en voor je naar bed gaat keuken en woonkamer schoon achter te laten. Een opgeruimd huis brengt meer rust en het nodigt ook meer uit om snel iets te poetsen of te koken.
MMcGonagall
22-07-2026 om 16:30
Ik kook nooit vooruit. Op dagen dat ik laat thuis ben, eten we iets dat binnen een half uur op tafel staat. Sowieso hebben we drie keer per week Hello Fresh, dat scheelt nadenken over het eten en bezorgen alle ingrediënten. Een airfryer bespaart ook tijd. Aardappeltjes erin, groente en vlees maken, en je bent alweer klaar, of tray bake, dat bereidt zichzelf. Dat kunnen je man of kinderen ook prima regelen.
Je hoeft geen supermens te zijn om fulltime te werken. Ik doe dat al 35 jaar, waarvan 27 jaar als alleenstaande ouder.
Kampeerder
22-07-2026 om 16:35
Frogger schreef op 22-07-2026 om 16:24:
[..]
Kijk, dit soort dingen bedenk ik dus gewoon niet. Maar gaat 's ochtends weer tijd schelen.
Het werkt alleen als collega's er niets van nemen. In een eerdere baan kon dat niet. Was een collega die gerust brood zou pakken uit een zak waar drie keer je naam op stond die even een plakje kaas leende uit een trommel met voorraad voor een week, want zou niet gemist worden.
Dolfje
22-07-2026 om 16:56
Roos57 schreef op 22-07-2026 om 16:15:
[..]
Het is door personeel tekort staat in je OP
En jij wil liever niet.
Waarom zeg je dan ja en geen nee
Inderdaad.
Zoiets zou ik best tijdelijk kunnen doen maar dan heb ik het over een duidelijke termijn van Max een kwartaal of zo.