Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

leuke klusjes/stomme klusjes

oudmaarnognietkoud schreef op 09-05-2025 om 21:36:

[..]

Hier ook, elke 14 dagen 3 uurtjes hulp. Mijn handen mankeren gelukkig niets maar ik heb wel wat problemen met mijn longen.

En daardoor is er tijd en energie over voor andere dingen.  Tenminste,  ik hoop dat voor jou ook geldt 

Rotklusjes vindt ik schoonmaken en opruimen. De was vind ik minder erg. Bedden verschonen gaat ook wel, maar het is allemaal niet mijn hobby.
Klusjes in de tuin vind ik wel leuk en van onkruid tussen de tegels weg krabben wordt ik zen.
Schilderen vindt ik ook leuk.

Vaak ook gebrek aan energie, waardoor ik echt geen zin heb. De lat kan dan ook laag liggen.
Als ik meer ga verdienen dan gaat er zeker geld naar een schoonmaakhulp, dat lijkt me de ultieme luxe.

leuk om te lezen, een heerlijk topic op de vrijdagavond

Ik vind het bestek uit de vaatwasser uitruimen echt heel irritant. Dat laat ik liggen voor mijn man of kinderen. En de pluisjes uit de droger halen. De bakken buiten zetten. Glas wegbrengen. Allemaal stom. Planten water geven heb ik ook mn plezier in verloren. Bedden verschonen ook stom al helpt het wel dat we inmiddels wasbaredekbedden van Zelesta hebben.
Wat ik 'leuk' vind / veel voldoending geeft (dat hangt denk wel met elkaar samen) is een echt vies en rommelig huis opruimen, stofzuigen en dweilen. Ben sowieso gek op dweilen. De was doen en strijken vind ik ook niet erg, maar ik luister dan wel een boek of kijk een film. Opruimen vind ik niet zo heel leuk maar geeft wel rust. Mijn dochters helpen gelukkig hier steeds meer met mee. 

ik houd niet van koken en bakken. Het is veel werk en binnen 10 minuten verorberd.
Wel van de was doen en strijken en alles netjes gesorteerd opruimen. Ouderwets met de hand afwassen vind ik prettig werk, vaatwasser in en uitruimen niks aan. Badkamer en wc doen prima. Afzuigkap schoonmaken vervelend. Koelkast trouwens ook.
Kleding repareren heb ik wel lol in. De tuin is niet m’n grote liefde qua onderhoudswerk, dat doe ik met een afstreepsysteem een kwartiertje per dag. Ongeveer. 

Wc en badkamer schoonmaken, planten water geven en dweilen vind ik stom. Stofzuigen ook maar ik heb nu een Roomba en een Dyson dus dat hoeft bijna niet meer, en als het moet gaat het fijner met een Dyson. Afwassen is ook kak, maar ik heb een vaatwassertje dus dat hoeft ook niet veel meer gelukkig.

Keuken opruimen, vaatwasser in en uit ruimen, was draaien, kleding opruimen, bed opmaken, planten potten, dieren voeren en boodschappen doen vind ik satisfying.

Strijken doe ik niet en huisdieren verschonen en stoffen of dingen als de koelkast schoonmaken vind ik een neutraal klusje. Ik wil zeggen dat ik koken leuk vind maar wat ik doe is niet echt koken maar meer klaar maken dus laat ik de kookgoden maar niet offenden.

Als er een hel bestaat dan is het een gigantische vieze oven die schoongemaakt moet worden.

oudmaarnognietkoud schreef op 09-05-2025 om 19:49:

[..]

Je herinnert mij ergens aan. Belastingaangifte, ik denk dat ik elk jaar een van de laatste ben. En die van mij is heel simpel. Half uurtje werk.

Half uur.😱De mijne duurt 5 minuten.

ToetieToover schreef op 09-05-2025 om 20:16:

Een stomme klus vind ik gaten boren in de muur. Die is ondoordringbaar en ik heb daarom veel minder aan de muur hangen dan ik zou willen. Onderhoudsklusjes en schoonmaken vind ik niet vervelend. We hebben de taken naar voorkeur verdeeld: ik doe de ‘natte’ klussen en vriend de ‘droge’ klussen. Hij stofzuigt, ik dweil. Hij stoft af, ik neem nat af. Hij wast de gordijnen, ik lap de ramen.

Heerlijke klussen vind ik de planten verzorgen, zowel binnen als buiten. Koken is voor mij ook geen straf, vriend doet daarna de afwas

Tesa Plakspijkers! Zo  ongeveer 90% van wat er bij mij hangt, hangt aan plakspijkers.

Over het algemeen is het einde hobby zodra ik de hobbywerkzaamheden als een klus ga ervaren.

Ik vind niet een klusje in /om huis leuk. Hooguit het een minder erg dan het ander maar  het is allemaal een noodzakelijk kwaad.

Oh asperges schillen,  ben ik echt zo slecht in met die draden, dat ik de geschilde variant haal, die een of twee keer per jaar dat we ze eten.  

En ik heb een hekel aan strijken. Doe dat amper. De was vind ik niet zo erg,  het is alleen wel een erg vaak terugkomende klus.  

Vaatwasser uitruimen vooral de bestekbak en bed verschonen heb ik een hekel aan. Bij de herverdeling van de klussen toen man stopte met werken heb ik ze dan ook op zijn bord gelegd net als de ramen zemen.

Ik vind veel niet erg om te doen, wel dat ik het zo vaak moet doen,whahahah.
Ik kook en bak graag, opruimen erna,dat vind ik een rotklusje maar de schone aanracht erna maakt me weer blij dus doe ik het braaf.
Sperziebonen schoonmaken is niet favoriet. Asperge schillen gaat wel. Het is dat ik ze heerlijk vind. Sinds ik een dunschiller in aardappelmesmodel van Temu heb gaat t wel veel fijner. Op een of andere manier lukt het met andere als linkshandige niet fijn. Zo’n brede geeft asgerges met stukjes vel ….
Ramen wassen heb ik wel een hekel aan als ik klaar ben, het klusje op zich niet, maar ze zijn nooit schoon.

In mijn beleving zie ik het ongeveer hetzelfde als een verliefdheid: zodra je niet meer betoverd bent door de illusie van het geluk wat je bereiken wil en je vooral verplichte saaie narigheid ziet is het over.

Sinds een paar weken is onze vaatwasser uit de keuken omdat we aan het verbouwen zijn. Ik heb mijn hele leven gedacht dat ik een hekel had aan afwassen maar het blijkt dat ik het een klusje van niks vind dat veel voldoening geeft! Glazen en bestek vind ik echt veel beter schoon en glanzend als ik het zelf doe.  Toch vermoed ik dat ik,  als over drie weken de nieuwe keuken staat, ik het weer lekker aan het apparaat overlaat.

Aan ramen zemen heb ik een hartgrondige hekel.  In mijn vorige huis vervloekte ik de schuifpui en ik had me voorgenomen dat als ik ooit ging verhuizen,  ik nooit meer een huis met een schuifpui zou nemen.  Dat is gelukt. Helaas hebben we in dit huis twee keer zoveel ramen en waar ik de schuifpui gewoon zonder laddertje kon zemen, moet ik bij deze ramen steeds klimmen en het laddertje verzetten om ze helemaal te kunnen doen.  Ik woon hier nu een jaar, had me voorgenomen ze dit keer netjes bij te houden. Ik heb ze al twee keer gezeemd. Boven nog nooit. 

Knutselkei schreef op 10-05-2025 om 08:01:

Sperziebonen schoonmaken is niet favoriet. Asperge schillen gaat wel. Het is dat ik ze heerlijk vind. Sinds ik een dunschiller in aardappelmesmodel van Temu heb gaat t wel veel fijner. Op een of andere manier lukt het met andere als linkshandige niet fijn. Zo’n brede geeft asgerges met stukjes vel ….

Ah natuurlijk.  Niet bij stilgestaan, maar de oorzaak zal inderdaad mijn linkshandigheid wel zijn... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.