Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Lampe berger

Ik zit erover te denken om een lampen berger aan te schaffen.  Maar is dat het nu waard? 
Je koopt de brander, de parfums, de lont etc. Maar heeft er iemand hier ervaring mee?
Hoe vaak vul je de brander, vervang je de lont, en gebruik je hem? Mijn zoon is allergisch aangelegd. Ik hoor over lampe berger dat die de lucht ook kan reinigen, hoe moet ik dat voor me zien?
Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft.


ik vind m prettig voor als er hier sporadisch een frietpan aan heeft gestaan. Of na een feestje. Het maskeert de lucht niet alleen, het reinigt echt. 

ik zou zoiets een keertje lenen van iemand want het lijkt mij vreselijk én het kan erg per persoon verschillen. En dan kan je zoon testen of het allergische reactie oproept? 

Maar je kunt ook eens wierook opsteken, of een tijdelijke, goedkopere, luchtverfrisser gebruiken. Ik kan me zelf niets voorstellen bij een continue namaak-lucht in huis (hoe 'duur' dan ook), maar misschien bedoel je het af en toe te gebruiken, zoals je 's winters af en toe een kaarsje opsteekt?

gr Angela

Bloempot

Bloempot

05-08-2021 om 20:59 Topicstarter

helaas ken ik niemand die er 1 heeft. Wierook kan mijn zoon niet tegen. Ik steek wel eens een geurkaars aan. Maar die reinigen de lucht natuurlijk niet. Ik vraag me heel erg af hoe of dat nou echt werkt. En voor hoe lang enzo.

Ik kan er niet tegen als iemand zo'n ding aan heeft staan. 't slaat op m'n luchtwegen. 

je schijnt ook een geurloze olie te hebben. De lucht wordt gereinigd zonder geur. Ik twijfel zelf nog of ik het ga proberen. 

https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-een-luchtreiniger.html

Een luchtreiniger is een apparaat waarmee je (fijn)stof, bacteriën, pollen en ziektekiemen uit de lucht filtert. Dit doen luchtreinigers aan de hand van verschillende reinigingstechnieken, zoals reinigen met filters of reinigen met ionisatie. Een luchtreiniger helpt bij het verminderen klachten bij allergie of astma

Een geurend ding neerzetten is iets heel anders als ik dit zo lees. Het is een beetje alsof je je geen deodorant gebruikt om oorzaak zweetlucht weg te nemen, maar dat je zweetlucht maskeert met heftige 'deo spray'

https://rubriek.nl/lifestyle-wonen/schonere-lucht-in-huis/

Een kaars geeft niet alleen sfeer, maar zuivert ook de lucht. Kies wel voor kaarsen van bijenwas. Kaarsen met paraffine zorgen voor bijproducten van petroleum in de lucht. Kaarsen van bijenwas branden schoon en neutraliseren de lucht en verwijderen giftige stoffen en geurtjes.


https://www.trouw.nl/nieuws/de-kwaliteit-van-de-lucht-in-huis-is-prima-te-meten-maar-of-die-te-reinigen-is-is-de-vraag~b34e301b/


“De meeste vragen aan onze advieslijn gaan over gezonde binnenlucht”, zegt Herman Vijlbrief van het Longfonds. “Wij krijgen ook regelmatig vragen over apparatuur.”

Wie zich oriënteert op luchtreinigers, ontdekt dat er diverse technologieën in omloop zijn, elk met andere technische eigenschappen en prestaties. Lukraak een apparaatje kopen dat de lucht zegt te reinigen, kan uitlopen op een prijzige teleurstelling. Het is dus zaak eerst te ontdekken waaraan je behoefte hebt. Pas dan kun je besluiten naar welke apparatuur je op zoek gaat.

Om te beginnen wil je weten wat de huidige kwaliteit van de binnenlucht is. Daarvoor ­bestaan hippe luchtmetertjes, zoals de Flow van Plume Labs. Het designapparaatje met kleine luchtinlaten meet en monitort de binnen- als de buitenlucht. De Flow vertelt je via een app wat de actuele luchtkwaliteit op een bepaalde plek is. Hetzelfde doet de Uhoo, maar dan alleen binnenshuis. Op je smartphone lees je wat je Uhoo meet: van de actuele (fijn)stoffigheid tot stikstofdioxide- en ozonconcentraties in de babykamer.

Natuurlijk bestaan er meters met een saai ontwerp en weinig functies. De meeste thuisluchtmeters zijn echter speciaal ontworpen als sierstuk voor het interieur. Ze werken met ­wifiverbindingen en monitoren veel verschillende zaken. Zo claimt EdiGreen Home’s fijnstof- en luchtkwaliteitsmeter onder meer vluchtige organische stoffen te meten die ­vrijkomen uit verf en bouwmateriaal in nieuwe huizen. Luchtmeters kosten al snel een paar honderd euro.

Wie de kwaliteit van de binnenlucht kent, moet kiezen of hij daar al dan niet met behulp van een apparaat iets aan wil doen. In de luchtreinigersbranche is een strijd gaande over welke techniek het beste werkt. Er zijn websites waarop ‘mythes’ worden ontkracht. Een beproefde techniek is zuivering met Hepa-filters (high-efficiency particulate air). Ionisatie is een andere veelgebruikte techniek. Ten derde zijn er reinigers die ongezonde stoffen onschadelijk zeggen te maken.

Hepa-filters zuiveren bijna honderd procent van de schadelijke minuscule stofdeeltjes uit de lucht. Er zijn verschillende Hepa-filteringsklassen. Bij aanschaf is het de moeite waard de klasse te checken. De strengste klasse, U17, moet minstens 99,999995 procent van de stofdeeltjes van 0,3 micrometer uit de lucht halen. Zelfbenoemde Hepa-koning is het merk IQAir uit schone-bergluchtland Zwitserland. De IQAir-prijzen liggen ruim boven de duizend euro. Alternatieven met mooie designs bieden onder andere Philips, Dyson en Venta.

Neergeslagen, niet verdwenen

Ionisatie is een andere veelgebruikte luchtreinigingstechniek. Reinigers, zoals die van Sharp, hebben vaak óók Hepa-filters. Elektrisch geladen deeltjes (ionen) die in huis worden verspreid laten stofdeeltjes neerslaan in de omgeving. De werking roept vragen op: partikels zweven uiteindelijk niet meer rond, maar verdwijnen ook niet vanzelf. Meer kritiek vanwege de gezondheid klinkt er op ozongenerators. Ze reinigen niet alleen, maar produceren ook ozon. De overheid van de Amerikaanse staat Californië raadt ze af.

Een andere categorie luchtreinigers is bedoeld om schimmels, virussen en bacteriën te doden, onder meer met uv-straling of verhitting binnen in een keramische kern. Reinigers van Airfree (vanaf 115 euro) beloven de lucht te steriliseren.

Het Longfonds biedt relaties korting bij Allergiezorg. Ze kunnen zelf kiezen welk product ze aanschaffen; het Longfonds raadt overigens Hepa-filtering aan. Toch is het de vraag of je een luchtreiniger in huis moet willen halen, zegt Vijlbrief. “Luchtreinigers kunnen mogelijk een bijdrage leveren aan gezonde binnenlucht, maar de invloed op onze gezondheid is op basis van de beschikbare informatie nog niet precies vast te stellen.”

Gratis hulp biedt het Longfonds wel. Ook is het boek ‘Gezonde lucht binnen’ te down­loaden met tips voor goed ventileren en om de afzuigkap beter te gebruiken.

gr Angela

Ik gebruik ‘m niet vaak want de olie is erg duur. Maar het is wel de beste geurbrander die ik ken. Als er bijvoorbeeld gegourmet is, gaat hij altijd aan en dat helpt. Wierook slaat veel meer op mijn ademhaling dus dat doe ik alleen buiten. Voor gewoon een lekker geurtje doe ik olie op zo’n keramiek geval dat in het stopcontact gaat. De kwaliteit van de geur bepaalt of je de geur goed ruikt. 
Of dat verkooppraatje van dat reinigen echt waar is of hocus pocus? Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken. 
Ik heb trouwens voor een paar euro bij de grote Chinese webshop een paar lonten besteld. In NL heb je ook (iets) goedkopere merken. Zoek naar katalytische brander. 

Ik heb er twee, onnodig dus om te zeggen dat ik het waard vind 
Ik gebruik ze in de winter bijna dagelijks als het beter weer is minder maar zeker twee keer per week.
Ik vul ze als het nodig is, bij dagelijks gebruik schat ik zo om de twee weken.
Het lont vervang ik een keer per jaar.
Je hebt heel veel verschillende geuren waaronder dus ook de neutrale die volgens Lampe Berger "de lucht zuivert van bacteriën zonder te parfumeren".
Of dat zo is durf ik niet te zeggen want ik hou van de zware luchtjes, appeltaart was mijn favoriet maar die is helaas niet meer te koop.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 21:48

Ik heb er ook staan. Gebruik nu wel lonten van Ome Ali en vloeistof van Pure Lampe. Heb ook wat flesjes geurolie staan waarvan ik soms een paar druppels gebruik. De meeste kant en klare geuren vind ik toch te sterk. 
Vind zelf de geurolie schone was, sandalwood/musk, jasmijn, groene thee en patchouli erg lekker. Maar wel een paar druppels en geen half flesje.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 21:50

Tover-Feetje schreef op 05-08-2021 om 21:46:

Ik heb er twee, onnodig dus om te zeggen dat ik het waard vind
Ik gebruik ze in de winter bijna dagelijks als het beter weer is minder maar zeker twee keer per week.
Ik vul ze als het nodig is, bij dagelijks gebruik schat ik zo om de twee weken.
Het lont vervang ik een keer per jaar.
Je hebt heel veel verschillende geuren waaronder dus ook de neutrale die volgens Lampe Berger "de lucht zuivert van bacteriën zonder te parfumeren".
Of dat zo is durf ik niet te zeggen want ik hou van de zware luchtjes, appeltaart was mijn favoriet maar die is helaas niet meer te koop.

https://www.pure-lampe.com/voordelige-navulling-geurolie-geurstof-katalytische-lampe-aromalamp/geurolie-geurstof-warme-appeltaart



Dankjewel @Tickel
Ik koop altijd de originele Lampe Berger geuren maar dit is zeker het proberen waard.
Als het even kon zat ik de hele dag mijn appeltaart luchtje op te snuiven, als ik had geweten dat het een tijdelijke lucht was had ik heel groot ingeslagen.

Ik had er één die ik geregeld gebruikte toen ik nog een hond had en zelf rookte. Inmiddels stond het ding nog maar 2 x per jaar ofzo aan en heb hem verkocht op marktplaats. Ik vond de meeste geuren veel te sterk. Deed de fresh linnen geur er in met de helft geurloze olie dan was het beter te doen.
nu doe ik voor de lekkere geur soms zo’n brandertje met onder een waxinelichtje en boven een waterbakken met paar druppels olie. Dat brandertje / houdertje kocht ik voor 1 euro bij de kringloop. De olie is vaak 1+1 bij Holland & Barrett. 
voor het weghalen van kookluchtjes zet ik her en der een klein bakje (schoonmaak) azijn neer dat helpt prima. Veel goedkoper ook zo. 

Angela1967 schreef op 05-08-2021 om 20:52:

ik zou zoiets een keertje lenen van iemand want het lijkt mij vreselijk én het kan erg per persoon verschillen. En dan kan je zoon testen of het allergische reactie oproept?

Maar je kunt ook eens wierook opsteken, of een tijdelijke, goedkopere, luchtverfrisser gebruiken. Ik kan me zelf niets voorstellen bij een continue namaak-lucht in huis (hoe 'duur' dan ook), maar misschien bedoel je het af en toe te gebruiken, zoals je 's winters af en toe een kaarsje opsteekt?

gr Angela

Niet te vergelijken met luchtverfrisser of wierook. Die voegen alleen een extra geur toe. Die lost het niet op, zoals na het gourmetten. Dat doet Lampe Berger wel

Bloempot

Bloempot

06-08-2021 om 08:12 Topicstarter

is Ashleigh en burwood dan eigenlijk hetzelfde als lampe berger?

Lampe Berger vloeistof vind ik beter branden dan andere soorten. Daarvan raakt de brander eerder ‘verstopt’ en dan ben ik weer aan de slag met mijn crème brulée-brander om het steentje op gang te helpen. 

Als je de brander niet geregeld brandt, raakt het steentje ook verstopt. Dan heb je een nieuwe nodig en die zijn niet goedkoop. Ik heb laatst in een kringloopwinkel en hele brander met lont/brandsteen gekocht alleen voor de lont, voor €1,95. Lonten droog bewaren voorkomt dit probleem.

Dit zijn de enige nadelen die ik kan bedenken, ik heb vier van die dingen inmiddels zodat ik meerdere geuren tegelijk kan gebruiken maar in de praktijk is er 1 geur favoriet  .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.