Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Klimaatverandering: Pak een emmer, we gaan zelf de wereld blussen (tree huggers united)


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 09:25

Zo'n was-ei ken ik niet. Klinkt op zich wel aardig. 
Zie bij de reacties staan dat iemand ook wasnoten gebruikt. Ken ik ook niet. Ben benieuwd naar ervaringen.

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 09:27

Ja, ik heb zo'n ei. Het werkt wel maar bij sportwassen en handdoeken zou ik toch kiezen voor poeder van Klok of zo. Maar voor gewone kledibg werkt ie prima, ook bij 20 graden.

De geur ruik ik trouwens nauwelijks.

wasnoten, zijn dat van die schillen? Heb ik ook nog weleens naar gekeken.

Ik vond zelf dit wel interessant klinken, vooral omdat het ook geschikt is voor handwas. Dat doe ik eigenlijk alleen met mijn borduurwerken, maar daarbij is poeder niet handig.

https://brauzz.com/products/wasstrips-zeebries?gclid=Cj0KCQjw7MGJBhD-ARIsAMZ0eevQPn8eGfmF2ovRQj053SVpmkzdzFReqsSdodZqLCdFAZrN_pLw00UaAoNTEALw_wcB

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 09:42

Marquise schreef op 02-09-2021 om 09:27:

Ja, ik heb zo'n ei. Het werkt wel maar bij sportwassen en handdoeken zou ik toch kiezen voor poeder van Klok of zo. Maar voor gewone kledibg werkt ie prima, ook bij 20 graden.

De geur ruik ik trouwens nauwelijks.

Wat maakt sportwassen en handdoeken anders? 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 09:46

Zweet. 

Edit: en dat ei kan tot max 60 graden. Al mijn handdoeken gaan op 60 graden dus dat is wel op het randje. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 09:48

Marquise schreef op 02-09-2021 om 09:46:

Zweet.

Ah!  Ik zag het verband niet. Dacht aan handdoeken na het douchen versus stinkkleren. 

Je noemt specifiek Klok. Is dat ook anders dan willekeurig ander merk? 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 09:50

Nee, Klok heeft wel een aardige reputatie op het gebied van milieuvriendelijk en is niet prijzig en werkt. Ik heb duurdere wasmiddelen gehad die niet goed werkten.  Maar AH eigen merk werkt ook.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 09:54

Marquise schreef op 02-09-2021 om 09:50:

Nee, Klok heeft wel een aardige reputatie op het gebied van milieuvriendelijk en is niet prijzif en werkt. Ik heb duurdere wasmiddelen gehad die niet goed werkten. Maar AH eigen merk werkt ook.

Oké. Nooit geweten. Vond Klok altijd zo ouderwets klinken.  

Ik heb Marcel's. Erg prijzig. Dat gebruik ik samen met Neutral. Die is geurloos. Marcel's ruikt lekker en helpt iets beter tegen zweet in oksels van shirts. 

Ben ik zo goed genoeg bezig denken jullie? 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 09:59

Ik gebruik ook groene zeep uit zo'n pot, baking soda en azijn.  Oma's schoonmaakkast zag er gelijkaardig uit.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 10:48

Marquise schreef op 02-09-2021 om 09:59:

Ik gebruik ook groene zeep uit zo'n pot, baking soda en azijn. Oma's schoonmaakkast zag er gelijkaardig uit.

Haha, leuk! 

Ik wil die heilige drie-eenheid ook nog een keer gaan aanschaffen. Azijn heb ik (moet het schoonmaakazijn of huishoudazijn zijn?). Ik heb ook soda, maar ik blijf maar vergeten of dat hetzelfde is als baking soda. 

En groene zeep heb ik sinds kort in een spuitfles. Eigenlijk ook niet milieubewust.

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 12:12

Hen74 schreef op 02-09-2021 om 10:48:

[..]

Haha, leuk!

Ik wil die heilige drie-eenheid ook nog een keer gaan aanschaffen. Azijn heb ik (moet het schoonmaakazijn of huishoudazijn zijn?). Ik heb ook soda, maar ik blijf maar vergeten of dat hetzelfde is als baking soda.

En groene zeep heb ik sinds kort in een spuitfles. Eigenlijk ook niet milieubewust.

Ik heb beide want de kalk in het water alhier vergt ofwel schoonmaakazijn of zware meuk die milieuovriendelijker is. Gevoelsmatig blijft het kiezen tussen twee kwaden.

Ik heb groene zeep in een ouwe spuitfles staan, gewoon groene zeep met water. Spuitflessen kun je ook hergebruiken en is af en toe een stuk handiger. 

Ik gebruik natuurazijn. Schoonmaakazijn vind ik vreselijk spul haha.
Soda en bakingsoda is niet hetzelfde. 
Heb ook een blok ossengalzeep gekocht tegen vlekken. Dan hoef ik ook geen (plastic flessen) Vanish meer te kopen. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

02-09-2021 om 12:33

Klopt, ik heb die Arms & Hammer altijd in huis. Al heb ik ook kristal soda ergens maar dat gebruik ik zelden.

Maar die schoonmaakspullen hier waren destijds vooral omdat het werkte en niet duur was, als student gaf ik liever geld uit aan leukere dingen. Ik heb nu wel wc reiniger van Frösch, maar die fles wil ik ook weer hergebruiken want handig.

Voor de rest: menstruatiecup, wasbare wattenschijfjes, solide zepen, veel tweedehands, balkon vol met plantjes en een zelfgemaakte vertical garden,  proberen zo min mogelijk weggooispul te kopen en veel proberen te maken. Ik heb geen rijbewijs (daar gaat wel verandering in komen) dus dat scheelt ook al. 

Kleding ben ik truttig mee maar voor kleding die niet helemaal fris meer is maar ook niet vuil: febooze, een zelfgemaakte Febreze op basis van goedkope vodka. Werkt als een tierelier en is een truukje uit het theater. En ik was het meeste op 20 graden, sommige stukken op 30 of 40 graden, en handdoeken op 60 graden. Droger heb ik niet.

SuperCow schreef op 02-09-2021 om 09:20:

Goede gedaan Aaane! Die 'oude' magnetron zou waarschijnlijk weggegooid worden dan. Totaal onlogisch dat je van een apparaat dat notabene nog wordt geproduceerd, geen reserveonderdelen zou kunnen krijgen.

Eens dat dergelijk beleid verboden mag worden!

Al zijn andere merken ook niet geweldig: ik heb gekeken hoe ik de batterij van m'n Huawei kan vervangen maar dat is ook hogere reparatiekunde. Je moet daarvoor het halve toestel ontmantelen, tig (mini-tork) schroefjes losdraaien, allemaal met risico op schade. De nieuwe accu is daarentegen nog geen 2 tientjes, dus dat is wel de moeite waard.

Kun je ergens checken hoe lang je softwarematig nog updates ontvangt? Want dat was toch ook nog een dingetje?

Ik ben over aan het stappen op vaste zeep onder de douche, dus de eerste stap naar minder plastic in de badkamer is gezet.

Voor de was wil ik t.z.t. zo'n Eco Egg proberen, heeft iemand daar al ervaringen mee?

Eco Egg Wasbal Fresh Linen | Big Green Smile

Ja, vroeger kon je de accu’s los klikken. Tegenwoordig bouwen ze hem heel slim helemaal in zodat je een soort open hart operatie moet uitvoeren om erbij te kunnen. Niet dat ik ooit een accu vervang, tegen de tijd dat die eraan gaat wil ik toch weer een nieuwe. Maar het feit dat ze zo denken is wel stom, het moet gewoon kunnen natuurlijk.

Ik was positief verrast toen ik erachter kwam dat Roomba haar producten modulair maakt en tot vele jaren onderdelen blijft verkopen zodat je ze kunt blijven repareren. Ik dacht echt, als ze dat nou met alles deden (en dan telefoons zo modulair dat je er een nieuwe CPU en wat extra RAM in kan prikken als het een traag kut ding wordt, of een nieuw scherm ofzo), was het zoveel beter.

De software updates kan je gewoon googelen. Dit is bijvoorbeeld de lijst voor Samsung: https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Marquise schreef op 02-09-2021 om 12:33:

febooze, een zelfgemaakte Febreze op basis van goedkope vodka.

Haha, watte? Leg uit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.