Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Klimaatverandering: Pak een emmer, we gaan zelf de wereld blussen (tree huggers united)

De wereld cq het klimaat gaat naar de klote als we niks doen, dus het is tijd om een emmer te pakken en zelf te gaan blussen. Er is genoeg wat we zelf kunnen doen, dus ik hoop dat jullie allemaal leuke slimme tips en ideëen hebben. Dingen die we zelf kunnen doen, initiatieven die we kunnen steunen, petities, whatever. Gewoon, de huis tuin en keuken dingen. Daarom heb ik ook deze pijler gekozen.

Melden dat je het allemaal bullshit vindt, of dat het toch niet helpt "want wij zijn klein en zij zijn groot en het is niet eerlijk" , of dat je toch gewoon 3x om de wereld vliegt omdat het kan en je schijt hebt aan de rest, is wat mij betreft off topic (en kan wellicht door de mods verwijderd worden?).


Mlah!

Mlah!

10-08-2021 om 18:53 Topicstarter

Om de startpost niet te lang te maken, ga ik hier verder.

Wat ik binnenkort eens wil onderzoeken: de kledingbibliotheek! Fast fashion is echt een verschrikkelijke aanslag op mens en natuur.

Ik zag deze tips bij de nos: Klimaatcrisis aanpakken: wat kun je zelf doen (en heeft het zin?) - https://nos.nl/l/2393391

Wat ik vooral doe; op de fiets of eventueel met de trein naar mijn werk gaan. En ik heb geen kinderen! 
Nog wel veel te winnen hier aan meer energiezuinige apparaten (wasdroger en koelkast van 20jr oud) maar weggooien wat nog goed is is ook weer niet goed...

Word veganist. 

Ik heb nog nooit gevlogen en ga dat ook niet doen. 
Ik heb een basis-collectie kleding en koop alleen vervanging bij versleten.

Joszy schreef op 10-08-2021 om 18:58:

Ik zag deze tips bij de nos: Klimaatcrisis aanpakken: wat kun je zelf doen (en heeft het zin?) - https://nos.nl/l/2393391

Even als aanvulling, dat gaat alleen over de CO2 uitstoot. Al het regenwoud dat gekapt wordt om veevoer te verbouwen, zit daar bv niet bij, terwijl dat natuurlijk ook afbreuk doet aan het klimaat. 

Mlah!

Mlah!

10-08-2021 om 19:46 Topicstarter

FantasticFox schreef op 10-08-2021 om 19:37:

Word veganist.

Daar ben ik nog niet, maar ik doe mijn best. 

Vlees eet ik helemaal niet meer, vis/schelpdieren wel, weinig zuivel maar wel zwakte voor kaas. Ik denk dat minimaal 40% van mijn maaltijden vegan is. 

Mlah!

Mlah!

10-08-2021 om 19:49 Topicstarter

Joszy schreef op 10-08-2021 om 18:58:

Ik zag deze tips bij de nos: Klimaatcrisis aanpakken: wat kun je zelf doen (en heeft het zin?) - https://nos.nl/l/2393391

Wat ik vooral doe; op de fiets of eventueel met de trein naar mijn werk gaan. En ik heb geen kinderen!
Nog wel veel te winnen hier aan meer energiezuinige apparaten (wasdroger en koelkast van 20jr oud) maar weggooien wat nog goed is is ook weer niet goed...

Koelkast en vriezer vervangen: check, staan op mijn lijstje. Helaas moet de hele keuken.

groene tuin, tegels eruit, planten erin, en een paar boompjes.
De schutting blijft want we wonen naast een fietspad, het duurt me te lang voor een heg dicht en hoog is. Aan de tuinkant laten we de schutting begroeien met klimgroen.

Nee

Nee

10-08-2021 om 20:23

Waar kan je eigenlijk goede kleding kopen die lang mee gaat? Ik heb steeds kleding die na drie keer wassen al versleten is. Ik vind het echt enorm storend dat ik of steeds nieuwe kleding moet kopen, of er moet uitzien als een slons met al die gaten, draadjes, pluisjes, vervagingen. Ben trouwens een vrouw in de twintig en mijn kledingstijl is vrij standaard. Weet iemand een webshop of een fijn merk? 

Ik ben nu bezig met een petitie aan te maken. Het zal wel niet helpen maar zo kunnen we hopelijk in ieder geval het bewustzijn vergroten om klimaatvriendelijk te worden.

En aangemaakt. Hopelijk wordt die snel goedgekeurd door de mods van petities.nl 

Nee schreef op 10-08-2021 om 20:23:

Waar kan je eigenlijk goede kleding kopen die lang mee gaat? Ik heb steeds kleding die na drie keer wassen al versleten is. Ik vind het echt enorm storend dat ik of steeds nieuwe kleding moet kopen, of er moet uitzien als een slons met al die gaten, draadjes, pluisjes, vervagingen. Ben trouwens een vrouw in de twintig en mijn kledingstijl is vrij standaard. Weet iemand een webshop of een fijn merk?

Ik las vandaag een artikel dat het heel lastig is als consument om uit te zoeken welke kleding verantwoord is. Er zijn zoveel "verantwoord" labels etc terwijl dat soms gewoon onzin is. Vervelend!

Mlah!

Mlah!

10-08-2021 om 21:14 Topicstarter

Al tijd geen kleding meer gekocht, maar ik zie TwoThirds nog wel eens voorbij komen op Facebook. Dat concept spreekt mij wel aan.

Treehugger hier! 

Ik koop kleding en meubels en fiets etc tweedehands.

Ik kan wel alles opschrijven wat ik doe,  maar hou het even bij dingen die nog niet genoemd zijn:
Wasbaar maandverband  en wattenschijfjes.
Guerilla tuinieren (Ik koop zaadjes van inheemse bloemensoorten en strooi die op plekken in mijn wijk).
Als ik wandel ruim ik zwerfafval op.

Mooi topic! Wij gaan binnenkort onze platte daken vergroenen (letterlijk). De tuin is op een terrasje na al tegelvrij, maar op deze manier kunnen we toch nog voor wat extra groen zorgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.