Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kitten en krabpaal

Onze kitten krabt aan de hocker en aan een stoel, maar laat de krabpaal links liggen.

Als hij nu ergens krabt zeg ik “nee” en pak ik hem op en zet hem bij de krabpaal. Ik heb z’n pootjes al eens vast gepakt en zo de krab beweging gemaakt. Ik heb het zelfs voor gedaan. Maar hij kijkt me aan en loopt gauw weer weg.   

Hoe leer ik hem de krabpaal te gebruiken?  

dit nog 1000 keer doen. En dan de krab paal wegdoen..
Sommige katten krabben liever horizontaal, andere verticaal. Krabkarton vinden ze ook vaak leuk. Ik zou dus wat meer verschillende dingen aanbieden.
Die van ons blijven aak van alles en nog wat krabben, hoe we ook ons best doen. Plantenspuit stopt het wel maar die is vaak niet waar ik ben.
of omgekeerd.

Katten doen dingen niet voor jou hè. Wat jij wilt zal ze worst wezen. 'Nee' betekent ook niks. Ze doen gewoon wat het fijnste is. Dus er is iets fijner aan krabben aan de bank dan krabben aan de krabpaal. Dan kan je 2 dingen doen: de krabpaal aantrekkelijker maken, of de bank minder aantrekkelijk. Liefst allebei. 
Ik zou zorgen dat je een grote, stevige krabpaal vlak naast die bank zet. Met wat catnip erop. En de bank even beplakken met dubbelzijdig tape.

Een paar druppels valeriaan (Kruidvat) op de krabpaal doen, dat wil ook nog wel eens helpen. Ze vinden dat een heerlijke geur.

de krabpaal insprayen met catnipspray, net als hun mandje. De meubels waar niet aan gekrabt mag worden met een spray, die wij nauwelijks ruiken maar een kat vies vind. Na een tijdje wekelijks de beide sprays gebruikt hebben zijn ze zo gewend aan waar ze wel mogen krabben, dat uiteindelijk de beide sprays achterwege kunnen blijven.
Verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken.
Werkte hier perfect.

hetzelfde blijven doen. Sommige katten zijn welwillend en slim en hebben het na 1x voordoen door, andere moeten vaaaaaaak op herhalingscursus. 

De krabpaal op een andere plek zetten? 
Zet eens een doos neer misschien wil het kitten wel wel horizontaal krabben? 

mijn oude kater is een horizontale krabber: zo'n ouderwetse kokosmat vind hij heerlijk. Onze kitten meer een verticale krabber maar ook een klimmer dus heeft ze een hoge krabpaal. 
In het begin had ze zo'n krabkarton met balletjes er in. Die heeft ze helemaal kapot gekrabt.

Het positieve belonen. Nee zeggen heeft 0 zin.
Plantenspuit (Ambra): niet meer gebruiken*

Maar ik heb de perfecte tip, omdat ik een website ken met een kattendeskundige. Ik volg haar op facebook omdat ik het echt geweldige tips vind.
En jouw probleem wordt hier van a tot z behandeld:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/diversen/krabben-aan-de-meubels/ 

Er staan nog meer handige tips in, bijvoorbeeld opvoeden van een kitten:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/een-kitten-opvoeden/

Nee, ik ken haar niet persoonlijk etc. Gewoon heel goed allemaal.
Succes!

*Ambra, zie hier: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/weg-met-de-plantenspuit/ 

heel wat katten voorbij zien komen in huis. Volwassen, kittens, raskatten, zwervers… en ze hebben allemaal 1 ding gemeen: ze doen hun eigen zin. Als ze de krabpaal gebruiken is dat omdat ze dat zelf fijn vinden, niet omdat jij dat wil. En mijn ervaring is dat je een kat heel veel kan aanleren maar slechts weinig echt afleren. 

erinhanson

erinhanson

05-10-2021 om 08:19 Topicstarter

bedankt voor alle tips!. I know, katten doen gewoon hun eigen ding. Het is lang geleden dat we een kitten hadden en eerdere kittens en oudere katten gebruikten gewoon direct de krabpaal. Dus ik ben het niet zo gewend. 

Dit exemplaar is sowieso een monstertje. (Wel een super lief monstertje.
Verhalen over de plantenspuit: check. Interesseert hem geen hol. 

Krabkarton met balletje: check: hij is er dol op. Maar krabben doet hij niet, alleen spelen met het balletje. 

Dat artikel was ook erg behulpzaam! Ik ga op zoek naar een andere krabpaal en lekkere spray. Denk dat deze niet stabiel genoeg is. De mat gebruikt hij af en toe ook, dus een combi van horizontaal en verticaal valt ook te proberen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-10-2021 om 18:41

Mijn ervaring is dat ze krabben aan wat er op "de route" staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.