Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Keukentips

Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Destijds toen we in ons huis kwamen wonen hebben we een keuken gekocht, maar achteraf verkeerde keuzes gemaakt.
Ik weet wel wat ik ongeveer mooi vind, maar qua materialen heb ik echt geen idee. En omdat we het nu beter willen doen hoor ik graag jullie do’s en dont’s.
Wat voor werkblad? Een koellade? Glans of mat? Dat soort dingen dus


Nu woon ik in een huurhuis en komt onze keukenkraan uit de muur. 
Maar in een vorig huis had ik zo'n kraan en die mis ik nog steeds. 

201604011340015_G.jpg

Hier een huis gekocht met een prachtige keuken.
Maar met stenen met voegen als werkblad. 

Als ik ooit een nieuwe keuken plaats is het werkblad egaal glad.

Ook aan de (enkele) wasbak in verkeerd materiaal (iets kunststof-achtig) storen we ons. De volgende is toch écht een ander materiaal (liefst inox) en een dubbele spoelbak.

Aan een glanzende keuken zou ik niet beginnen. Dan ben je elke dag vingers aan 't wegpoetsen.

Ga vooral veel rondkijken, kijk bij anderen wat je mooi en net niet mooi vindt, kijk wat er vorige keer is misgelopen, ... Je koopt zo'n ding hopelijk voor minstens een jaar of 20, dus dan mag je er best een tijd over nadenken.

Doe een la onder je vaatwasser zodat hij op een fijne hoogte staat bij in- en uitruimen.

quooker! Niet alleen voor thee, maar ook voor het afwassen van je pannen en zo. Ideaal. Had niet verwacht dat ik dat ding zoveel zou gebruiken. Wij hebben de flex, dus net zo’n uittrekbaar slangetje. Ook heel fijn. 
Wat ik een volgende keer niet zou doen is een vierkante spoelbak. Die hoekjes zijn echt slecht schoon te krijgen. 
En qua glans: wij hebben zijdeglans. Zit tussen hoogglans en mat in. Erg mooi. 

Grote lades in de keuken zijn hier een grote aanwinst voor voorraad zoals pasta, rijst, aarsappels en meer van dag soort zooi. Je kijkt er zo van boven op en verspeelt geen hoogte ruimte. 

Wat wij als lange personen ook fijn vinden zijn onze bovenkastjes waarvan het deurtje naar boven opengaat Ipv naar links of rechts. Je stoot daardoor nooit je hoofd als je het kastje nog even open laat staan. Let wel ben je klein dan krijg je het kastje niet meer dicht. Hier had onze kraamhulp recent dus moeite mee en daardoor stonden de kastjes de hele dag open😅

Oh en een mogelijkheid u het zicht om afval te scheiden. Wij hebben nu een lelijke plastic prullenbak met 3 bakken: plastic/blik, groen en rest. Oud papier in een andere bak en glas gaat naar de schuur. 

Ik heb een granieten werkblad, rib uit mijn lijf maar ozo blij dat ik daarvoor wat langer heb gespaard. 
Elke dag geniet ik ervan, het is onverwoestbaar en heeft een prachtige klassieke tijdloze uitstraling. Krijg ook vaak complimenten hierover. 

let op de lades qua diepte of het werkbaar is. Wij kregen een tekening waarop de lades evengroot leken maar de onderste was dus heel diep. Er kon een fles drinken rechtop in staan en de lades  erboven die in elkaar vielen was allebei eenbestekla diep. Daar kun je dus niks mee, fless zet ik niet in de la. Ervaring....daar nooit meer naar toe. Volgende keer met computer tekening. 
Gelukkig is man erg handig en heeft hij de lades omgewisseld zodat de diepe la nu de bestekla erin heeft en alle lades werkbaar zijn

En de volgende keer komt er echt een onverslijtbaar aanrechtblad

Nog een tip..afdingen. Echt...er kan heel veel af. 2 x voor de helft v d prijs gekregen!

ik zou heel graag de ruimte achter de 'plint' gebruiken maar door hoe de pootjes staan etc kunnen we daar nu niet zo makkelijk iets mee doen (en bij parket leggen ook niet aan gedacht, was nieuwbouw huis dus allerlei beslissingen tegelijk genomen). Want er is best veel ruimte daar. 

Overigens na zijn na 21 jaar de  beukenhouten massieve deurtjes nog werkelijk zo goed als nieuw, dat verbaast me elke keer weer. De kleur is vrij neutraal, het wordt niet gelig en er zit iets van matte lak op. 

Gr Angela

Neem een iets dieper werkblad. Is heerlijk, je hebt altijd wel wat spullen staan en zo hou je voldoende werkruimte over.
Als je een oven op ooghoogte neemt, zorg dan dat het links of rechts open gaat en niet met de klep naar beneden. Je moet dan altijd over een hete ovendeur heen reiken.

Miss_Moneypenny

Miss_Moneypenny

16-09-2021 om 21:21 Topicstarter

Wat een goede tips al! Granieten blad, is dat goed te onderhouden? Kan dat met een gewone allesreiniger schoongemaakt worden?

Zijdeglans, nooit bedacht dat dat ook kan. Gaan we ook naar kijken!

Een quooker is mijn wens, dus die komt er zeker. De flex is dus een goede tip.

Een lade onder de vaatwasser, komt deze dan hoger als het aanrechtblad?

wij hebben nu  een dekton werkblad ( keuken vorig jaar geplaatst) . Hiervoor  hadden we graniet. Allebei TOP want onderhoudsvrij en tegen alles bestand. 
Afrader: brede grepen over bijna de hele hele breedte van  de kastdeurtjes deur. Staat mooi, maar met die langzaam sluitende deurtjes betekent t dat er soms iets botst als je een deurtje open wilt doen als een andere nog niet helemaal dicht is. Nooit bij nagedacht ( keukenboer ook niet) 

aanrader: Amerikaanse koelkast met wateraansluiting. Altijd koud water en ijsblokjes. 

nu hoogglans (eerst mat) en het valt me alles mee met vingers en zo ( geen kleine kinderen  meer in huis, dat scheelt vast) 

Wij hebben een aliuminium achterwand van bokmerk. Ze hebben veel verschillende kleuren en je hebt geen naden. Hij maakt erg makkelijk schoon en blijft mooi.
Let ook goed op de hoogte van je aanrecht het is erg fijn als dat op je lengte is aangepast.

Bedenk ook heel goed hoe je de keuken wilt gebruiken.  De een wil twee wasbakken en de ander veel werkruimte. Sta je alleen in de keuken of met meerdere personen. Gebruik je je oven vaak of sporadisch. Wil je veel koel en vries ruimte in je keuken of heb je nog een bij keuken waar extra capaciteit kan staan. Denk dus rustig na wat jullie handig vinden en laat je geen zaken aanpraten die voor jullie geen meerwaarde hebben. 

Marty1984 schreef op 16-09-2021 om 19:22:

Hier een huis gekocht met een prachtige keuken.
Maar met stenen met voegen als werkblad.

Als ik ooit een nieuwe keuken plaats is het werkblad egaal glad.

Ook aan de (enkele) wasbak in verkeerd materiaal (iets kunststof-achtig) storen we ons. De volgende is toch écht een ander materiaal (liefst inox) en een dubbele spoelbak.

Jou werkblad lijkt mij vreselijk. Als de rest van de keuken nog mooi is kun je die dan niet vervangen samen met de spoelbak. Wij hebben ooit  aanpassingen laten doen aan een bijna nieuwe keuken en hem daarna meer dan 20 jaar met plezier gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.