Huis, tuin en keuken
Citroengraag
10-07-2025 om 20:29
Kennis der natuur
Hebben jullie goede herinneringen aan dit oude schoolvak? Weet je het verschil tussen een pimpelmees en een koolmees? Gooi je akkerkool en paardenbloemen door je sla? Ik ben reuze benieuwd. Ook of je dat ook in anderen zoekt. Ik had ooit een date die vertelde kunstgras in zijn tuin te hebben... Dan botst mijn planeet wel met die van jou... Ofwel: een topic om de kleine natuur om je heen te delen. Ik kwam vandaag een kwikstaart tegen!
Auwereel
11-07-2025 om 18:14
Citroengraag schreef op 11-07-2025 om 17:55:
[..]
Oh, ik had kattenvoer gegeven en wat kattenmelk erbij, want beestje had wel paar dagen opgesloten gezeten. Ik krijg het er nu toch niet meer uit
Weet je het voor de volgende keer! En beter in de schuur gevangen dan in een teil vol met water, zoals bij mijn ouders, want dat overleven ze niet.
Auwereel
11-07-2025 om 18:14
Natuurkenners, tijd voor vlindertelling dit weekend:
https://www.tuintelling.nl/tellingen/tuinvlindertelling/3cd16fb0-b613-11ef-a524-5fe3fc859c53
Tuinfluiter
11-07-2025 om 18:58
Auwereel schreef op 11-07-2025 om 18:14:
Natuurkenners, tijd voor vlindertelling dit weekend:
https://www.tuintelling.nl/tellingen/tuinvlindertelling/3cd16fb0-b613-11ef-a524-5fe3fc859c53
Leuk ga ik doen heb vandaag al het een en ander gezien. Ik heb dit jaar al een kolibrie vlinder en een koninginnepage gezien. Mijn vlinder struik staat goed te bloeien dus het moet goed komen.
Auwereel
11-07-2025 om 19:30
Bij een wandeling afgelopen week, overal vlinders, behalve in een flink bloeiende vlinderstruik! Er zaten wel hommels en blinde bijen.
Gewone honingbijen zie ik zelden meer, de struik in mijn tuin waar ze dol op waren, is overleden... Maar ook buiten mijn tuin weinig bijen. Ik zie veel meer vlinders en dan is het een slecht vlinderjaar, dus ik denk ook een slecht honingbij-jaar
Peaches
11-07-2025 om 19:34
Ik hou van de natuur en herken meer dieren en planten dan de meesten om me heen. Dat is op zich prima, niet iedereen weet hetzelfde. Maar het verschil tussen een gans en een zwaan moet je toch wel kunnen zien vind ik. En als ik in de auto een roofvogel aanwijs, vind ik desinteresse zo onbegrijpelijk.
afrodite05
12-07-2025 om 07:58
Op de middelbare school heb ik ooit een herbarium gemaakt, de meeste namen van die planten ken ik nog wel. Ik kan niet alle dieren/vogels bij naam noemen. Wij krijgen wel altijd opmerkingen van bezoek dat onze tuin zo groen is. Simpel stukje gras, klimop en vuurdoorn tegen de schuttingen, een perenboompje en groene borders. Blijkbaar is dat al bijzonder groen voor sommige mensen. Wij vinden het leuk om insecten en met name vogels naar onze tuin te lokken, dan zie je nog eens wat als je naar buiten kijkt. Wij vinden dat gezellig. We wijzen onze peuter er ook op, die geïnteresseerd bij elk spinnetje en slakje hurkt. Als je boven uit het raam kijkt naar de buren, zie je inderdaad voornamelijk grijze tegelparadijzen. Zonde.
Over een jaar gaan we verhuizen naar een nieuwbouwhuis en ik ben heel benieuwd of we daar ook merelnestjes, musjes en meesjes zullen aantreffen. Of nouja, of we de tuin zo aantrekkelijk kunnen maken dat zij ook weer komen. Ik houd er in elk geval wel rekening mee bij het inrichten van de tuin qua planten/struiken.
Herfstappeltaart
12-07-2025 om 08:06
Peaches schreef op 11-07-2025 om 19:34:
Ik hou van de natuur en herken meer dieren en planten dan de meesten om me heen. Dat is op zich prima, niet iedereen weet hetzelfde. Maar het verschil tussen een gans en een zwaan moet je toch wel kunnen zien vind ik. En als ik in de auto een roofvogel aanwijs, vind ik desinteresse zo onbegrijpelijk.
Ja, dat verschil lijkt me toch wel overduidelijk
Dolfje
12-07-2025 om 08:18
Herfstappeltaart schreef op 12-07-2025 om 08:06:
[..]
Ja, dat verschil lijkt me toch wel overduidelijk
![]()
Mij ook maar mijn man noemt zowat elke watervogel een eend en elke bloem een tulp
Tuinfluiter
12-07-2025 om 09:15
Bolmieke schreef op 11-07-2025 om 13:19:
Ik hou van natuur, mijn tuin is semi verwilderd en dat trekt insecten en vogels aan.
Ik gebruik de app obsidentify om planten, insecten en vogels te herkennen, extra leuk van die app is dat je meteen meewerkt aan onderzoek hoe de natuur er voor staat, er zijn ook challenges
Mijn man gebruikt die app heel vaak en geeft ook zijn resultaten door aan waarnemingen.nl hij fotografeert heel veel insecten, kevers en spinnen. Hij heeft al aardig in kaart gebracht wat er in onze tuin leeft en tijdens wandelingen doet hij dit ook vaak.
Citroengraag
08-09-2025 om 15:17
Er zit een tjiftjaf in mijn perenboom te snoepen. Geen idee of hij van peren houdt of op de wespen afkomt die de peren eten. Ook birdnet bevestigde dat het een tjiftjaf was. Leuk vogeltje!
Niet zeldzaam in Nederland, maar hier nog nooit gezien!
Auwereel
08-09-2025 om 17:05
Ik deel dit bericht uit de Guardian over kleine natuur met grote gevolgen:
https://www.theguardian.com/world/2025/sep/08/doorbell-prankster-that-tormented-residents-of-german-apartments-turns-out-to-be-a-slug
Geen belletjelellers, maar slakken die over je bel glibberen 's avonds laat! De politie werd erbij gehaald toen een bel maar bleef klinken, en samen met de politie betrapten ze de slak, ook het slijmspoor was nog duidelijk zichtbaar! ![]()
Auwereel
08-09-2025 om 17:08
Wij hebben ook een kbv'tje (klein bruin vogeltje) in de tuin, maar zijn er nog niet achter of het nou een tjiftjaf of een fitis, of een fluiter of een ...
https://jfknatuurblog.com/2024/02/11/mijn-boszangercollectie/
Citroengraag
08-09-2025 om 17:46
Een tjiftjaf is echt bruingroen, niet zo groen als een groenling, maar wel meer groen dan bruin. Of evenveel. Als het beestje geluid maakt birdnet aanzetten, maar als je als het het tjief hebt leren herkennen, heb je birdnet op zich niet nodig.
Citroengraag
08-09-2025 om 17:50
Auwereel schreef op 08-09-2025 om 17:08:
Wij hebben ook een kbv'tje (klein bruin vogeltje) in de tuin, maar zijn er nog niet achter of het nou een tjiftjaf of een fitis, of een fluiter of een ...
https://jfknatuurblog.com/2024/02/11/mijn-boszangercollectie/
Zodra je een foto hebt, ik ben wel erg nieuwsgierig wat er in je tuin woont. Is het een zangvogel? want boomklevers zijn ook klein en bruin... Die zitten hier wel veel.
Citroengraag
08-09-2025 om 17:53
Verschil boomkruiper en boomklever: wat doet die goudvink gek/wat doet die spreeuw gek. Jaja, hoop opgestoken bij de kinder natuur-en vogelwacht 
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.