Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kennis der natuur

We hebben ieder jaar zwaluwen in de stal die hun nest bouwen, heerlijk vind ik dat! Oké, ze poepen alles onder, maar hé, een beetje poep meer of minder maakt niet zoveel uit.  Het zijn perfecte vliegenvangers, dus ik ben er blij mee. En paar weken terug hadden we de schuifdeur tussen de stallen en de garage open laten staan,  kwam ik binnen lopen, scheerden er 5 zwaluwen rond mijn hoofd, dat was mooi! Helaas zijn ze weer verder getrokken.  Nu komen de eksters weer binnen waarmee ze steeds ruzie maakten 😄. 

Ik ben me aan het verdiepen in het maken van een kruidenwei voor de paarden. In plaats van alleen gras (met helaas voor paarden hardstikke giftig Jacobs kruiskruid dat we er steeds uit steken) meer diversiteit met gezonde en lekkere kruiden voor de paarden en daardoor ook voor insecten. In de moestuin probeer ik zoveel mogelijk combinaties te maken die elkaar helpen en die de insecten aantrekken die je wil hebben.  We laten op bepaalde plekken op het terrein dode takken en bladeren liggen en we maken ons eigen compost.  Ik heb een plek waar heel veel brandnetels groeien,  die zijn dan weer heel gezond voor de paarden,  dus in plaats van ze uit te roeien,  hou ik die plek lekker zo (scheelt een hoop werk trouwens) en ik pluk daar regelmatig om te drogen en aan de paarden te geven.  

Brandnetels zijn ook een waardplant voor veel vlindersoorten dus heel nuttig. Mijn tuin is te klein voor een flinke bos maar in de omgeving staan er genoeg.

Hoewel ik een opleiding heb gehad én allerlei vogels, ben ik geen typische vogelaar. Vermoedelijk omdat bij het bestuderen van vogels in het wild pijnen al heel snel de baas gaan spelen over interesse en concentratie. Kan dan al gauw niet helder meer denken.

Ik heb wel veel bewondering voor filmteams, vooral de Duitse, die (met allerlei moderne hulpstukken uiteraard) verbijsterend mooie opnamen kunnen maken. Er zijn ook documentaires over deze teams gemaakt en dan zie je hoe de omgeving er verder uit kan zien als je uitzoomt en dat is zwaar bedroevend. Maar de liefde en de kundigheid om toch het natuurlijke gedrag vast te leggen daar heb ik veel respect voor.

Ik ken de meeste vogels in mijn tuin en kan echt enthousiast worden als er eens een specht opduikt in mijn omgeving. Ik geniet erg van de natuur tijdens een wandeling of fietstocht. Ik kan niet alles benoemen, soms zoek ik een dier of plant op. Ik probeer in de tuin zoveel mogelijk vogels en insecten te lokken.

Vlak achter ons tuinhek heeft de gemeente (of milieudefensie, dat weet ik eerlijk gezegd niet precies) een stuk grond ingezaaid met wilde bloemen voor de bijtjes. Erg leuk.

Wieder schreef op 11-07-2025 om 07:59:

We hebben ieder jaar zwaluwen in de stal die hun nest bouwen, heerlijk vind ik dat! Oké, ze poepen alles onder, maar hé, een beetje poep meer of minder maakt niet zoveel uit. Het zijn perfecte vliegenvangers, dus ik ben er blij mee. En paar weken terug hadden we de schuifdeur tussen de stallen en de garage open laten staan, kwam ik binnen lopen, scheerden er 5 zwaluwen rond mijn hoofd, dat was mooi! Helaas zijn ze weer verder getrokken. Nu komen de eksters weer binnen waarmee ze steeds ruzie maakten 😄.

Ik ben me aan het verdiepen in het maken van een kruidenwei voor de paarden. In plaats van alleen gras (met helaas voor paarden hardstikke giftig Jacobs kruiskruid dat we er steeds uit steken) meer diversiteit met gezonde en lekkere kruiden voor de paarden en daardoor ook voor insecten. In de moestuin probeer ik zoveel mogelijk combinaties te maken die elkaar helpen en die de insecten aantrekken die je wil hebben. We laten op bepaalde plekken op het terrein dode takken en bladeren liggen en we maken ons eigen compost. Ik heb een plek waar heel veel brandnetels groeien, die zijn dan weer heel gezond voor de paarden, dus in plaats van ze uit te roeien, hou ik die plek lekker zo (scheelt een hoop werk trouwens) en ik pluk daar regelmatig om te drogen en aan de paarden te geven.

Dat klinkt als een heerlijke plek waar je woont!

Citroengraag

Citroengraag

11-07-2025 om 11:12 Topicstarter

Vleermuizen heb ik dit jaar nog niet veel gezien, terwijl voorgaande jaren we er veel hadden. Er is veel geluidsoverlast door grote woningbouwprojecten. Misschien hebben ze een rustiger plaats opgezocht. 

Raymandy schreef op 11-07-2025 om 10:54:

[..]

Dat klinkt als een heerlijke plek waar je woont!

Het is ook een heerlijke plek! Ik zou hier graag op vakantie gaan, maar dat kan niet want ik woon er 😊. Er moet nog veel aan gebeuren,  maar het wordt steeds fijner!

Schommelstoel schreef op 11-07-2025 om 06:46:

[..]

Ik woon in een stad (wel aan de rand, maar absoluut niet landelijk) en hoor elke nacht een bosuil. Zeker nu ook de jongen die piepen. Het zijn geen steenuilen, maar toch ook zeer de moeite waard.

Oooo ik vind (het geluid van) uilen fantastisch! Helaas woon ik middenin de stad en zullen ze hier niet komen. Wel hangt er een vleermuizenkast aan mijn huis waar ik in de schemering iedere avond vleermuizen uit zie komen. Daarnaast heb ik een egel in de tuin, waar ik ook heel blij mee ben. Een aantal jaren geleden zaten hier veel merels maar die zitten er helaas niet meer. Wel Koolmeesjes en mussen. 

Ik had net een kwikstaart in de tuin! 

Ik hou van natuur, mijn tuin is semi verwilderd en dat trekt insecten en vogels aan.
Ik gebruik de app obsidentify om planten, insecten en vogels te herkennen, extra leuk van die app is dat je meteen meewerkt aan onderzoek hoe de natuur er voor staat, er zijn ook challenges

Ik woon in een appartement in een " nieuwbouw" wijk( wonen hier al meer dan 20 jaar)  gelukkig aan een park met veel ganzen en eenden en waterlelies waar ik bijna elke dag wel even wandel. Ben blij dat we niet midden in de stad wonen.
Ging vanmorgen op de fiets ergens heen een dorp verderop maar kon de normale route door het bos en langs weilanden niet nemen omdat daar aan de weg gewerkt wordt dus moest via een andere veel drukkere weg en baalde daar wel echt van. Ik geniet wel van de natuur maar kan niet veel vogels en planten echt benoemen.

Citroengraag

Citroengraag

11-07-2025 om 14:53 Topicstarter

Er woont een egel in mijn schuur. Ik dacht dat ik per ongeluk de kat van de buren opgesloten had, want er hing een urinegeur. Het beestje heeft kattenmelk gehad.

Een eekhoorn zie ik in mijn buurt ook wel eens lopen en onlangs toen ik aan het hardlopen was stonden plots enkele reetjes op een afstand van 5 meter van mij. Zij mij niet eerder opgemerkt en ik hen niet. Anders was ik eerder gestopt om ze stiekem gade te slaan. 
En nog 'onlangser' in het bos achter mijn huis ook 3 reeën maar om één of andere reden schrokken de paarden (niet mijn paarden maar het zijn wel mijn vrienden) in de wei tussen mijn tuin en dat bos en toen waren die reeën als de weerlicht verdwenen. (*)

Dan denk ik soms: daar betalen sommige mensen voor en bij mij/ons 'was dat allemaal in de prijs van het huis inbegrepen!' 

Heerlijk toch!

(*) Schaduwzijde: ik hoor soms 's avonds/'s nachts geweerschoten ...     

Citroengraag schreef op 11-07-2025 om 14:53:

Er woont een egel in mijn schuur. Ik dacht dat ik per ongeluk de kat van de buren opgesloten had, want er hing een urinegeur. Het beestje heeft kattenmelk gehad.

Volgens mijn kennis der natuur moet je een egel geen melk geven, ook geen kattenmelk.

Ik heb het even nagezocht: https://www.egelbescherming.nl/verantwoord-bijvoeren-van-egels/

Citroengraag

Citroengraag

11-07-2025 om 17:55 Topicstarter

Auwereel schreef op 11-07-2025 om 17:32:

[..]

Volgens mijn kennis der natuur moet je een egel geen melk geven, ook geen kattenmelk.

Ik heb het even nagezocht: https://www.egelbescherming.nl/verantwoord-bijvoeren-van-egels/

Oh, ik had kattenvoer gegeven en wat kattenmelk erbij, want beestje had wel paar dagen opgesloten gezeten. Ik krijg het er nu toch niet meer uit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.