Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kattenharen

Een poosje geleden heb ik een kat geadopteerd. Nu heb ik het idee dat deze kat meer verhaart dan normaal is. Er liggen constant een heleboel losse haren op haar vacht, ze lijkt er last van te hebben (jeuk?) en ik kan ook de plukken zo uit haar trekken. Dit is al zo sinds ik haar heb (een aantal maanden nu) en volgende vorige eigenaren is dit altijd al zo geweest ook. In eerste instantie dat ik gewoon dat het aan de rui lag, maar die duurt toch niet zo lang? Kat is verder helemaal gezond, dat is nagekeken, dus ik vermoed dat het aan de voeding bijvoorbeeld ligt. Wat kan ik doen om de vacht te verbeteren? Op internet lees ik zoveel verschillende dingen, iedere website promoot weer zijn of haar eigen merk natuurlijk. En ik weet trouwens heel goed dat katten nu eenmaal verharen, dat iedere dag stofzuigen erbij hoort en dat kledingrollers er hard doorheen gaan. Dat vind ik ook niet erg, maar dit heb ik nog nooit eerder gezien bij een kat dus ik twijfel of het wel normaal is. Iemand tips?

Als de dierenarts zegt dat ze helemaal gezond is lijkt t mij oke? Ook echt op gebied van dr haarverlies en huid? Of algemene gezondheid?

Je kunt dr vaker kammen? 

Pinguino

Pinguino

11-07-2021 om 14:26 Topicstarter

Dat ging om algemene gezondheid, ik had haar pas net en dat was rond de rui periode dus heb het toen niet benoemd. Dacht dat dat echt bij de tijd van het jaar hoorde, maar die duurt wel erg lang dan.

Ik probeer haar nu eens per week te kammen, maar zie online dus ook wel staan dat ze daardoor juist veel meer haren gaan aanmaken en dat het juist weer niet goed is om dat te vaak te doen.

Ik lees niks raars. Mijn katten verharen van februari tot de herfst en op dit moment is het inderdaad redelijk hevig, met dat ik hele plukken ondervacht er kan uit trekken. Ik probeer ze regelmatig te borstelen of te plukken.

Pinguino schreef op 11-07-2021 om 14:26:

Dat ging om algemene gezondheid, ik had haar pas net en dat was rond de rui periode dus heb het toen niet benoemd. Dacht dat dat echt bij de tijd van het jaar hoorde, maar die duurt wel erg lang dan.

Ik probeer haar nu eens per week te kammen, maar zie online dus ook wel staan dat ze daardoor juist veel meer haren gaan aanmaken en dat het juist weer niet goed is om dat te vaak te doen.

Je kunt ook de dierenarts even bellen voor advies. Sommige verharen idd gewoon heel erg. Maar voor je gemoedsrust ff bellen is niks mis mee En vraag gelijk of dat kammen idd voor meer haar zorgt. Helaas staat er veel onzin online. Zou het zelf niet weten

Mijn katten zijn vuilisbakjes en veel buiten. Ondanks dat genoeg haar maar niks waar ik mij zorgen om maak.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-07-2021 om 14:46

Even bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts. Misschien heeft ze/hij een allergie of gebrek aan vitaminen. Of nog iets anders.

Nou, toevallig dacht ik vandaag nog dat de rui dit jaar wel erg lang duurt. Ik borstel er nog steeds hele bossen uit elke dag. Volgens mij is het normaal, als je geen kale plekken ziet of veel schilfers. Dan kan het mijt zijn

Een keer per week kammen kan prima hoor.
Ik heb 1 kortharige kat die altijd opgetild worden, net als ik zwarte kleding aan heb en op het punt sta de deur uit te gaan. Als ik hem optil kan ik me daarna meteen omkleden. 
De andere 2 (langharige) verharen amper.

Dit jaar verharen ze wel meer dan anders voor m'n gevoel. Ik geef het wisselende weer de schuld. 

Een van mijn katten verhaart ook al enkele maanden. En zo te zien bij de reacties nog wel meer katten. Dus het is vrij normaal.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2021 om 20:25

sterke rui is normaal, maar dit (meestal) niet hoor. 



Er liggen constant een heleboel losse haren op haar vacht, ze lijkt er last van te hebben (jeuk?) en ik kan ook de plukken zo uit haar trekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.