Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kat 3 plast op het vloerkleed

We hebben zelf twee katten (katers) en nu woont zoon met zijn kater langdurig bij ons.
Vanaf het moment dat kat 3 (een vondelingetje van een maand) bij zoon woonde is kater vaak hier geweest (van 3-8 weken) met zoon.
Elke keer kroop kater eerder uit zijn schulp, ging met die twee van ons meespelen en kreeg meer kattengedrag, wat heel fijn om te zien is.
Doordat ik ernstig ziek ben woont zoon nu al 2,5 maanden bij ons en naar verwachting zal dat nog maanden gaan duren.
Het probleem is dat kater naar de kattenbak gaat, daar wat doet (veel krabben) en dan op het vloerkleed náást de kattenbak gaat plassen op steeds de zelfde plek.
Onze katten gaan veel naar buiten en was een derde kattenbak deze zomer nog niet nodig. We hebben nu een derde kattenbak erbij gezet en dat doet nog niets voor het plassen naast de kattenbak.
We denken dat het een gedragsdingetje is maar wat zouden we nog kunnen doen?

Wij hebben goede ervaringen met de Feliway spray. Iedereen heeft het dan over de verdamper, maar die deed niks bij ons. Je moet echt de spray hebben, in een sprayflacon. Die heeft ons een paar keer geholpen bij gedragsproblemen bij stress. 
Regelmatig even rondsprayen op meubels en kleden etc. Na een tijdje hield het ongewenste gedrag op en was het niet meer nodig. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/feliway-spray-kat-20-ml/9200000041026084/?Referrer=ADVNLGOO002049-S---PMAX-C-22298708308&gad_source=1&gad_campaignid=22301748719&gclid=CjwKCAjw_-3GBhAYEiwAjh9fUB-qPo0tRYxrXk9cEDDNtCSjziBjEy8WDtaFqqEy0cAOpfYlGcmtPxoCfu0QAvD_BwE

Is hij gecheckt op blaasontsteking?
Dan plassen ze vaak naast de bak.

Verder helaas geen tips, maar wel succes gewenst!

Als het katertje door heeft dat het een langer verblijf is, kan het ook territoriumgedrag zijn. Ook een eigen stukje willen tov de katers die hier al wonen. Dan helpt een extra kattenbak of feliway weinig, wel een kattengedragdeskundige die mee kan kijken hoe een deel van dit huis 'zijn stukje' wordt. 

Het advies is aantal katten + 1 kattenbak. Twee was dus echt veel te weinig. Wellicht helpt het er nog een neer te zetten?

is kater 3 al gecastreerd?

ik zou eerst de blaas laten controleren blaasontsteking/gruis/blaas stenen.

Extra kattenbakken er bij zetten op verschillende plekken. 

mss kater zijn eigen kattebak geven?

Hij is wel zindelijk want hij doet het ‘netjes’ op een kleed naast de bak op dezelfde plek. Was kat 3 een ander grit/vulling of ander model kattenbak gewend? En als ze buiten plassen gewend zijn, probeer dan eens een kattenbak met zacht zand. Heb je gezien of de andere katten hem storen tijdens het toiletbezoek?

Mijn katten gaan graag samen met mij naar de wc: ik ga op mijn toilet, komen zij op hun kattenbak. Dat voelt kennelijk veilig voor ze. Vast ochtend- en avondritueel 

De poes van mijn vriend doet dit ook. Ik zie het als afbakenen. Altijd zelfde plekje. Kattenpisgeur is enorm lastig weg te krijgen. Ik heb uiteindelijk dat tapijt weggedaan ondanks vaak schoonmaken met CSI Urinairy enz. 
Nu doet ze het niet meer. 
Je zou nog tijdelijk een stuk aluminiumfolie op die plek kunnen leggen. 

Mijn eerste gedachte zou zijn, ga naar de dierenarts en laat de kat controleren op blaasontsteking/blaasgruis.
Mijn tweede gedachte is, is de bak wel schoon genoeg? Met 3 katten moet je de bakken meerdere keren per dag uitscheppen. 
Ik lees dat sommige reageerders adviseren om per kat een bak neer te zetten + één extra?
Ik heb die ervaring zelf niet. Ik heb 4 katten en die gaan allemaal op dezelfde kattenbak. Het is wel een elektrische, zelfreinigende bak die na elk kattenbezoek een reinigingsronde draait,  dus de volgde kat heeft altijd een schone bak.
Misschien is dat nog te overwegen anders als je niet instaat bent om de bak meerdere keren per dag kan uitscheppen?
Maar eerst een check bij de dierenarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.