Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Ies
12-09-2026 om 16:24
Haha Lientje, wat mij betreft wel voor een heel jaar!
Zoveel gedaan nog. Binnenkort weer veel werken en dan komt er weer niets van alles. En de keuken leeg, normaal staat er áltijd wel iemand te koken ofzo. Dus meteen maar grote schoonmaak in bijna hele keuken. En met zuiger in de weer op al die plekken waar robot niet goed komt.
Morgen kan ik vast niet meer lopen.
Loulou39
12-09-2026 om 19:36
Naast de standaard schoonmaak, zoals stofzuigen, bedden verschonen en wassen draaien, heb ik de keukenkastjes uitgezocht en opgeruimd, daarna de keukenspoelbak en m’n tweepersoons wastafel in de badkamer ontkalkt en de hele keuken gepoetst.
Toen nog het rommelkastje in de gang opgeruimd, en daarna ben ik gaan troostshoppen omdat een afspraak voor een concert vanavond lastminute niet doorging.
Troostshoppen was het leukste klusje van vandaag 😇😂.
GroenTuintje
13-09-2026 om 09:29
ik ga even mijn laarzen opbergen en andere schoenen in de gang zetten. Was ze even weer zat. Voor de rest even mijn kast door wat weg kan 
Ninoea
13-09-2026 om 10:32
Ies schreef op 12-09-2026 om 11:28:
Vandaag minder tevreden. Door oude kleding gegaan en best een deel weggewerkt. Maar toch ook weer spullen van de ‘weg’ stapel later weer teruggepakt, al zijn het kleren die ik al jaren niet draag. Toch die stomme stem die steeds maar zegt ja maar als….gggrrrr.
Dit bericht blijft door mijn hoofd spoken. Als je zo baalt dat je het hier ook typt is dat eigenlijk wel een teken aan de wand dat je die stapel eigenlijk weer terug moet pakken en in een zak voor de textielcontainer zou moeten stoppen.
Ies
13-09-2026 om 11:43
Ninoea schreef op 13-09-2026 om 10:32:
[..]
Dit bericht blijft door mijn hoofd spoken. Als je zo baalt dat je het hier ook typt is dat eigenlijk wel een teken aan de wand dat je die stapel eigenlijk weer terug moet pakken en in een zak voor de textielcontainer zou moeten stoppen.
Haha Ninoea, je hebt ook gewoon gelijk. Zal er proberen vandaag een moment voor te pakken. Toch best een pijnlijk proces dit.
Ies
13-09-2026 om 14:30
Vandaag weer flink verder gegaan. Het afronden van de klussen van gisteren duurde langer dan ik dacht. En nogmaals door mijn kleding gegaan idd
en wat meer weg. Ook een andere keukenlade onder handen genomen met 1000 verschillende dingetjes. Zo enorm veel herinneringen van heel veel jaren. Maar het ligt alleen maar in de weg allemaal, dus heel erg veel weg gedaan. (Met een bak vol die ik nog met partner ga doornemen, hoop dat hij ook een beetje mee gaat werken en niet alles wil gaan houden. Ik snap nu wel beter zijn moeite ermee nu ik heel erg geconfronteerd word met mijn moeite)
Ook mijn winterkleding al georganiseerd.
Knutselkei
13-09-2026 om 17:55
Ik heb bij mijn moeder een aantal kleding stukken al mee uitgezocht. Die blijft ook dingen bewaren wat al jaren oud is en niet meer past. Vesten van Miss Etam, die is hier al 10 jaar weg denk ik 
Thuis de klusaanrecht in de schuur maar weer aangepakt, dochter was komen klussen met man en er stond nog veel.
Meteen maar schoongemaakt en weer lade uitgezocht.
Loulou39
13-09-2026 om 18:13
Ies schreef op 13-09-2026 om 14:30:
Ook mijn winterkleding al georganiseerd.
Oeh, dat is fijn! Ik moet daar nog aan beginnen, maar heb zo geen zin..
Het begint wel steeds kouder te worden, dus ik moet iets doen met “zin maken” denk ik 😇😁.
lientje69
13-09-2026 om 18:35
Ik niet, maar man heeft het hele zwembad leeggepompt, schoongemaakt en opgeborgen. Normaal deden we dat samen maar nu moest hij helaas alleen aan de slag.
Ies
13-09-2026 om 20:51
Loulou39 schreef op 13-09-2026 om 18:13:
[..]
Oeh, dat is fijn! Ik moet daar nog aan beginnen, maar heb zo geen zin..
Het begint wel steeds kouder te worden, dus ik moet iets doen met “zin maken” denk ik 😇😁.
Voor mijn doen was dit wel heel erg op tijd😁 Fijn, want ik kan heel lastig inschatten hoeveel tijd ik de komende tijd kan vrijmaken, er zijn veel onzekere factoren die spelen.
Nog wat plekken in de keuken gedaan, die is bijna helemaal fris en geordend nu! En veel plek opeens.
Loulou39
13-09-2026 om 21:03
Ies schreef op 13-09-2026 om 20:51:
[..]
Voor mijn doen was dit wel heel erg op tijd😁 Fijn, want ik kan heel lastig inschatten hoeveel tijd ik de komende tijd kan vrijmaken, er zijn veel onzekere factoren die spelen.
Nog wat plekken in de keuken gedaan, die is bijna helemaal fris en geordend nu! En veel plek opeens.
Hier hetzelfde helaas 😔😅.
Maar als ik morgen de energie heb om mijn herfst-/winterkleding te doen dan gaan we gelijk op, ook qua keuken 💪🏼🌸
lientje69
13-09-2026 om 21:13
Hoeveel kleding hebben jullie dandat winter/ zomerkleding apart is? Ik heb gewoon alles in één kast. En in de winter draag ik ook gewoon een spijkerbroek met shirtje, al dan niet met een vest erover. Truien / vesten zijn dan voor de winter meer. Jurkjes ( 4 ofzo ) , 2 korte broeken en wat hemdjes voor als het echt heet is. Maar ik heb geen aparte winter/ zomer schifting ofzo.⁰p
Ies
13-09-2026 om 21:45
Lientje, het punt is ook wel dat ik (nog steeds) veel te veel kleding heb. Mijn kledingkast is niet zo groot en mijn kleding past daar gewoon niet in. Ik berg spul van ander seizoen dus ergens op. Wordt daar wel wat muf dus ik fris het ook nog even op in wasmachine… hartstikke bewerkelijk dus. Het liefst hield ik alles in de kast.
Maar ik draag in zomer echt wel andere kleding. Juist nooit een spijkerbroek, die draag ik alleen in de winter. En ik heb ook nog een verzameling ruimere broeken , daar kan ik dan als het koud is nog iets onder dragen als ik na een late dienst met ebike nog naar huis fiets. (op ebike word ik niet warm zoals met gewone fiets)
Ik zou ook beter over kunnen stappen op vestjes, dat is makkelijker combineren. Maar ik zie niet vaak een vest dat ik leuk vind, ik heb vooral truien. En draag graag blouses, maar mijn winterblouses zijn dik en in de zomer dun en veel met korte mouwen.
Een shirt trek ik in de winter niet, ik stook niet zoveel en ben graag veel buiten.
Deze zomer flink wat zomerkleding bij gekocht omdat het zo vaak warm was. Op mijn werk is het ook erg warm en ik had niet genoeg voor een lange reeks diensten. Rokken, korte broeken, topjes.
En dan heb ik nog mijn winter en zomer pyjama’s
(een topje) En winter en zomer sportkleding.
Loulou39
13-09-2026 om 21:55
lientje69 schreef op 13-09-2026 om 21:13:
Hoeveel kleding hebben jullie dandat winter/ zomerkleding apart is? Ik heb gewoon alles in één kast. En in de winter draag ik ook gewoon een spijkerbroek met shirtje, al dan niet met een vest erover. Truien / vesten zijn dan voor de winter meer. Jurkjes ( 4 ofzo ) , 2 korte broeken en wat hemdjes voor als het echt heet is. Maar ik heb geen aparte winter/ zomer schifting ofzo.⁰p
Ik heb een Ikea Paxkast van 2 meter breed. De zomerkleding ligt vooraan / hangt nu in het brede gedeelte (t-shirts, hemdjes, dunne broeken, wijde broeken etc.).
Winterkleding, shirtjes met lange mouwen, truien etc. liggen achteraan op dit moment.
Er zijn broeken/spijkerbroeken die ik in alle seizoenen draag, maar ik heb ook dikkere “winter-“ broeken en jeans. Die liggen nu ook achteraan, samen met de jassen.
Sandaaltjes, espadrilles etc., staan nu in de gang op het schoenenrek, dat wissel ik dan om met laarsjes etc.
Knutselkei
13-09-2026 om 22:14
Ik heb inloopkast met veel planken en hanggedeeltes, dus ik laat alles liggen. Het enige wat ik in de hoek van de planken schuif nu zijn de korte broeken. shirts draag ik nog onder vest. Ik heb voor de winter dikkere broeken en truien.
Jassen hangen in Ikeakast die van zoon is geweest.